Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik pozna i przećwiczy:
- narzędzia prowadzenia polityki komunikacyjnej firmy w warunkach kryzysu, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji z własnymi pracownikami,
- metody radzenia sobie z niekorzystnym i obliczonym na sensację zainteresowaniem mediów.
Adresaci
- Rzecznicy i pracownicy biur prasowych oraz inne osoby odpowiedzialne za kontakt z mediami.
- Managerowie, kierownicy, pracownicy działów PR/ marketingu/sprzedaży.
- Kadra struktur zarządzania kryzysowego.
Metody pracy
Szkolenie jest prowadzone metodami warsztatowymi, aktywizującymi uczestników. Uczestnicy poszerzają w jego trakcie swą wiedzę za pomocą technik takich jak:
- gry symulacyjne i scenki,
- ćwiczenia indywidualne,
- prace grupowe,
- studium przypadku,
- dyskusje i burze mózgów.
Zakres tematyczny
Informacje ogólne
- Kryzys w organizacji – typy i charakterystyki.
- Definiowanie kryzysów: identyfikacja zagrożeń.
- Fazy kryzysu i odpowiadające im kroki zaradcze: dlaczego coraz rzadziej działają.
- Rozlewanie się kryzysu na kolejne obszary aktywności firmy – czyli dlaczego kryzysy są jak wirusy.
- Zarządzanie kryzysowe i jego przełożenie na działania komunikacyjne w firmie.
- Komunikacja kryzysowa w organizacji – podstawowe schematy działań i uwarunkowania ich skuteczności.
Przygotowania na czarną godzinę
- Działania zapobiegawcze: mailing i monitoring mediów i potencjalnych zagrożeń.
- Przygotowanie planu kryzysowego. Wybór osób odpowiedzialnych za jego realizację oraz pierwszy kontakt z mediami.
- Ewaluacja planu kryzysowego – ocena potencjalnych zagrożeń wokół firmy
- Zawartość planu kryzysowego – określanie procedury i kompetencji poszczególnych osób w sytuacji kryzysu w firmie
Komunikacja wewnętrzna w warunkach kryzysu
- Komunikacja w firmie a identyfikacja pracowników z przedsiębiorstwem.
- Rola poczucia kontroli i sprawczości u pracownika w budowaniu dobrych relacji z pracodawcą.
- Przedkryzysowe stosunki na linii pracownicy-organizacja. Używane narzędzia internal relations (biuletyny, strona www, intranet, wydawnictwa firmowe, akcje i konkursy).
- Reakcja pracowników na kryzys. Zasady wpływania na ich stosunek emocjonalny do firmy i percepcję jej problemów.
- Techniki przekonywania pracowników do „zaciskania pasa”.
- Pracownicy jako rzecznicy firmy i droga do wyjścia z kryzysu.
- Podstawowe błędy szefostwa w komunikacji kryzysowej z pracownikami.
Komunikowanie kryzysowe na zewnątrz: media tradycyjne
- Zasady działania mediów: jak pracują i czego szukają dziennikarze prasy, radia i TV?
- Dlaczego media uwielbiają trzęsienia ziemi: kryzys jako wzrost nakładu, widowni lub słuchalności.
- Sposoby reagowania na kampanie negatywne w zależności od fazy kryzysu.
- Działania informacyjne i public relations w praktyce firmy.
- Sytuacja kryzysowa w firmie – jak radzić sobie z dziennikarzami. Standardy postępowania w kontaktach z mediami w okresie problemów.
- Kryzysowe kampanie wizerunkowe i ocena ich skuteczności. Trudności z zaprojektowaniem i wdrożeniem kampanii.
- Dobór dziennikarzy, z którymi rozmawiamy – zasady, strategie, niebezpieczeństwa.
- Komunikat prasowy. Jak skutecznie trafić do dziennikarza z własną wersją wydarzeń.
- Wywiad w trudnych czasach. Techniki wymijającego odpowiadania na niewygodne pytania dziennikarzy.
- Konferencja prasowa w sytuacji kryzysowej. Zasady odpowiadania nieprzychylnym dziennikarzom.
- Ocena rezultatów kryzysowej kampanii wizerunkowej w mediach tradycyjnych.
Walka o wizerunek firmy w internecie
- Komunikacyjna specyfika internetu: zasady tworzenia komunikatów dla użytkowników sieci.
- Portale, czyli jak przebić się z informacją do internetowego mainstreamu.
- Sensacyjne agregatory treści typu Wykop – jak niwelować powstające za ich sprawą szkody wizerunkowe.
- Media społecznościowe: szanse i zagrożenia w dobie kryzysu.
- Marketing szeptany na forach i blogach, czyli jak anonimowo walczyć o własne imię.
Kryzysowa komunikacja z klientem
- Przeciwdziałanie odchodzeniu klientów w sytuacji kryzysowej: polityka informacyjna firmy.
- Rekompensaty i oferty specjalne dla wiernych klientów – jak je komunikować.
- Przyciąganie nowych klientów w sytuacji kryzysowej – czy tylko ceną?
- Kryzysowe relacje z trudnymi i konfliktowymi klientami.
- Podstawowe zagrywki emocjonalne klientów. Jak na nie odpowiadać?
Komunikacja kryzysowa – inne aspekty
- Kryzys w innych firmach i sposoby jego prezentacji w mediach.
- Informacje poufne firmy w czasie kryzysu i ich znaczenie.
- “Efekt bumerangowy” przy kampanii negatywnej i próbach cenzury.
Gry symulacyjne
- Przygotowanie planu kryzysowego własnej firmy.
- Tworzenie kryzysowej informacji prasowej.
- Wywiad dla mediów – trening technik odpowiadania na niewygodne pytania.
- Konferencja prasowa szefów w organizacji dotkniętej kryzysem.
Informacje organizacyjne
- Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
- Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Gdańsk.
- Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.