Korzyści ze szkolenia

W trakcie szkolenia uczestnik:

  • pozna techniczne aspekty pracy z kamerą,
  • nauczy się zarządzania czasem w wystąpieniu/wywiadzie.

Adresaci

  • Zarząd, eksperci, trenerzy – osoby, które chcą nauczyć się pracy z kamerą.
  • Managerowie i specjaliści marketingu, komunikacji, szkoleń, employer brandingu.

Informacje organizacyjne

Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:

  • Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
  • Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Gdańsk.
  • Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.

Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):

  • 1400 zł + 23% VAT
  • Cena szkolenia otwartego obejmuje koszt przerw kawowych i lunchów.
  • Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.

Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):

  • Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.

Metody pracy

Szkolenie koncentruje się na rozwijaniu kompetencji uczestników z zakresu przygotowania do programu i wystąpień przed kamerą, zwłaszcza w charakterze prowadzącego wywiady z klientem biznesowym.

Warsztat obejmuje dwa dni szkoleniowe. Zajęcia podzielone są na część wykładową i warsztatową :ćwiczenia. W trakcie wykładów uczestnicy przyswajają podstawową wiedzę na temat reguł przygotowywania wywiadów i poprawnego zadawania pytań przed kamerą, technik skupiania i utrzymywania na sobie uwagi odbiorców oraz metod kontroli tremy i stresu przed kamerą. Prócz tego szkolony dowiaduje się się, jak posługiwać się rekwizytami i sprawnie odstresowywać gościa w studiu.

W ramach warsztatu będą oglądane i analizowane nagrane wcześniej lub w trakcie szkolenia wywiady uczestników (również z prowadzącym i ze sobą nawzajem). Dzięki temu szkoleni otrzymają informacje zwrotne na temat tego, jak profesjonalnie prezentują się w telewizji oraz co w ich wyglądzie, mimice, gestykulacji i artykulacji jest korzystnie odbierane przez innych, a co należy zmienić. Zajęcia zakończą się przedstawieniem indywidualnych rekomendacji dla każdego uczestnika w kwestii jego dalszej pracy w roli osoby występującej publicznie i prowadzącej wywiad live z klientem biznesowym.

Plan szkolenia

Wprowadzenie do wywiadów live i przed kamerą

  • Wywiad jako forma telewizyjna. Ogólne zasady przygotowania prowadzącego.
  • Cel wywiadu, czyli po co w ogóle rozmawiamy. Jak wychodząc od niego dojść do atrakcyjnego przekazu.
  • Rodzaje wywiadów i ich przełożenie na dynamikę rozmowy.
  • Osoba udzielająca wywiadu – o czym musi pamiętać i jak ją ośmielić.
  • Zasady rządzące mówieniem do większego audytorium i występami w mediach. Jak mówić prosto i atrakcyjnie, tak by przyciągać uwagę publiczności.
  • Psychologiczne problemy związane z wystąpieniami przed kamerą. Opór psychiczny przed oglądaniem i słuchaniem samego siebie – jak sobie z nim radzić. Problem tremy i sposoby jej przezwyciężania.
  • Techniczne aspekty pracy z kamerą i odpowiadania na pytania rozmówców.

Mowa ciała w pracy z kamerą

  • Sygnały wizualne: wygląd, strój, sposób bycia i ich rola w odbiorze tego, co mówimy.
  • Postawa ciała i sposoby jej kontrolowania.
  • Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z odbiorcami. Rola kontaktu wzrokowego z rozmówcą i widzem: gdzie patrzeć w trakcie nagrania?
  • Niewerbalne sygnały emocji, stosunku nadawcy do odbiorcy i prawdziwości wypowiedzi.
  • Sposób mówienia: barwa, tembr i natężenie głosu. Rola szybkości i zdecydowania w wypowiedzi.
  • Mowa ciała przed kamerą w warunkach autoprezentacji i reportażu.

Autoprezentacja

  • Autoprezentacja zadającego pytania – na co zwracać uwagę, gdy mówimy.
  • Składniki skutecznej autoprezentacji. Strategie i metody przedstawiania własnej osoby w zależności od sytuacji, potrzeb i audytorium.
  • Budowanie wizerunku drogą werbalną i kanałami niewerbalnymi.
  • Style komunikowania. Diagnoza własnego stylu. Wybór własnej ścieżki autoprezentacji.

