Korzyści ze szkolenia

W trakcie szkolenia uczestnik:

  • pozna podstawową klasyfikację technik zarządzania i komunikacji,
  • nauczy się kluczowych zasad wyznaczania celów, zadań i zarządzania czasem,
  • opanuje i przećwiczy strategie radzenia sobie z emocjami, stresem i konfliktami u podwładnych i klientów,
  • rozszerzy wiedzę o klasyfikacji typów osobowości ludzi w biurze,
  • pozna najskuteczniejsze metody komunikowania się z osobami o wybranym typie osobowości,
  • nauczy się skutecznie rozwiązywać konflikty komunikacyjne i kompetencyjne ze współpracownikami, podwładnymi i przełożonymi,
  • pozna strategie prowadzenia rozmów z silniejszej i słabszej pozycji,
  • nauczy się, jak długofalowo budować pozytywne relacje w firmie,
  • dowie się, kiedy można, a kiedy należy zachowywać się asertywnie – i w jaki sposób to robić.

Adresaci

  • Pracownicy sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem liderów i managerów administracji rządowej oraz samorządowej.
  • Pracownicy, specjaliści oraz kadry kierownicze średniego i wyższego szczebla zarządzania w instytucjach publicznych.
  • Przebieg treningu i metody pracy

    Warsztat daje możliwość intensywnego treningu praktycznych umiejętności managerskich oraz doskonalenia opanowanych już technik zarządzania ludźmi. Służą temu m.in. ćwiczenia praktyczne: symulacje rzeczywistych rozmów z pracownikami oraz ewaluacja wyników osiąganych przez każdego z uczestników. Wyniki uzyskane w ćwiczeniach przez uczestników są następnie analizowane publicznie, dzięki czemu każdy ze szkolonych ma szansę dowiedzieć się, jaki styl przywódczy reprezentuje i co robić, by zwiększyć swą skuteczność lidera.

    Zajęcia podzielone są na bloki. W ramach każdego bloku uczestnicy zaliczają wprowadzenie teoretyczne, po czym trenują użycie wybranych technik lub praktyczne radzenie sobie z trudnymi sytuacjami, które mogą wystąpić w trakcie zarządzania zespołem ludzi.

    Plan szkolenia

    Zasady ogólne

    • Kierowanie zespołem. Manager a lider – rola i definicje.
    • Funkcje managera na poziomie przedsiębiorstwa i zespołu. Teorie zarządzania w praktyce działania firmy.
    • Podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej: akt komunikacyjny, komunikacja werbalna i niewerbalna, mowa ciała, kultura komunikacyjna.
    • Zarządzanie i komunikacja w firmie, która jest jednocześnie instytucją państwową – wprowadzenie. Rola ludzi a rola organizacji.
    • Wzorce komunikacyjne pomiędzy pracownikami – jak wypracować i utrzymać te najlepsze.
    • Rola przełożonych w ustalaniu i promowaniu zasad optymalnej komunikacji.
    • Kultura komunikacyjna w firmie a kultura zarządzania. Korzyści z dobrej komunikacji.
    • Rola poczucia kontroli i sprawczości u pracownika w budowaniu dobrych relacji międzyludzkich.

    Ludzie w instytucji publicznej

    • Pracownicy urzędów i administracji jako jednostki – psychologia osobowości, cechy charakteru i różnice indywidualne.
      • Matryce potencjału pracowników: jak definiować na nich podwładnego
      • Jak dopasowywać przekaz do poziomu kompetencji i motywacji pracownika.
    • Psychologia osobowości: typy charakterologiczne pracowników i wzmocnienia, które na nich działają.

    Komunikacja interpersonalna w zespole

    • Psychologia grup. Zespoły jako byty odmienne od sumy swych członków.
    • Zespół jako jednostki o zróżnicowanym potencjale i odmiennych podejściach do pracy. Jak pogodzić różne wzorce pracy, komunikacji i rozwiązywania zadań.
    • Komunikacja w zespole. Rola hierarchii oraz formalnych i nieformalnych liderów.
    • Tworzenie zespołu: etapy i ich charakterystyki.

