Spis treści
Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik:
- pozna podstawową klasyfikację technik zarządzania i komunikacji,
- nauczy się kluczowych zasad wyznaczania celów, zadań i zarządzania czasem,
- opanuje i przećwiczy strategie radzenia sobie z emocjami, stresem i konfliktami u podwładnych i klientów,
- rozszerzy wiedzę o klasyfikacji typów osobowości ludzi w biurze,
- pozna najskuteczniejsze metody komunikowania się z osobami o wybranym typie osobowości,
- nauczy się skutecznie rozwiązywać konflikty komunikacyjne i kompetencyjne ze współpracownikami, podwładnymi i przełożonymi,
- pozna strategie prowadzenia rozmów z silniejszej i słabszej pozycji,
- nauczy się, jak długofalowo budować pozytywne relacje w firmie,
- dowie się, kiedy można, a kiedy należy zachowywać się asertywnie – i w jaki sposób to robić.
Adresaci
- Pracownicy sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem liderów i managerów administracji rządowej oraz samorządowej.
- Pracownicy, specjaliści oraz kadry kierownicze średniego i wyższego szczebla zarządzania w instytucjach publicznych.
- Kierowanie zespołem. Manager a lider – rola i definicje.
- Funkcje managera na poziomie przedsiębiorstwa i zespołu. Teorie zarządzania w praktyce działania firmy.
- Podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej: akt komunikacyjny, komunikacja werbalna i niewerbalna, mowa ciała, kultura komunikacyjna.
- Zarządzanie i komunikacja w firmie, która jest jednocześnie instytucją państwową – wprowadzenie. Rola ludzi a rola organizacji.
- Wzorce komunikacyjne pomiędzy pracownikami – jak wypracować i utrzymać te najlepsze.
- Rola przełożonych w ustalaniu i promowaniu zasad optymalnej komunikacji.
- Kultura komunikacyjna w firmie a kultura zarządzania. Korzyści z dobrej komunikacji.
- Rola poczucia kontroli i sprawczości u pracownika w budowaniu dobrych relacji międzyludzkich.
- Pracownicy urzędów i administracji jako jednostki – psychologia osobowości, cechy charakteru i różnice indywidualne.
- Matryce potencjału pracowników: jak definiować na nich podwładnego
- Jak dopasowywać przekaz do poziomu kompetencji i motywacji pracownika.
- Psychologia osobowości: typy charakterologiczne pracowników i wzmocnienia, które na nich działają.
- Psychologia grup. Zespoły jako byty odmienne od sumy swych członków.
- Zespół jako jednostki o zróżnicowanym potencjale i odmiennych podejściach do pracy. Jak pogodzić różne wzorce pracy, komunikacji i rozwiązywania zadań.
- Komunikacja w zespole. Rola hierarchii oraz formalnych i nieformalnych liderów.
- Tworzenie zespołu: etapy i ich charakterystyki.
- Systemy planowania celów, zadań i aktywności.
- Robienie spisu celów, zadań i obowiązków.
- Podział celów na krótko- i długoterminowe (perspektywiczne).
- Kontrola i weryfikacja zaplanowanych celów.
- Priorytetyzacja zadań (reguła ABC). Techniki ustalania wagi zadania.
- Rola wyznaczania właściwych priorytetów: analiza dotychczasowych strategii ich określania, wypracowanie metod jej poprawy.
- Podstawowe techniki planowania. Reguła Pareto. Metoda Eisenhowera,
- Planowanie szczegółowe. Metoda salami.
- Planowanie w perspektywie miesięcy, tygodni, dni i godzin. Wyznaczanie terminów i sankcji za ich niedotrzymanie (walka z prokrastynacją).
- Organizacja dnia w pracy. Krzywa sprawności umysłowej i jej wpływ na planowanie.
- Ekonomia planowania – jak sprawić, by nie zajmowało więcej czasu, niż wykonanie zadania.
- Rozmowa jako podstawowy element komunikacji międzyludzkiej.
