Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik przećwiczy:
- w jaki sposób przełamywać bariery i lęki związane z wystąpieniami publicznymi.
- jak kontrolować poziom tremy i sygnały niewerbalne, wysyłane przez ciało w sytuacji stresu.
- w jaki sposób planować, tworzyć i przeprowadzać oryginalne i atrakcyjne prezentacje.
Adresaci
- Liderzy i managerowie, występujący przed zarządem i kolegami i prezentujący wyniki własnych zespołów,.
- Pracownicy działów sprzedaży, odbywający prezentacje sprzedażowe przed klientami.
- Pracownicy działów księgowości, HR, potrzebujących wiedzy o tym, jak radzić sobie z problemami przy występowaniu publicznym i skutecznie prezentować.
- Wszystkie osoby, które chcą nauczyć się występować publicznie i panować nad tremą i stresem.
Plan treningu
Retoryka jako sztuka komunikowania i przekonywania
Retoryka i jej miejsce w świecie
- Retoryka wczoraj i dziś. Podstawowe pojęcia i ich znaczenie.
- Retoryka a komunikacja. Wprowadzenie do teorii komunikacji.
- Cechy odbiorcy i nadawcy wpływające na wiarygodność komunikatu.
- Style komunikowania. Diagnoza własnego stylu.
- Retoryka jako sztuka przekonywania. Wyznaczniki i cele przekazu perswazyjnego.
- Przekonywanie na co dzień. Warunki akceptacji tego, co perswadowane. Pięć kroków perswazji McGuire’a.
- Perswazja i wywieranie wpływu w sytuacji publicznej – jak przekonywać do swoich racji, gdy na nas patrzą.
Autoprezentacja i wizerunek mówiącego
- Co przekazujemy o sobie innym ludziom, gdy mówimy – znaczenie autoprezentacji.
- Autoprezentacja jako przekaz wizerunkowy. Rola wizerunku w życiu zawodowym i publicznym. Etapy tworzenia wizerunku publicznego. Budowanie wizerunku drogą werbalną. Budowanie wizerunku kanałami niewerbalnymi.
- Składniki skutecznej autoprezentacji. Strategie i metody przedstawiania własnej osoby w zależności od sytuacji, potrzeb i audytorium. Wybór własnej ścieżki autoprezentacji.
Jak mówimy, czyli forma wystąpienia
Techniki skupiania uwagi i budowania wiarygodności
- Pierwsze wrażenie: dlaczego jest tak ważne i z czego wynika jego rola.
- Nawiązywanie kontaktu z odbiorcami; jak zapewnić im dobre samopoczucie i sprawić, by nas słuchali?
- Techniki wzbudzania zainteresowanie audytorium i przykuwania uwagi słuchaczy.
- Wiarygodność: jak wytworzyć w odbiorcy gotowość do akceptowania tego, co usłyszy.
- Zarządzanie czasem. Jak nie zmęczyć, nie znudzić i nie zdenerwować odbiorcy.
Dykcja i wymowa
- Specyficzne właściwości języka mówionego w sytuacji wystąpienia publicznego. Zróżnicowanie fonetyczne i leksykalne w odniesieniu do rodzaju wystąpienia.
- Normy wymowy. Wymowa poprawna i jej znaczenie w sytuacji publicznej.
- Tempo wypowiedzi i intonacja – co sygnalizują i jak je kontrolować. Sposoby regulacji tempa mówienia.
- Wymowa staranna i granice jej używania. Problem hiperpoprawności.
- Zalety wyrazistej dykcji. Problemy z dykcją, wady wymowy i strategie ich maskowania.
- Akcent wyrazowy i zdaniowy. Jak poprawnie akcentować: reguły i wyjątki.
- Swoboda składniowa wypowiedzi.
- Podpórki językowe i pułapki, które się z nimi wiążą.
- Dźwięki yyyy i eeee – jak sobie z tym radzić.
- Inne rozpowszechnione w mediach błędy w zakresie dykcji i artykulacji.
Język ciała w komunikacji
- Sygnały wizualne: wygląd, strój, sposób bycia i ich rola w odbiorze tego co mówimy.
- Barwa, tembr, natężenie głosu i sygnały, które wysyłają.
- Feedback i utrzymywanie kontaktu ze słuchaczami. Rola kontaktu wzrokowego.
- Postawa ciała i sposoby jej kontrolowania.
