Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik:
- pozna techniczne aspekty pracy z kamerą,
- nauczy się zarządzania czasem w wystąpieniu/wywiadzie.
Adresaci
- Eksperci, trenerzy, członkowie zarządu – osoby, które chcą nauczyć się pracy z kamerą.
- Managerowie i specjaliści marketingu, komunikacji, szkoleń, employer brandingu.
Metody pracy
Szkolenie koncentruje się na rozwijaniu kompetencji uczestników z zakresu przygotowania do programu i wystąpień przed kamerą, zwłaszcza w charakterze prowadzącego wywiady z klientem biznesowym.
Warsztat obejmuje dwa dni szkoleniowe. Zajęcia podzielone są na część wykładową i warsztatową :ćwiczenia. W trakcie wykładów uczestnicy przyswajają podstawową wiedzę na temat reguł przygotowywania wywiadów i poprawnego zadawania pytań przed kamerą, technik skupiania i utrzymywania na sobie uwagi odbiorców oraz metod kontroli tremy i stresu przed kamerą. Prócz tego szkolony dowiaduje się się, jak posługiwać się rekwizytami i sprawnie odstresowywać gościa w studiu.
W ramach warsztatu będą oglądane i analizowane nagrane wcześniej lub w trakcie szkolenia wywiady uczestników (również z prowadzącym i ze sobą nawzajem). Dzięki temu szkoleni otrzymają informacje zwrotne na temat tego, jak profesjonalnie prezentują się w telewizji oraz co w ich wyglądzie, mimice, gestykulacji i artykulacji jest korzystnie odbierane przez innych, a co należy zmienić. Zajęcia zakończą się przedstawieniem indywidualnych rekomendacji dla każdego uczestnika w kwestii jego dalszej pracy w roli osoby występującej publicznie i prowadzącej wywiad live z klientem biznesowym.
Plan szkolenia
Wprowadzenie do wywiadów live i przed kamerą
- Wywiad jako forma telewizyjna. Ogólne zasady przygotowania prowadzącego.
- Cel wywiadu, czyli po co w ogóle rozmawiamy. Jak wychodząc od niego dojść do atrakcyjnego przekazu.
- Rodzaje wywiadów i ich przełożenie na dynamikę rozmowy.
- Osoba udzielająca wywiadu – o czym musi pamiętać i jak ją ośmielić.
- Zasady rządzące mówieniem do większego audytorium i występami w mediach. Jak mówić prosto i atrakcyjnie, tak by przyciągać uwagę publiczności.
- Psychologiczne problemy związane z wystąpieniami przed kamerą. Opór psychiczny przed oglądaniem i słuchaniem samego siebie – jak sobie z nim radzić. Problem tremy i sposoby jej przezwyciężania.
- Techniczne aspekty pracy z kamerą i odpowiadania na pytania rozmówców.
Mowa ciała w pracy z kamerą
- Sygnały wizualne: wygląd, strój, sposób bycia i ich rola w odbiorze tego, co mówimy.
- Postawa ciała i sposoby jej kontrolowania.
- Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z odbiorcami. Rola kontaktu wzrokowego z rozmówcą i widzem: gdzie patrzeć w trakcie nagrania?
- Niewerbalne sygnały emocji, stosunku nadawcy do odbiorcy i prawdziwości wypowiedzi.
- Sposób mówienia: barwa, tembr i natężenie głosu. Rola szybkości i zdecydowania w wypowiedzi.
- Mowa ciała przed kamerą w warunkach autoprezentacji i reportażu.
Autoprezentacja
- Autoprezentacja zadającego pytania – na co zwracać uwagę, gdy mówimy.
- Składniki skutecznej autoprezentacji. Strategie i metody przedstawiania własnej osoby w zależności od sytuacji, potrzeb i audytorium.
- Budowanie wizerunku drogą werbalną i kanałami niewerbalnymi.
- Style komunikowania. Diagnoza własnego stylu. Wybór własnej ścieżki autoprezentacji.
Przygotowanie do wywiadu i programu w studiu
- Mówienie “z głowy” czy w oparciu o konspekt? Co i kiedy wybrać?
- Dlaczego nie należy czytać tekstu z kartki i czemu mimo to warto mieć przed sobą plan tego, co będzie się mówić. Co należy mieć w takim planie?
- Zarządzanie czasem w wystąpieniu/wywiadzie. Jak nie zmęczyć, nie znudzić i nie zdenerwować odbiorcy.
- Zasady pisania planu wywiadu.
- Realizacja w praktyce: kadry, ustawienie etc.
- Ciężkie sytuacje w trakcie wywiadu: jak rozkręcić rozmówcę lub delikatnie przerwać, gdy mówi za dużo.
- Zasady postępowania, gdy gość się myli lub odnosi się do nas w sposób niepożądany.