- Identyfikacja rozmówcy i jego intencji: dlaczego z nami rozmawia (interesy, czynniki psychologiczne). Określenie, co my chcemy wynieść z rozmowy.
- Wprowadzenie do psychologii osobowości. Typy rozmówców i klasyfikacja ich potrzeb i problemów.
- Mowa ciała rozmówcy: jak czytać to, co nam mówi poza słowami?
- Emocje w rozmowie. Jak czytać emocje innych oraz jak je kontrolować u siebie?
- Jak zidentyfikować typ osobowości współpracownika i dostosować do niego przekaz?
- Ustalenie, z czym przychodzi pracownik, klient lub interesant
- Użycie pytań. Jak pytaniami skłonić człowieka do mówienia.
- Problematyka uwagi. Aktywne słuchanie rozmówcy i jego rola.
- Rola sygnałów zwrotnych i pułapki wiążące się z ich interpretacją.
- Sygnały niewerbalne. Mowa ciała (ruchy gałek ocznych, postawa ciała, ton głosu i sposób mówienia) i jej znaczenie.
- Argumentacja.
- Uzasadnianie. Typy uzasadnień i pseudouzasadnień oraz ich właściwe stosowanie.
- Sposób argumentacji a cechy osobowe rozmówcy.
- Argumentowanie pod kątem korzyści.
- Kontrargumentacja.
- Emocje rozmówcy.
- Empatia w rozmowie – dlaczego dobrze, by rozmówca wiedział, że my wiemy, co czuje.
- Jak nie ranić uczuć odbiorcy, kiedy mu odmawiamy lub chcemy go konstruktywnie skrytykować.
- Konstrukcja informacji zwrotnej: model kanapki.
- Techniki wpływu w rozmowie z pracownikiem.
- Ingracjacja i chwalenie.
- Pytania handlowe i sugerujące.
- Wypowiedzi z ukrytymi założeniami, presupozycje i implikatury.
- Inne strategie i techniki manipulacyjne. Czy, kiedy, w jakich sytuacjach i w jaki sposób po nie sięgać?
- Co robić, gdy rozmówca próbuje manipulować? Odpowiadanie na nieczyste zagrania drugiej strony.
- Co to jest delegowanie zadań? Strefy delegowania zadań.
- Rozmowa delegująca.
- Opis zadania, prezentacja tego, co należy zrobić.
- Odpowiedzi na pytania: 5W i 1H.
- Kluczowe błędy przy delegowaniu zadań. Jak ich unikać?
- Monitoring wykonania zadania i konstruktywna informacja zwrotna.
- Bariery komunikacyjne na linii pracownik-przełożony na etapie delegowania – jak je zidentyfikować i sobie z nimi poradzić.
- Różnice w motywacji pracowników: skąd entuzjazm i zaangażowanie u jednych, a bierność u innych?
- Charyzma u kierownika – dlaczego niektórzy potrafią wzbudzać entuzjazm, a inni nie?
- Zachęcać czy straszyć? Dylematy współczesnego szefa. Efekty strachu i rywalizacji w zarządzaniu podwładnymi.
- Zrozumienie ludzkiej natury i potrzeb jako podstawa skutecznej motywacji.
- Długofalowy rozwój pracownika – jak zmotywować człowieka do samorozwoju.
- Praca pod presją czasu – wpływ adrenaliny na szybkość i jakość wykonania zadania.
- Stres zbyt niski, zbyt wysoki i optymalny – klasyfikacja w odniesieniu do osobowości człowieka i charakteru wykonywanej pracy.
- Przyczyny stresu w życiu zawodowym: terminy, niepewność jutra, emocje. Pozytywne i negatywne skutki stresu.
- Pozazadaniowe stresory w pracy – jak sobie z nimi radzić.
- Pojęcie asertywności – czym w istocie jest asertywność i z czym nie należy jej mylić.
