Cel szkolenia i korzyści uczestnika
Celem szkolenia jest poznanie zasad, jakimi rządzi się redakcja tekstów, oraz rozwinięcie językowych i stylistycznych kompetencji uczestników, niezbędnych w pracy redaktora, dziennikarza lub specjalisty public relations, odpowiedzialnego za tworzenie informacji dla mediów.
W ramach treningu uczestnik:
- pozna podstawowe zasady rządzące redagowaniem tekstu prasowego i specjalistycznego,
- zaznajomi się z praktycznymi aspektami redakcji tekstu (granice ingerencji redaktora w tekst, znaki korektorskie),
- dowie się, z jakich źródeł i pomocy korzystać w trakcie redakcji,
- przećwiczy sztukę redagowania na wybranych przez trenera przykładach.
Plan szkolenia
Redakcja tekstów – czym dziś jest
- Praca redaktora w czasopiśmie i w wydawnictwie. Na czym polega dziś redakcja tekstów i jakie są jej cele.
- Zadania dobrej redakcji: jakie korzyści daje autorowi, wydawnictwu i czytelnikom.
- Granice pracy redaktora. Jak dalece redaktor ma ingerować w powierzony mu tekst: co powinien poprawić w trakcie redakcji, co może, a czego nie wolno.
- Swoboda stylu i specyficzny język autora a praca redaktora. Jak wygląda redakcja tekstów w przypadku takich form dziennikarskich jak artykuł informacyjny, wywiad, reportaż, recenzja i felieton.
- Błąd językowy i jego wpływ na odbiór tekstu. Rodzaje błędów: ortograficzne, interpunkcyjne, gramatyczne, leksykalne i stylistyczne. Na które powinien najbardziej uważać redaktor?
- Znaki korektorskie i zasady ich stosowania przy adiustacji i redakcji.
Style redagowanych tekstów
- Jak piszą dziś dziennikarze? Zasady konstrukcji tekstów informacyjnych (odwrócona piramida) i główne wyznaczniki stylu dziennikarskiego.
- Najważniejsze cechy recenzji, felietonów i innych form komentujących.
- Elementy i zabiegi językowe mające wpływ na dynamikę współczesnego tekstu publicystycznego.
- Redakcja tekstów naukowych i popularnonaukowych. Co zrobić, gdy redaktor nie jest ekspertem w danej dziedzinie (a musi tekst opracować).
- Tekst poradnikowy i jego charakterystyka stylistyczna.
- Blog i inne mniej lub bardziej formalne gatunki współczesnej prozy.
Zanim zaczniesz redagować: kryteria oceny tekstu wyjściowego
- Ocena czytelności i atrakcyjności tekstu: temat, ujęcie, prostota formy, jasność, zrozumiałość, poprawność językowa, przynależność gatunkowa, oryginalność ujęcia tematu, atrakcyjność dla grupy docelowej czytelników.
- Kryteria oceny trudności tekstu: długość i pochodzenie wyrazów, złożoność zdań.
- Występowanie lub brak elementów nadających tekstowi strukturę lub pełniących funkcję fatyczną (nagłówki, ilustracje, śródtytuły, tabele i dialogi).
Redakcja tekstów w praktyce
- Zasady pisania i redagowania tekstów informacyjnych i naukowych. Metody upraszczania tekstów, które są za długie lub zbyt skomplikowane.
- Redakcja tekstów o dużym współczynniku subiektywności: recenzji, komentarzy i felietonów. Właściwe podejście do zabiegów stylistycznych i retorycznych.
- Poprawa i adiustacja błędów zamierzonych (lub potencjalnie zamierzonych) przez autora, zwłaszcza stylistycznych i interpunkcyjnych.
- Dobór słownictwa i form gramatycznych w procesie redagowania.
- Metafory i związki frazeologiczne – na co musi tutaj uważać redaktor?
- Redakcja tekstów a praca ze słownikiem. Z jakich słowników korzystać w pracy redaktora?
- Ocena wyników pracy redaktora i kształtu zredagowanego tekstu.
Informacje organizacyjne
Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:
- Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
- Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Gdańsk.
- Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.