Język programu w studiu i reportażu
- Intonacja i segmentacja tekstu mówionego: jak powinien mówić gospodarz programu młodzieżowego, jak gość, a jak reporter.
- Spójność i gładkość wypowiedzi – jak ją uzyskać. Zawiłe i niekonkretne konstrukcje zaciemniające i rozwadniające przekaz – co z nimi robić?
- Pułapki językowe w trakcie pracy w studiu: na co zwracać szczególną uwagę?
- Mówienie, gdy się nie wie, co się chce powiedzieć. Jak wówczas mówić i z kogo brać przykład.
- Poprawność gramatyczna, frazeologiczna i stylistyczna tekstu.
- Manieryzmy językowe uczestników; korygowanie złych nawyków.
Dykcja i wymowa
- Specyficzne właściwości języka mówionego w sytuacji wystąpienia publicznego. Zróżnicowanie fonetyczne i leksykalne w odniesieniu do rodzaju wystąpienia.
- Normy wymowy. Wymowa poprawna i jej znaczenie w sytuacji publicznej.
- Tempo wypowiedzi i intonacja – co sygnalizują i jak je kontrolować. Sposoby regulacji tempa mówienia.
- Wymowa staranna i granice jej używania. Jaka wymowa jest pożądana w autoprezentacji i reportażu?
- Zalety wyrazistej dykcji. Problemy dykcyjne, wady wymowy i strategie ich maskowania.
- Podpórki językowe i pułapki, które się z nimi wiążą. Dźwięki yyyy i eeee – jak sobie z tym radzić.
- Inne rozpowszechnione błędy i usterki dykcji i artykulacji.
Stres, trema, emocje i metody ich kontroli
- Psychologia tremy. Skąd się bierze stres i dlaczego atakuje właśnie w sytuacjach publicznych.
- Przezwyciężanie zdenerwowania. Poznawcze metody kontroli stresu.
- Behawioralne metody panowania nad stresem i tremą.
- Techniki budowania wrażenia pewności siebie.
ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
Przygotowania do wywiadów i próbne wywiady uczestników
- Ćwiczenie: aktywne identyfikowanie celu wywiadu. Określenie środków, które pomogą go osiągnąć.
- Przygotowywanie krótkich wywiadów. Uzasadnienie doboru pytań.
- Informacje zwrotne trenera i pozostałych uczestników.
Nagrania i dyskusja
- Nagrywanie wywiadów, uprzednio przygotowanych przez uczestników.
- Analiza nagrań. Dyskusja na temat pierwszego wywiadu, wskazanie mocnych stron występującego i obszarów, nad którymi należy pracować.
- Rekomendacje końcowe i przedstawienie zadania na następny dzień.
ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
- Nagranie wywiadu: rozmowy z gościem, który jest małomówny i którego trzeba zaangażować.
- Nagranie drugiego wywiadu: rozmowa z człowiekiem zbyt gadatliwym lub bezczelnym.
- Trzecie nagranie: forma i natura programu wybrana przez uczestnika.
ANALIZA I REKOMENDACJE
- Oglądanie programów i reportaży, nagranych przez uczestników.
- Analiza nagrań. Informacje zwrotne prowadzącego na temat zalet i wad wystąpienia, zwłaszcza przez pryzmat technicznych aspektów prowadzonych wywiadów.
- Rekomendacje na temat tego, na które cechy i atuty własnej osoby kłaść największy nacisk, co należy podkreślać, a co maskować w trakcie opowiadania o sobie, jak wykorzystywać swe atuty przed kamerą, które techniki prezentacji rozwijać oraz z którymi złymi nawykami walczyć.
- Podsumowanie i zakończenie szkolenia.
Informacje organizacyjne
Najbliższe szkolenia otwarte:
- Warszawa, 25-26.01.2021
- Kraków, 1-2.02.2021
- Wrocław, 8-9.02.2021
- Gdańsk 22-23.02.2021
- Łódź, 18-19.03.2021
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin, grupa do 10 uczestników):
- Szkolenie standardowe: 1290 zł + 23% VAT
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Szczegóły organizacyjne:
- Szkolenia stacjonarne organizowane są w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast i obejmują lunche i przerwy kawowe.
- Szkolenia online realizowane są za pośrednictwem programów konferencyjnych i komunikatorów, odpowiadających potrzebom i możliwościom technicznym uczestników.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały w formie fizycznej lub (w przypadku treningów online) plików pdf, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie (w przypadku szkoleń online – przesłane pocztą tradycyjną).
Koszt sesji indywidualnych dla 1 uczestnika online lub w Warszawie:
- Od 200 zł netto / 246 zł brutto za 1 godzinę.
- Przy większej liczbie godzin cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie:
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.