    Zarządzanie zadaniami dla pracownika: wyznaczanie celów i zadań

    • Systemy planowania celów, zadań i aktywności.
    • Robienie spisu celów, zadań i obowiązków.
    • Podział celów na krótko- i długoterminowe (perspektywiczne).
    • Kontrola i weryfikacja zaplanowanych celów.
    • Priorytetyzacja zadań (reguła ABC). Techniki ustalania wagi zadania.
    • Rola wyznaczania właściwych priorytetów: analiza dotychczasowych strategii ich określania, wypracowanie metod jej poprawy.

    Planowanie realizacji celów i zarządzanie czasem pracownika administracji

    • Podstawowe techniki planowania. Reguła Pareto. Metoda Eisenhowera,
    • Planowanie szczegółowe. Metoda salami.
    • Planowanie w perspektywie miesięcy, tygodni, dni i godzin. Wyznaczanie terminów i sankcji za ich niedotrzymanie (walka z prokrastynacją).
    • Organizacja dnia w pracy. Krzywa sprawności umysłowej i jej wpływ na planowanie.
    • Ekonomia planowania – jak sprawić, by nie zajmowało więcej czasu, niż wykonanie zadania.

    Rozmowa z pracownikiem

    • Rozmowa jako podstawowy element komunikacji międzyludzkiej.
    • Identyfikacja rozmówcy i jego intencji: dlaczego z nami rozmawia (interesy, czynniki psychologiczne). Określenie, co my chcemy wynieść z rozmowy.
    • Wprowadzenie do psychologii osobowości. Typy rozmówców i klasyfikacja ich potrzeb i problemów.
    • Mowa ciała rozmówcy: jak czytać to, co nam mówi poza słowami?
    • Emocje w rozmowie. Jak czytać emocje innych oraz jak je kontrolować u siebie?
    • Jak zidentyfikować typ osobowości współpracownika i dostosować do niego przekaz?

    Schemat dobrej rozmowy

    • Ustalenie, z czym przychodzi pracownik, klient lub interesant
      • Użycie pytań. Jak pytaniami skłonić człowieka do mówienia.
    • Problematyka uwagi. Aktywne słuchanie rozmówcy i jego rola.
      • Rola sygnałów zwrotnych i pułapki wiążące się z ich interpretacją.
      • Sygnały niewerbalne. Mowa ciała (ruchy gałek ocznych, postawa ciała, ton głosu i sposób mówienia) i jej znaczenie.
    • Argumentacja.
      • Uzasadnianie. Typy uzasadnień i pseudouzasadnień oraz ich właściwe stosowanie.
      • Sposób argumentacji a cechy osobowe rozmówcy.
      • Argumentowanie pod kątem korzyści.
      • Kontrargumentacja.
    • Emocje rozmówcy.
      • Empatia w rozmowie – dlaczego dobrze, by rozmówca wiedział, że my wiemy, co czuje.
      • Jak nie ranić uczuć odbiorcy, kiedy mu odmawiamy lub chcemy go konstruktywnie skrytykować.
      • Konstrukcja informacji zwrotnej: model kanapki.
    • Techniki wpływu w rozmowie z pracownikiem.
      • Ingracjacja i chwalenie.
      • Pytania handlowe i sugerujące.
      • Wypowiedzi z ukrytymi założeniami, presupozycje i implikatury.
      • Inne strategie i techniki manipulacyjne. Czy, kiedy, w jakich sytuacjach i w jaki sposób po nie sięgać?
      • Co robić, gdy rozmówca próbuje manipulować? Odpowiadanie na nieczyste zagrania drugiej strony.

    Rozmowa delegująca z pracownikiem, który ma wykonać zadanie

    • Co to jest delegowanie zadań? Strefy delegowania zadań.
    • Rozmowa delegująca.
      • Opis zadania, prezentacja tego, co należy zrobić.
      • Odpowiedzi na pytania: 5W i 1H.
    • Kluczowe błędy przy delegowaniu zadań. Jak ich unikać?
    • Monitoring wykonania zadania i konstruktywna informacja zwrotna.
    • Bariery komunikacyjne na linii pracownik-przełożony na etapie delegowania – jak je zidentyfikować i sobie z nimi poradzić.

