Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik przećwiczy:
- w jaki sposób mówić i zachowywać się, by sprawiać wrażenie pewnego siebie i kompetentnego, a jednocześnie nie onieśmielać i nie wzbudzać kompleksów,
- jak mówić o sytuacjach niewygodnych, o czym i kiedy lepiej milczeć,
- w jaki sposób mówić, by nie znudzić lub nie zrazić sędziego i w jaki sposób dopasować zawartość komunikatu do jego oczekiwań.
Adresaci
- Adwokaci, prokuratorzy, sędziowie, pełnomocnicy w postępowaniach sądowych i pracownicy sądów.
- Liderzy i managerowie, występujący przed zarządem i kolegami i prezentujący wyniki własnych zespołów,.
- Pracownicy działów sprzedaży, odbywający prezentacje sprzedażowe przed klientami.
- Pracownicy działów księgowości, HR, potrzebujących wiedzy o tym, jak radzić sobie z problemami przy występowaniu publicznym i skutecznie prezentować.
- Wszystkie osoby, które chcą nauczyć się występować publicznie i panować nad tremą i stresem.
Plan szkolenia
Teoria i praktyka wystąpienia publicznego – podstawowe założenia
- Co to jest wystąpienie publiczne? Klasyfikacja wystąpień ze względu na rolę, wagę i sytuację.
- Wystąpienia publiczne jako element pracy adwokata. Specyfika i rola wystąpień na sali sądowej.
- Wystąpienie jako autoprezentacja adwokata. Składniki skutecznej autoprezentacji. Strategie prezentowania własnej osoby w zależności od potrzeb i oczekiwań audytorium.
- Wystąpienie w sądzie jako zabieg perswazyjny, obliczony na przekonanie sędziego do własnych racji. Znaczenie technik wywierania wpływu.
Elementy skutecznego wystąpienia
Język ciała i sygnały niewerbalne
- Czynniki pozajęzykowe wpływające na przekaz i odbiór wypowiedzi: typ sytuacji, kanał wzrokowy i słuchowy; język ciała, cechy głosu.
- Sygnały wizualne: wygląd, strój, sposób bycia i ich rola w odbiorze tego co mówimy.
- Kontakt wzrokowy, postawa ciała i sposoby ich kontrolowania. Sygnały dominacji i podporządkowania.
- Mowa ciała w trakcie mówienia: postawa, gesty dłoni, właściwy krok, wyraz twarzy, ruch na określonej powierzchni.
- Niewerbalne oznaki stosunku nadawcy do odbiorcy: dominacja, podporządkowanie, otwartość, zamknięcie.
- Przykładowe style komunikowania się w przekazach perswazyjnych.
- Uwaga jako sposób dowartościowania rozmówcy. Co to znaczy umieć słuchać i czy można się tego nauczyć? Sposoby manifestowania uwagi środkami niewerbalnymi.
- Niewerbalne sygnały stresu, emocji i domniemanej prawdziwości wypowiedzi.
Sfera werbalna: jak mówić?
- Mówienie jako czynność i proces. Specyfika języka mówionego (w porównaniu ze słowem pisanym) i mówienia publicznego (w porównaniu z językiem prywatnym i kolokwialnym).
- Zalety wyrazistej dykcji. Problemy dykcyjne, wady wymowy i strategie ich maskowania.
- Barwa, tembr, natężenie głosu i sygnały, które wysyłają.
- Tempo wypowiedzi i intonacja – co sygnalizują i jak je kontrolować. Sposoby regulacji tempa mówienia..
- Podpórki językowe i pułapki, które się z nimi wiążą. Dźwięki yyyy i eeee – jak sobie z tym radzić.
- Błąd językowy i jego odbiór. Uciążliwe błędy gramatyczne i frazeologiczne oraz sposoby ich unikania.
- Najczęstsze błędy i usterki dykcyjne oraz artykulacyjne.
Co mówić?
- Słowo jako element dłuższej (zwykle sensownej) wypowiedzi. Poprawność gramatyczna, frazeologiczna i stylistyczna wypowiadanego tekstu.
- Trudność i zrozumiałość wypowiadanego tekstu, czyli jak mówić, by rozumiano nasze argumenty.
- Nie każdy wie to, co my. Jak być zrozumiałym nie tracąc wrażenia kompetencji?
- Zawiłe i niekonkretne konstrukcje zaciemniające przekaz – jak pozbyć się nawyku mówienia o niczym.
- Manieryzmy i inne językowe problemy prawników.
Jak przekonywać?
- Wywieranie wpływu i przekonywanie w warunkach sali sądowej. Kogo przekonujemy i do czego?