Przygotowanie do wywiadu i programu w studiu

  • Mówienie “z głowy” czy w oparciu o konspekt? Co i kiedy wybrać?
  • Dlaczego nie należy czytać tekstu z kartki i czemu mimo to warto mieć przed sobą plan tego, co będzie się mówić. Co należy mieć w takim planie?
  • Zarządzanie czasem w wystąpieniu/wywiadzie. Jak nie zmęczyć, nie znudzić i nie zdenerwować odbiorcy.
  • Zasady pisania planu wywiadu.
  • Realizacja w praktyce: kadry, ustawienie etc.
  • Ciężkie sytuacje w trakcie wywiadu: jak rozkręcić rozmówcę lub delikatnie przerwać, gdy mówi za dużo.
  • Zasady postępowania, gdy gość się myli lub odnosi się do nas w sposób niepożądany.

Język programu w studiu i reportażu

  • Intonacja i segmentacja tekstu mówionego: jak powinien mówić gospodarz programu młodzieżowego, jak gość, a jak reporter.
  • Spójność i gładkość wypowiedzi – jak ją uzyskać. Zawiłe i niekonkretne konstrukcje zaciemniające i rozwadniające przekaz – co z nimi robić?
  • Pułapki językowe w trakcie pracy w studiu: na co zwracać szczególną uwagę?
  • Mówienie, gdy się nie wie, co się chce powiedzieć. Jak wówczas mówić i z kogo brać przykład.
  • Poprawność gramatyczna, frazeologiczna i stylistyczna tekstu.
  • Manieryzmy językowe uczestników; korygowanie złych nawyków.

Dykcja i wymowa

  • Specyficzne właściwości języka mówionego w sytuacji wystąpienia publicznego. Zróżnicowanie fonetyczne i leksykalne w odniesieniu do rodzaju wystąpienia.
  • Normy wymowy. Wymowa poprawna i jej znaczenie w sytuacji publicznej.
  • Tempo wypowiedzi i intonacja – co sygnalizują i jak je kontrolować. Sposoby regulacji tempa mówienia.
  • Wymowa staranna i granice jej używania. Jaka wymowa jest pożądana w autoprezentacji i reportażu?
  • Zalety wyrazistej dykcji. Problemy dykcyjne, wady wymowy i strategie ich maskowania.
  • Podpórki językowe i pułapki, które się z nimi wiążą. Dźwięki yyyy i eeee – jak sobie z tym radzić.
  • Inne rozpowszechnione błędy i usterki dykcji i artykulacji.

Stres, trema, emocje i metody ich kontroli

  • Psychologia tremy. Skąd się bierze stres i dlaczego atakuje właśnie w sytuacjach publicznych.
  • Przezwyciężanie zdenerwowania. Poznawcze metody kontroli stresu.
  • Behawioralne metody panowania nad stresem i tremą.
  • Techniki budowania wrażenia pewności siebie.
ĆWICZENIA PRAKTYCZNE

Przygotowania do wywiadów i próbne wywiady uczestników

  • Ćwiczenie: aktywne identyfikowanie celu wywiadu. Określenie środków, które pomogą go osiągnąć.
  • Przygotowywanie krótkich wywiadów. Uzasadnienie doboru pytań.
  • Informacje zwrotne trenera i pozostałych uczestników.

Nagrania i dyskusja

  • Nagrywanie wywiadów, uprzednio przygotowanych przez uczestników.
  • Analiza nagrań. Dyskusja na temat pierwszego wywiadu, wskazanie mocnych stron występującego i obszarów, nad którymi należy pracować.
  • Rekomendacje końcowe i przedstawienie zadania na następny dzień.
ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
  • Nagranie wywiadu: rozmowy z gościem, który jest małomówny i którego trzeba zaangażować.
  • Nagranie drugiego wywiadu: rozmowa z człowiekiem zbyt gadatliwym lub bezczelnym.
  • Trzecie nagranie: forma i natura programu wybrana przez uczestnika.
ANALIZA I REKOMENDACJE
  • Oglądanie programów i reportaży, nagranych przez uczestników.
  • Analiza nagrań. Informacje zwrotne prowadzącego na temat zalet i wad wystąpienia, zwłaszcza przez pryzmat technicznych aspektów prowadzonych wywiadów.
  • Rekomendacje na temat tego, na które cechy i atuty własnej osoby kłaść największy nacisk, co należy podkreślać, a co maskować w trakcie opowiadania o sobie, jak wykorzystywać swe atuty przed kamerą, które techniki prezentacji rozwijać oraz z którymi złymi nawykami walczyć.
  • Podsumowanie i zakończenie szkolenia.