Cel treningu
Oceny okresowe są ważnym narzędziem zarządzania podwładnymi. Szkolenie skierowane jest do ludzi, którzy chcą nauczyć się wykorzystywać je do motywowania własnych pracowników i podnoszenia ich wydajności.
W pierwszej fazie szkolenia uczestnicy zostaną zapoznani z zasadami budowania efektywnego systemu ocen okresowych, wyboru i użycia odpowiednich narzędzi oceny pracownika, prowadzenia rozmowy oceniającej oraz precyzyjnego ustalania i interpretowania wyniku, jaki pracownik uzyskał w procesie oceny.
Druga faza szkolenia koncentruje się na tym, co specjalista HR lub manager powinien zrobić z wynikiem oceny, by właściwie zmotywować pracownika lub zespół. Uczestnicy poznają techniki udzielania informacji zwrotnych oraz zasady tworzenia strategii rozwoju podwładnych w oparciu o wyniki ocen okresowych.
Plan szkolenia
Wprowadzenie do problematyki ocen
- Po co oceniamy pracowników: cele i korzyści z oceny.
- Etapy i elementy skutecznego systemu ocen.
- Najczęstsze kryteria oceniania.
- Zasady realizowania procesu oceny.
Metody oceniania pracownika
- Metody relatywne.
- Metody absolutne: skale, assessment center.
- Oceny wyników i kompetencji.
Etapy tworzenia i wdrażania procesu oceny
- Definiowanie celów i kryteriów oceny.
- Ustalanie systemu ocen, hierarchii ocenianych czynników i wagi poszczególnych elementów.
Arkusze ocen okresowych
- Konstrukcja przykładowego arkusza.
- Priorytety organizacji a zawartość arkusza oceny.
- Najczęstsze błędy popełniane przy tworzeniu arkuszy ocen.
Rozmowy oceniające
- Cele rozmowy oceniającej.
- Etapy rozmowy oceniającej.
- Przygotowanie managera lub specjalisty HR do rozmowy.
- Sterowanie przebiegiem rozmowy.
- Najczęstsze błędy przy rozmowach.
- Symulacje rozmów oceniających.
Subiektywne problemy związane z ocenianiem znanych nam na co dzień ludzi
- Różne rozumienie standardów oceny.
- Zniekształcające ocenę efekty psychologiczne: heurystyka dostępności, efekt aureoli, efekt centralny, efekt kontrastu, efekty pierwszeństwa i świeżości.
- Wcześniejsze uprzedzenia do człowieka i wynikająca z nich zbytnia łagodność lub surowość oceny.
Co po teście, rozmowie i ocenie?
- Omówienie wyników oceny z pracownikiem. Rola dobrze skrojonej informacji zwrotnej.
- Konstrukcja informacji zwrotnej (model kanapki) i sposoby jej przekazywania.
- Wyciągnięcie praktycznych konsekwencji zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.
Dalsze wykorzystanie wyników systemów ocen okresowych
- Ocena aktualnego poziomu podwładnych i ich możliwości.
- Identyfikacja potrzeb szkoleniowych pracowników, dobór właściwych szkoleń.
- Planowanie rozwoju podwładnych.
Wdrażanie systemów ocen okresowych
- Reguły wdrażania. Rola przejrzystości systemu.
- Problemy z wdrażaniem systemów ocen okresowych
- Rola kadry menedżerskiej w wprowadzeniu systemów ocen okresowych.
- Opór organizacji, pracowników i związków zawodowych – jak go przezwyciężyć.
Informacje organizacyjne
Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:
- Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
- Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Gdańsk.
- Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.
Koszt szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.