- Katalog narzędzi wpływu na odbiorców. Warunki akceptacji tego, do czego przekonujemy.
- Reguły wpływu społecznego. Systematyka Cialdiniego (wzajemność, zaangażowanie i konsekwencja, społeczny dowód słuszności, lubienie i sympatia, autorytet, niedostępność). Przegląd koncepcji konkurencyjnych.
- Pytania i inne techniki nakierowywania uwagi rozmówcy i dyskretnego zwracania uwagi na rzeczy dla nas istotne.
- Emocje i ich rola na sali sądowej.
- Argumentacja. Strategie uzasadniania i pseudouzasadniania.
Scenariusz wystąpienia na sali sądowej
Przygotowanie do wystąpienia
- Określenie celu wystąpienia i środków, które powinny do niego prowadzić. Plan pracy.
- Zidentyfikowanie własnych możliwości i ograniczeń jako mówcy. Diagnoza własnego stylu komunikowania.
- Wyróżnienie cech istotnych w danej sytuacji.
- Psychologia przyswajania i przetwarzania informacji przez ludzi. Potrzeby odbiorców, czyli co powinno znaleźć się w atrakcyjnym wystąpieniu.
- Wybór właściwej ścieżki argumentacji. Wybór stylu komunikacji. Dobór argumentów. Ustalenie kolejności przedstawiania swoich mocnych punktów. Techniki i środki oratorskie, po które warto sięgnąć.
- Zarządzanie czasem. Jak nie zmęczyć, nie znudzić i nie zdenerwować odbiorcy.
- Samopoczucie własne i jego rola. Ćwiczenia relaksacyjne na chwilę przed wystąpieniem. Relaksacja w sytuacji przedłużającego się stresu.
Trudny początek wystąpienia
- Pierwsze wrażenie: dlaczego jest tak ważne i z czego wynika jego rola.
- Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu. Wzbudzanie zainteresowania i przychylności.
- Metody przezwyciężania tremy i zakłopotania w pierwszej fazie mówienia. Techniki budowania wrażenia pewności siebie.
- Techniki ożywania publiki i przykuwania uwagi słuchających.
Przebieg wystąpienia
- Techniki i środki oratorskie. Jak mówić, by być słuchanym?
- Feedback i utrzymywanie kontaktu ze słuchaczami. Rola kontaktu wzrokowego.
- Wiarygodność: jak wytworzyć w odbiorców gotowość do akceptowania tego, co mówimy.
- Osobowość mówiącego i słuchającego: jak dopasować przekaz do człowieka.
- Rozmowa ze świadkiem: jak ludzie zadają pytania i udzielają odpowiedzi?
- Trudna rozmowa ze świadkiem: w jaki sposób mówią o rzeczach niewygodnych.
- Metody uatrakcyjnienia wystąpienia. Wykorzystanie humoru.
- Podsumowanie i pointa. Sztuka efektywnego domknięcia.
Ćwiczenia praktyczne
- Symulacja wystąpień sądowych przed kamerą, z użyciem omówionych technik.
- Informacje zwrotne prowadzącego i (w przypadku odtwarzania publicznego w grupie) pozostałych uczestników na temat jakości prezentacji, zastosowanych argumentów, mowy ciała itp.
- Rekomendacje na temat tego, na które cechy i atuty własnej osoby kłaść największy nacisk: uczestnik dowiaduje się, co powinien podkreślać, co maskować, a nad czym musi jeszcze popracować; które techniki rozwijać oraz z którymi złymi nawykami walczyć.
Informacje organizacyjne
Najbliższe szkolenia otwarte:
- Warszawa, 25-26.01.2021
- Kraków, 1-2.02.2021
- Wrocław, 8-9.02.2021
- Gdańsk 22-23.02.2021
- Łódź, 18-19.03.2021
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin, grupa do 10 uczestników):
- Szkolenie standardowe: 1290 zł + 23% VAT
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Szczegóły organizacyjne:
- Szkolenia stacjonarne organizowane są w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast i obejmują lunche i przerwy kawowe.
- Szkolenia online realizowane są za pośrednictwem programów konferencyjnych i komunikatorów, odpowiadających potrzebom i możliwościom technicznym uczestników.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały w formie fizycznej lub (w przypadku treningów online) plików pdf, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie (w przypadku szkoleń online – przesłane pocztą tradycyjną).
Koszt sesji indywidualnych dla 1 uczestnika online lub w Warszawie:
- Od 200 zł netto / 246 zł brutto za 1 godzinę.
- Przy większej liczbie godzin cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie:
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.