- Niewerbalne sygnały emocji, stosunku nadawcy do odbiorcy i prawdziwości wypowiedzi.
Stres, trema i metody ich kontroli
- Psychologia tremy. Po co nam stres i dlaczego atakuje właśnie w sytuacjach publicznych.
- Przezwyciężanie zdenerwowania. Poznawcze metody kontroli stresu.
- Behawioralne metody panowania nad stresem i tremą.
- Techniki budowania wrażenia pewności siebie.
Co mówimy, czyli zawartość wystąpienia
Przygotowanie do wystąpienia
- Style komunikowania. Diagnoza własnego stylu.
- Dopasowanie form wypowiedzi do sytuacji i odbiorców prezentacji. Dobór środków wyrazu i argumentów.
Kompozycja prezentacji mówionej, wykładu, przemówienia.
- Mówienie „z głowy” czy w oparciu o konspekt? Co i kiedy wybrać?
- Dlaczego nie należy czytać tekstu z kartki i czemu mimo to warto mieć przed sobą plan przemowy?
- Zasady pisania tekstu wystąpienia. Plan wypowiedzi. Dobór słów. Techniki i środki oratorskie, po które warto sięgać.
Dobór słów i środków wyrazu
- Dobór słów i rejestru wypowiedzi (oficjalny, mniej oficjalny, kolokwialny, slang).
- Zasady kompozycji tekstu – o czym należy mówić w jakiej kolejności.
- Wata słowna i wodolejstwo – dlaczego nie są wskazane. Jak pozbyć się tendencji do mówienia o niczym?
- Nie każdy wie to, co my. Jak być zrozumiałym nie tracąc wrażenia kompetencji?
Język wystąpienia
- Poprawność gramatyczna, frazeologiczna i stylistyczna tekstu.
- Hiperpoprawność i wiążące się z nią niebezpieczeństwa wizerunkowe.
- Błędy językowe i ich znaczenie dla percepcji mówiącego.
Prowadzenie wystąpienia lub prezentacji
- Początek: metody wzbudzania zainteresowania odbiorcy.
- Rozwinięcie i dobór kluczowych argumentów.
- Zamknięcie prezentacji, tak by odbiorca zapamiętał przekaz.
- Korzystanie z pomocy audiowizualnych. Wybór środka wyrazu. Zasady stosowania pomocy wizualnych. Ograniczenia prawne związane z prezentacją materiałów objętych prawami autorskimi.
- Odpowiadanie na pytania, rozwiewanie wątpliwości.
- Warsztaty z elementami interakcji. Techniki wciągania odbiorców do dyskusji.
Przekonywanie do swoich racji w trakcie mówienia publicznego
- „Otwieranie” i zjednywanie odbiorcy.
- Klasyczne techniki wywierania wpływu – klasyfikacja Cialdiniego.
- Dostosowanie i indywidualizacja przekazu: jak przekonywać ludzi o różnych cechach osobowości i odrębnych interesach.
- Pytanie i docieranie do potrzeb rozmówcy jako klucz do przekonania go do swoich racji.
- Powtarzanie i parafrazowanie. Znaczenie utrwalania przekazu.
- Zamykanie argumentacji – jak kończyć, by skłonić słuchacza do natychmiastowego zrobienia tego, co chcemy.
Informacje organizacyjne
Najbliższe szkolenia otwarte:
- Warszawa, 25-26.01.2021
- Kraków, 1-2.02.2021
- Wrocław, 8-9.02.2021
- Gdańsk 22-23.02.2021
- Łódź, 18-19.03.2021
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin, grupa do 10 uczestników):
- Szkolenie standardowe: 1190 zł + 23% VAT
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Szczegóły organizacyjne:
- Szkolenia stacjonarne organizowane są w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast i obejmują lunche i przerwy kawowe.
- Szkolenia online realizowane są za pośrednictwem programów konferencyjnych i komunikatorów, odpowiadających potrzebom i możliwościom technicznym uczestników.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały w formie fizycznej lub (w przypadku treningów online) plików pdf, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie (w przypadku szkoleń online – przesłane pocztą tradycyjną).
Koszt sesji indywidualnych dla 1 uczestnika online lub w Warszawie:
- Od 200 zł netto / 246 zł brutto za 1 godzinę.
- Przy większej liczbie godzin cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie:
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.