    Motywowanie pracownika do działania

    • Różnice w motywacji pracowników: skąd entuzjazm i zaangażowanie u jednych, a bierność u innych?
    • Charyzma u kierownika – dlaczego niektórzy potrafią wzbudzać entuzjazm, a inni nie?
    • Zachęcać czy straszyć? Dylematy współczesnego szefa. Efekty strachu i rywalizacji w zarządzaniu podwładnymi.
    • Zrozumienie ludzkiej natury i potrzeb jako podstawa skutecznej motywacji.
    • Długofalowy rozwój pracownika – jak zmotywować człowieka do samorozwoju.

    Stres u pracownika i jego wpływ na wykonanie zadania

    • Praca pod presją czasu – wpływ adrenaliny na szybkość i jakość wykonania zadania.
    • Stres zbyt niski, zbyt wysoki i optymalny – klasyfikacja w odniesieniu do osobowości człowieka i charakteru wykonywanej pracy.
    • Przyczyny stresu w życiu zawodowym: terminy, niepewność jutra, emocje. Pozytywne i negatywne skutki stresu.
    • Pozazadaniowe stresory w pracy – jak sobie z nimi radzić.

    Asertywność w kontaktach służbowych

    • Pojęcie asertywności – czym w istocie jest asertywność i z czym nie należy jej mylić.
    • Prawa asertywności oraz wpływ z ich korzystania na polepszenie skuteczności i jakości relacji z innymi ludźmi.
    • Indywidualna diagnoza poziomu asertywności uczestników w różnych sferach życia.
    • Obrona własnego terytorium psychologicznego w sytuacjach społecznych i osobistych. Obrona własnych opinii i przekonań.
    • Sztuka odmawiania innym i egzekwowania własnych praw w sposób nienapastliwy.
    • Użyteczne techniki spokojnej asertywności.

    Konflikt w miejscu pracy – jak go unikać i co robić, gdy zaistnieje

    • Klasyfikacja konfliktów. Koło konfliktów – jak klasyfikować na nim konflikty.
    • Konflikty interesów vs konflikty psychologiczne – sposoby radzenia sobie z obydwoma typami.
    • Analiza konkretnych sytuacji konfliktowych. Przyczyny powstawania trudności.
    • Techniki i style rozwiązywania konfliktów – klasyfikacja, zakresy przydatności. Negocjacje i mediacje jako sposoby rozwiązywania nieporozumień.
    • Inteligencja emocjonalna i jej rola w rozwiązywaniu sporów i rozładowywaniu konfliktów.

    Ćwiczenia praktyczne

    • Analiza wzorców komunikacyjnych, funkcjonujących w firmie na poziomie jednostek, zespołu i całej organizacji. Czy są one dobre, czy też coś jeszcze należy poprawić?
    • Symulacje poszczególnych typów rozmów z pracownikami, również – w razie życzenia – przed kamerą. Analiza symulacji pod względem potencjalnej skuteczności.
    • Symulacje sytuacji konfliktowych, które mogą wystąpić miedzy pracownikami firmy. Próby ich bieżącego rozwiązywania.

    Informacje organizacyjne

    Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:

    • 29-30.10.2020, Wrocław
    • 26-27.11.2020, Katowice
    • 10-11.12.2020, Warszawa

    Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin, grupa do 10 uczestników):

    • Szkolenie stacjonarne: 1080 zł netto (ewentualnie + 23% VAT)
    • W cenie szkolenia uwzględniono posiłki (lunche, przerwy kawowe), materiały dla uczestników i certyfikaty.
    • Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.

    Szczegóły organizacyjne:

    • Szkolenia stacjonarne organizowane są w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast i obejmują lunche i przerwy kawowe.
    • W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie.

    Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego online lub na miejscu w firmie:

    • Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.