Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik przećwiczy:
- jak przełamywać bariery i lęki związane z wystąpieniami publicznymi,
- jak kontrolować poziom tremy i sygnały niewerbalne, wysyłane przez ciało w sytuacji stresu,
- jak planować, tworzyć i przeprowadzać oryginalne i atrakcyjne prezentacje,
- jak wciągać słuchaczy do udziału w dyskusji.
Adresaci
- Liderzy i managerowie, występujący przed zarządem i kolegami i prezentujący wyniki własnych zespołów,.
- Pracownicy działów sprzedaży, odbywający prezentacje sprzedażowe przed klientami.
- Pracownicy działów księgowości, HR, potrzebujących wiedzy o tym, jak radzić sobie z problemami przy występowaniu publicznym i skutecznie prezentować.
- Wszystkie osoby, które chcą nauczyć się występować publicznie i panować nad tremą i stresem.
Informacje organizacyjne
Szkolenia otwarte:
- Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
- Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Katowice, Łódź.
- Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach, ośrodkach szkoleniowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin, grupa do 8 uczestników):
- 1380 zł netto / 1697 zł brutto.
- Cena szkolenia otwartego obejmuje koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Plan treningu
Krótkie wprowadzenie teoretyczne
- Po co ludzie występują publicznie? Cele i korzyści z dobrego wystąpienia.
- Wystąpienie publiczne a prezentacja – granice i charakterystyka.
- Funkcje wystąpienia publicznego (autoprezentacja, informowanie, przekonywanie). Rodzaje wystąpień ze względu na funkcję.
Moduł I: Forma
Formalne wykładniki wystąpień publicznych.
- Klasyfikacja wystąpień publicznych ze względu na formę: wystąpienie przed audytorium (wykład, prezentacja interaktywna), wywiad, wystąpienie przed kamerą, wypowiedź dla mediów (setka), konferencja prasowa.
- Podobieństwa i różnice miedzy rodzajami wystąpień.
Techniki skupiania uwagi i budowania wiarygodności
- Pierwsze wrażenie: dlaczego jest tak ważne i z czego wynika jego rola.
- Nawiązywanie kontaktu z odbiorcami; jak zapewnić im dobre samopoczucie i sprawić, by nas słuchali?
- Techniki wzbudzania zainteresowanie audytorium i przykuwania uwagi słuchaczy.
- Wiarygodność: jak wytworzyć w odbiorcy gotowość do akceptowania tego, co usłyszy.
- Zarządzanie czasem. Jak nie zmęczyć, nie znudzić i nie zdenerwować odbiorcy.
Dykcja i wymowa
- Specyficzne właściwości języka mówionego w sytuacji wystąpienia publicznego. Zróżnicowanie fonetyczne i leksykalne w odniesieniu do rodzaju wystąpienia.
- Normy wymowy. Wymowa poprawna i jej znaczenie w sytuacji publicznej.
- Tempo wypowiedzi i intonacja – co sygnalizują i jak je kontrolować. Sposoby regulacji tempa mówienia.
- Wymowa staranna i granice jej używania. Problem hiperpoprawności.
- Zalety wyrazistej dykcji. Problemy z właściwą dykcją, wady wymowy i strategie ich maskowania.
- Akcent wyrazowy i zdaniowy. Jak poprawnie akcentować: reguły i wyjątki.
- Swoboda składniowa wypowiedzi.
- Podpórki językowe i pułapki, które się z nimi wiążą.
- Dźwięki yyyy i eeee – jak sobie z tym radzić.
- Inne rozpowszechnione w mediach błędy w zakresie dykcji i artykulacji.
Język ciała w wystąpieniach
- Sygnały wizualne: wygląd, strój, sposób bycia i ich rola w odbiorze tego co mówimy.
- Barwa, tembr, natężenie głosu i sygnały, które wysyłają.
- Feedback i utrzymywanie kontaktu ze słuchaczami. Rola kontaktu wzrokowego.
- Postawa ciała i sposoby jej kontrolowania.
- Niewerbalne sygnały emocji, stosunku nadawcy do odbiorcy i prawdziwości wypowiedzi.
Stres, trema i metody ich kontroli
- Psychologia tremy. Po co nam stres i dlaczego atakuje właśnie w sytuacjach publicznych.
- Przezwyciężanie zdenerwowania. Poznawcze metody kontroli stresu.
- Behawioralne metody panowania nad stresem i tremą.
- Techniki budowania wrażenia pewności siebie.
Moduł II: Treść
Przygotowanie do wystąpienia
- Style komunikowania. Diagnoza własnego stylu.
- Dopasowanie form wypowiedzi do sytuacji i odbiorców prezentacji. Dobór środków wyrazu i argumentów.
Kompozycja prezentacji mówionej, wykładu, przemówienia.
- Mówienie “z głowy” czy w oparciu o konspekt? Co i kiedy wybrać?
- Dlaczego nie należy czytać tekstu z kartki i czemu mimo to warto mieć przed sobą plan przemowy?
- Zasady pisania tekstu wystąpienia. Plan wypowiedzi. Dobór słów. Techniki i środki oratorskie, po które warto sięgać.
Dobór słów i środków wyrazu
- Dobór słów i rejestru wypowiedzi.
- Zasady kompozycji tekstu.
- Wata słowna i wodolejstwo – dlaczego nie są wskazane w wystąpieniu. Jak pozbyć się zwyczaju mówienia o niczym?
- Nie każdy wie to, co my. Jak być zrozumiałym nie tracąc wrażenia kompetencji?
Język wystąpienia
- Poprawność gramatyczna, frazeologiczna i stylistyczna tekstu.
- Powtarzanie tego samego po kilka razy – jak odbierają to nasi rozmówcy..
- Spójność i poprawność stylistyczna wypowiedzi – jak ją osiągnąć.
Prezentacja multimedialna
- Początek: metody wzbudzania zainteresowania odbiorcy.
- Rozwinięcie i dobór kluczowych argumentów.
- Zamknięcie prezentacji, tak by odbiorca zapamiętał przekaz.
- Korzystanie z pomocy audiowizualnych. Wybór środka wyrazu. Zasady stosowania pomocy wizualnych. Ograniczenia prawne związane z prezentacją materiałów objętych prawami autorskimi.
- Odpowiadanie na pytania, rozwiewanie wątpliwości.
- Warsztaty z elementami interakcji. Techniki wciągania odbiorców do dyskusji.