Cel treningu

Oceny okresowe są ważnym narzędziem zarządzania podwładnymi. Szkolenie skierowane jest do ludzi, którzy chcą nauczyć się wykorzystywać je do motywowania własnych pracowników i podnoszenia ich wydajności.

W pierwszej fazie szkolenia uczestnicy zostaną zapoznani z zasadami budowania efektywnego systemu ocen okresowych, wyboru i użycia odpowiednich narzędzi oceny pracownika, prowadzenia rozmowy oceniającej oraz precyzyjnego ustalania i interpretowania wyniku, jaki pracownik uzyskał w procesie oceny.

Druga faza szkolenia koncentruje się na tym, co specjalista HR lub manager powinien zrobić z wynikiem oceny, by właściwie zmotywować pracownika lub zespół. Uczestnicy poznają techniki udzielania informacji zwrotnych oraz zasady tworzenia strategii rozwoju podwładnych w oparciu o wyniki ocen okresowych.

Informacje organizacyjne

Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:

  • Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
  • Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Gdańsk.
  • Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.

Plan szkolenia

Wprowadzenie do problematyki ocen

  • Po co oceniamy pracowników: cele i korzyści z oceny.
  • Etapy i elementy skutecznego systemu ocen.
  • Najczęstsze kryteria oceniania.
  • Zasady realizowania procesu oceny.

Metody oceniania pracownika

  • Metody relatywne.
  • Metody absolutne: skale, assessment center.
  • Oceny wyników i kompetencji.

Etapy tworzenia i wdrażania procesu oceny

  • Definiowanie celów i kryteriów oceny.
  • Ustalanie systemu ocen, hierarchii ocenianych czynników i wagi poszczególnych elementów.

Arkusze ocen okresowych

  • Konstrukcja przykładowego arkusza.
  • Priorytety organizacji a zawartość arkusza oceny.
  • Najczęstsze błędy popełniane przy tworzeniu arkuszy ocen.

Rozmowy oceniające

  • Cele rozmowy oceniającej.
  • Etapy rozmowy oceniającej.
  • Przygotowanie managera lub specjalisty HR do rozmowy.
  • Sterowanie przebiegiem rozmowy.
  • Najczęstsze błędy przy rozmowach.
  • Symulacje rozmów oceniających.

Subiektywne problemy związane z ocenianiem znanych nam na co dzień ludzi

  • Różne rozumienie standardów oceny.
  • Zniekształcające ocenę efekty psychologiczne: heurystyka dostępności, efekt aureoli, efekt centralny, efekt kontrastu, efekty pierwszeństwa i świeżości.
  • Wcześniejsze uprzedzenia do człowieka i wynikająca z nich zbytnia łagodność lub surowość oceny.

Co po teście, rozmowie i ocenie?

  • Omówienie wyników oceny z pracownikiem. Rola dobrze skrojonej informacji zwrotnej.
  • Konstrukcja informacji zwrotnej (model kanapki) i sposoby jej przekazywania.
  • Wyciągnięcie praktycznych konsekwencji zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.

Dalsze wykorzystanie wyników systemów ocen okresowych

  • Ocena aktualnego poziomu podwładnych i ich możliwości.
  • Identyfikacja potrzeb szkoleniowych pracowników, dobór właściwych szkoleń.
  • Planowanie rozwoju podwładnych.

Wdrażanie systemów ocen okresowych

  • Reguły wdrażania. Rola przejrzystości systemu.
  • Problemy z wdrażaniem systemów ocen okresowych
  • Rola kadry menedżerskiej w wprowadzeniu systemów ocen okresowych.
  • Opór organizacji, pracowników i związków zawodowych – jak go przezwyciężyć.