Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik:
- dowie się jakie są metody radzenia sobie z konfliktami i innymi trudnymi sytuacjami, które mogą się pojawić w trakcie pracy zespołowej,
- pozna elementy zarządzania czasem pracy w skali zespołu,
- nauczy się jak rozwiązywać konflikty w zespole.
Adresaci
- Pracownicy firm, którzy chcą świadomie rozwijać umiejętności komunikacyjne i usprawniać pracę zespołową.
- Osoby pracujące w zespołach zadaniowych, w których wzajemna komunikacja i sposób kształtowania wzajemnych relacji, mają wpływ na przebieg i poziom realizacji wyznaczonych celów.
- Osoby zainteresowane powyższą tematyką i zainteresowane rozwojem osobistym.
Metody pracy
Szkolenie składa się z elementów teoretycznych (krótki wykład na wstępie każdego z bloków i wiążąca się z nim dyskusja na forum grupy) i praktycznych (zadania i ćwiczenia podnoszące kompetencje uczestników w zakresie współpracy w zespole i komunikacji z jego członkami).
W ramach treningu uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe (tzw. hand-outy), zawierające szczegółowy konspekt szkolenia, opis i ilustracje omawianych zagadnień oraz analizy studiów przypadku.
Na koniec treningu jego uczestnicy otrzymują certyfikaty potwierdzające udział w szkoleniu.
Plan szkolenia
Praca w zespole jako współpraca przy realizacji zadań
- Cechy i wyróżniki efektywnego zespołu.
- Psychologia zespołów. Proces grupowy w zespole.
- Organizacja pracy zespołu i jego członków. Projekty zespołowe i metody ich realizacji.
- Elementy zarządzania czasem pracy w skali zespołu.
- Moja rola w zespole.
Rola lidera w zespole
- Lider – najważniejszy członek zespołu. Jaki musi być, co musi umieć i jak daleko może się posunąć?
- Rodzaje zespołów ze względu na rolę i zakres kompetencji lidera.
- Autorytet jako nieodłączny element skutecznego przywództwa. Metody zdobywania autorytetu.
- Zadania lidera (kierownika) w zarządzaniu zespołem.
- Style przywódcze lidera, a schematy, w jakich kieruje zespołem.
Komunikacja w zespole
- Rola komunikacji w pracy zespołowej. Typy komunikacji.
- Komunikacja a komunikatywność. Komunikatywność jako kluczowa kompetencja zawodowa. Filary komunikatywności.
- Zakłócenia w procesie komunikacji i metody radzenia sobie z nimi.
- Ćwiczenia pokazujące wagę wpływ komunikacji członków zespołu na jego efektywność.
Komunikacja niewerbalna
- Niewerbalne aspekty komunikacji – co przekazujemy innym ludziom swoją mową ciała.
- Język ciała: znaczenie mimiki, gestykulacji oraz formy i szybkości mówienia.
- Otwarcie i zamknięcie na rozmówcę i ich rola w tworzeniu atmosfery współpracy.
- Problematyka uwagi. Aktywne słuchanie kolegów i jego znaczenie. Rola sygnałów zwrotnych i pułapki wiążące się z ich interpretacją.
Komunikacja werbalna: jak poprawnie rozmawiać z kolegami
- Słuchanie jako fundament dobrej komunikacji w ramach zespołu. Aktywne słuchanie i jego rola.
- Komunikacja w zespole: techniki tworzenia pozytywnej atmosfery dialogu.
- Pytania perswazyjne jako sposób nawiązywania i utrzymywania dobrego kontaktu ze współpracownikami. Prawidłowe formułowanie i zadawanie poszczególnych typów pytań.
- Inne narzędzia usprawniające efektywną komunikację werbalną.
Emocje a praca w zespole
- Emocje w pracy z ludźmi i ich rola w tworzeniu dobrej atmosfery w zespole.
- Źródła emocji: jak selekcjonować te, które łączą się z dobrymi emocjami.
- Emocje destrukcyjne: dlaczego przy innych ludziach tak łatwo stracić nad sobą kontrolę.
- Sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami, swoimi i innych. Kontrola ekspresji emocji.
- Pozytywne myślenie – źródło wewnętrznej siły i motywacji.
- Myślenie ukierunkowane na cel a emocje.
Konflikty w zespole – jak sobie z nimi radzić
- >Konflikt i płynące z niego zagrożenia dla zespołu. Typologia konfliktów. Koło konfliktów – jak klasyfikować na nim konflikty.
- Sytuacje konfliktowe w zespole pracowników instytucji. Konflikty interesów vs konflikty psychologiczne – sposoby radzenia sobie z obydwoma typami.
- Konflikty wokół stanowisk (osób) vs negocjacje rzeczowe (wokół interesów).
- Diagnoza konfliktu – jak zidentyfikować typ konfliktu i co z nim zrobić?
- Metody rozwiązywania konfliktów w zespole.
- Sprawna komunikacja a efektywne rozwiązywanie konfliktów.
- Ćwiczenie: gra, w której uczestnicy muszą zmierzyć się z konfliktem i nawiązać porozumienie.
Asertywność i jej rola w komunikacji
- Pojęcie asertywności – czym w istocie jest asertywność i z czym nie należy jej mylić.
- Prawa asertywności i strategie ich używania.
- Obrona własnego terytorium psychologicznego w pracy zespołowej. Obrona własnych dokonań, terytorium i wolnego czasu.
- Ćwiczenie: diagnoza poziomu asertywności uczestników w różnych sferach życia.
Techniki optymalnej komunikacji w pracy zespołowej
- Empatia jako droga nawiązywania i rozwijania porozumienia.
- Asertywność i przestrzeganie reguł jako metody zapobiegania konfliktom i ich rozładowywania. Zasady odmawiania innym i egzekwowania własnych praw w sposób nienapastliwy.
- Konstruktywne informacje zwrotne – jak ich udzielać współpracownikom. Wyrażanie uczuć negatywnych a skuteczne radzenie sobie ze stresem.
- Reakcja na krytykę – jak odróżnić atak od informacji zwrotnej, i we właściwy sposób zareagować na jedno i drugie.
- Ćwiczenia: Symulacje rozmów ze współpracownikami w zespołach, w których uczestnicy będą komunikować się ze sobą, przestrzegając ustalonych reguł.
- Analiza odegranych scenek lub ćwiczeń pod względem zakładanych celów i stopnia ich realizacji. Uczestnicy otrzymują informacje zwrotne od prowadzącego i kolegów na sali.
Informacje organizacyjne
Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:
- Warszawa, 25-26.01.2021
- Kraków, 1-2.02.2021
- Wrocław, 8-9.02.2021
- Gdańsk 22-23.02.2021
- Łódź, 18-19.03.2021
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin, grupa do 10 uczestników):
- Szkolenie stacjonarne: 1080 zł + 23% VAT
- W cenie szkolenia uwzględniono posiłki (lunche, przerwy kawowe), materiały dla uczestników i certyfikaty.
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Szczegóły organizacyjne:
- Szkolenia stacjonarne organizowane są w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast i obejmują lunche i przerwy kawowe.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego online lub na miejscu w firmie:
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.