Cele treningu
Szkolenie koncentruje się na rozwijaniu kompetencji i umiejętności osób pracujących na stanowisku rzecznika lub planujących karierę w tym kierunku w zakresie wystąpień publicznych i kontaktów z mediami.
Zajęcia podzielone są na część wykładową i ćwiczenia. W trakcie wykładów uczestnicy przyswajają podstawową wiedzę na temat reguł tworzenia i wygłaszania oświadczeń dla mediów, strategii nawiązywania kontaktów z dziennikarzami, zasad zachowywania się przed kamerą i w studiu telewizyjnym, technik skupiania i utrzymywania na sobie uwagi odbiorców oraz metod kontroli tremy i stresu w sytuacji wystąpienia w mediach.
W ramach warsztatu rejestrowane i oglądane będą publiczne wystąpienia uczestników. Dzięki temu będą się oni mogli dowiedzieć, jak są postrzegani oraz co w ich wyglądzie, mimice, gestykulacji i artykulacji jest korzystnie odbierane przez innych, a co należy zmienić. Prócz tego szkolony pozna techniki skutecznego radzenia sobie z problemami w pracy z kamerą, rekwizytem, mikrofonem oraz dowie się, jak poradzić sobie z tremą, stresem i trudnymi pytaniami, jakie paść mogą w trakcie rozmowy w studiu lub konferencji prasowej.
Plan warsztatu
Wprowadzenie do pracy rzecznika prasowego
- Wystąpienia w mediach jako kategoria wystąpień publicznych. Charakterystyka szczegółowa.
- Ogólne zasady rządzące wystąpieniami w mediach. Jak mówić prosto i atrakcyjnie?
- Psychologiczne problemy związane z wystąpieniami przed kamerą. Opór psychiczny przed oglądaniem i słuchaniem samego siebie – jak sobie z nim radzić. Problem tremy i sposoby jej kontroli.
- Techniczne aspekty wystąpień medialnych i pracy z kamerą (kierunek patrzenia itp.).
Komunikacja z mediami w praktyce
- Przygotowanie do kontaktu z mediami. Określenie celu kontaktów i środków do jego osiągnięcia.
- Nawiązywanie kontaktów z dziennikarzami. Jak dotrzeć do dziennikarza i zrobić na nim właściwe pierwsze wrażenie?
- Jak zbudować i utrzymać kontakt z dziennikarzem, który sam się z nami skontaktował?
- Długofalowe kontakty z mediami. Zinstytucjonalizowana współpraca z prasą, radiem i telewizją.
- Bliskie relacje z dziennikarzami oraz wynikające z nich szanse i zagrożenia.
Notatka prasowa i pisemne wypowiedzi rzecznika
- Informacja dla mediów – podstawowe zasady pisania.
- Redagowanie wypowiedzi pisemnych – na co należy uważać.
- Co robić, gdy nas nie drukują, czyli techniki perswazyjne w komunikacji z dziennikarzem.
Wywiad prasowy
- Wywiad dla prasy – cechy charakterystyczne.
- Autoryzacja w wywiadzie prasowym: dlaczego należy o nią prosić i jak to robić. Zasady autoryzowania.
Krótka wypowiedź do kamery („setka”)
- Podstawowe zasady udzielania krótkich wypowiedzi mediom.
- Niebezpieczeństwa związane z brakiem kontroli nad nagranym materiałem.
Wywiad i rozmowa w studiu z dziennikarzem.
- Rodzaje wywiadów. Wywiad a luźna rozmowa w studiu.
- Techniki zadawania pytań i odpowiadania. Intonacja i postawa ciała.
- Umiejętności osoby przeprowadzającej wywiad, a to, jak wypada odpowiadający.
- Strategie prowadzenia rozmowy. Sposoby zadawania pytań, regulowanie napięcia emocjonalnego, reakcja na niespodziewane i niestandardowe zachowania pytającego.
Mowa ciała i sposób mówienia w pracy z kamerą i w studiu
- Sygnały wizualne: wygląd, strój, sposób bycia i ich rola w odbiorze tego, co mówimy.
- Barwa, tembr i natężenie głosu.
- Dykcja i poprawność artykulacyjna tego, co jest mówione.
- Modulacja głosu, czyli jak zaciekawić odbiorcę.
- Sprzężenie zwrotne i utrzymywanie kontaktu z rozmówcą (dziennikarzem). Rola kontaktu wzrokowego.
- Mowa ciała przed kamerą. Postawa ciała i sposoby jej kontrolowania.
- Niewerbalne sygnały emocji, stosunku nadawcy do odbiorcy i prawdziwości wypowiedzi.
Przygotowanie do rozmowy w studiu lub innego wystąpienia w mediach
- Mówienie “z głowy” czy w oparciu o konspekt? Co i kiedy wybrać?
- Dlaczego nie należy czytać tekstu z kartki i czemu mimo to warto mieć przed sobą plan tego, co będzie się mówić. Co powinno znaleźć się w planie?
- Pamięć w pracy rzecznika prasowego. Sposoby zapamiętywania tego, co będzie mówione.
- Zarządzanie czasem w rozmowie. Jak nie zmęczyć, nie znudzić i nie zdenerwować rozmówcy lub potencjalnych widzów lub słuchaczy.
- Techniki przezwyciężania tremy i budowania wrażenia pewności siebie w studiu i przed kamerą.
Język wystąpienia i tekstu prasowego
- Dobór słów i rejestru wypowiedzi.
- Poprawność gramatyczna, frazeologiczna i stylistyczna tekstu.
- Wata słowna i wodolejstwo – dlaczego nie są wskazane w wystąpieniu. Jak pozbyć się nawyku mówienia o niczym?
- Nie każdy wie to, co my. Jak być zrozumiałym, mówiąc o rzeczach fachowych, nie tracąc jednocześnie wrażenia kompetencji?
Komponowanie wypowiedzi ustnych
- Początek wypowiedzi: jak skutecznie przykuć uwagę odbiorcy.
- Rozwinięcie i dobór kluczowych argumentów, które przekonają widzów do naszego punktu widzenia.
- Techniki kontrolowania rozmowy: jak będąc gościem w studiu wpływać na to, o co mówi i myśli dziennikarz.
- Metody uatrakcyjniania wystąpienia. Wykorzystanie przykładów, anegdot z życia i humoru.
Konferencja prasowa
- Organizacja i uczestnictwo rzecznika w konferencjach prasowych i wydarzeniach medialnych.
- Dobór dziennikarzy – zasady, strategie, niebezpieczeństwa.
- Zasady komunikacji z dziennikarzami w trakcie konferencji prasowej.
- Techniki wymijającego odpowiadania na niewygodne pytania dziennikarzy.
ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
- Pisanie tekstów, które przedstawiają punt widzenia firmy.
- Pisemne odpowiedzi na zapytania dziennikarzy.
- Nagrywanie symulowanych wywiadów telefonicznych z dziennikarzami i rozmów w studiu.
- Analiza nagrań. Informacje zwrotne prowadzącego na temat słabych i mocnych stron występującego w roli rzecznika i obszarów, nad którymi należy pracować.
- Rekomendacje na temat tego, na które cechy i atuty własnej osoby kłaść największy nacisk, co należy podkreślać, a co maskować w trakcie opowiadania o sobie, jak wykorzystywać swe atuty przed kamerą, które techniki prezentacji rozwijać oraz z którymi złymi nawykami walczyć.
Informacje organizacyjne
Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:
- Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
- Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Gdańsk.
- Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):
- 1400 zł + 23% VAT.
- Cena szkolenia otwartego obejmuje koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.