- Prawa asertywności oraz wpływ z ich korzystania na polepszenie skuteczności i jakości relacji z innymi ludźmi.
- Indywidualna diagnoza poziomu asertywności uczestników w różnych sferach życia.
- Obrona własnego terytorium psychologicznego w sytuacjach społecznych i osobistych. Obrona własnych opinii i przekonań.
- Sztuka odmawiania innym i egzekwowania własnych praw w sposób nienapastliwy.
- Użyteczne techniki spokojnej asertywności.
- Klasyfikacja konfliktów. Koło konfliktów – jak klasyfikować na nim konflikty.
- Konflikty interesów vs konflikty psychologiczne – sposoby radzenia sobie z obydwoma typami.
- Analiza konkretnych sytuacji konfliktowych. Przyczyny powstawania trudności.
- Techniki i style rozwiązywania konfliktów – klasyfikacja, zakresy przydatności. Negocjacje i mediacje jako sposoby rozwiązywania nieporozumień.
- Inteligencja emocjonalna i jej rola w rozwiązywaniu sporów i rozładowywaniu konfliktów.
- Analiza wzorców komunikacyjnych, funkcjonujących w firmie na poziomie jednostek, zespołu i całej organizacji. Czy są one dobre, czy też coś jeszcze należy poprawić?
- Symulacje poszczególnych typów rozmów z pracownikami, również – w razie życzenia – przed kamerą. Analiza symulacji pod względem potencjalnej skuteczności.
- Symulacje sytuacji konfliktowych, które mogą wystąpić miedzy pracownikami firmy. Próby ich bieżącego rozwiązywania.
- 4-5.02.2021 – Wrocław lub online
- 18-19.02.2021 – Warszawa lub online
- 4-5.03.2021 – Kraków lub online
- 11-12.03.2021 – Poznań lub online
- 25-26.03.2021 – Gdańsk lub online
- Szkolenie stacjonarne: 1080 zł netto (ewentualnie + 23% VAT)
- W cenie szkolenia uwzględniono posiłki (lunche, przerwy kawowe), materiały dla uczestników i certyfikaty.
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
- Szkolenia stacjonarne organizowane są w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast i obejmują lunche i przerwy kawowe.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie.
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Przebieg treningu i metody pracy
Warsztat daje możliwość intensywnego treningu praktycznych umiejętności managerskich oraz doskonalenia opanowanych już technik zarządzania ludźmi. Służą temu m.in. ćwiczenia praktyczne: symulacje rzeczywistych rozmów z pracownikami oraz ewaluacja wyników osiąganych przez każdego z uczestników. Wyniki uzyskane w ćwiczeniach przez uczestników są następnie analizowane publicznie, dzięki czemu każdy ze szkolonych ma szansę dowiedzieć się, jaki styl przywódczy reprezentuje i co robić, by zwiększyć swą skuteczność lidera.
Zajęcia podzielone są na bloki. W ramach każdego bloku uczestnicy zaliczają wprowadzenie teoretyczne, po czym trenują użycie wybranych technik lub praktyczne radzenie sobie z trudnymi sytuacjami, które mogą wystąpić w trakcie zarządzania zespołem ludzi.
Plan szkolenia
Zasady ogólne
Ludzie w instytucji publicznej
Komunikacja interpersonalna w zespole
Zarządzanie zadaniami dla pracownika: wyznaczanie celów i zadań
Planowanie realizacji celów i zarządzanie czasem pracownika administracji
Rozmowa z pracownikiem
Schemat dobrej rozmowy
Rozmowa delegująca z pracownikiem, który ma wykonać zadanie
Motywowanie pracownika do działania
Stres u pracownika i jego wpływ na wykonanie zadania
Asertywność w kontaktach służbowych
Konflikt w miejscu pracy – jak go unikać i co robić, gdy zaistnieje
Ćwiczenia praktyczne
Informacje organizacyjne
Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin, grupa do 10 uczestników):
Szczegóły organizacyjne:
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego online lub na miejscu w firmie: