Trudno dziś znaleźć firmę, która nie przykładałaby wagi do jakości swych relacji z klientami – relacji, w których istotną przecież rolę pełni słowo pisane. A jednak bardzo często pracownicy odpowiadający za kontakt z klientem nie wiedzą, jak pisać poprawnie, stylistycznie i z użyciem form, których oczekuje odbiorca.
Cele szkolenia
Głównym celem treningu jest pokazanie uczestnikom, jak posługiwać się pisanym językiem polskim w kontakcie z klientem. Warsztat przeznaczony jest dla sprzedawców, handlowców, pracowników obsługi klienta oraz wszelkich innych osób, które na co dzień piszą oferty, zaproszenia, zawiadomienia, wezwania i inne dokumenty adresowane do klientów.
Ponadto w trakcie szkolenia nauczysz się:
- pisać bardziej atrakcyjne dla odbiorcy oferty handlowe,
- właściwie komunikować ceny i ich ewentualne podwyżki,
- subtelnie podkreślać oferowane korzyści,
- spokojnie acz asertywnie odpowiadać na pisemne reklamacje.
Metody pracy
Szkolenie ma charakter warsztatów praktycznych. Uczestnicy pracują na tekstach (w formie wydrukowanej lub na własnych laptopach), które wykorzystują w swej codziennej pracy.
Kolejne edycje przedstawionych uczestnikom i przygotowanych przez nich tekstów dokonywane są w miarę omawiania poszczególnych punktów szkolenia. Teksty przedstawione przez uczestników są następnie oceniane przez prowadzącego (czasami także również przez grupę) przez pryzmat ich zgody z regułami pisania korespondencji oraz normami poprawności językowej i skuteczności perswazyjnej.
Plan treningu
Dobre pisanie i jego rola
- Słowo pisane a słowo mówione – analogie i różnice.
- Jak odbieramy dokumenty pisane? Rola języka.
- Korzyści z dobrego pisania: kogo i za jakie pisanie cenimy.
- Poziomy percepcji dokumentów pisanych.
- Typy klientów – co możemy wywnioskować o kliencie ze sposobu, w jaki do nas pisze.
- Profesjonalizm w pisaniu a pierwsze wrażenie na kliencie.
Cel – czyli po co piszemy do klienta
- Zdefiniowanie celu i dobór środków, czyli co zawsze musisz wiedzieć, zanim zaczniesz pisać.
- Reakcja adresata, jaką chcesz uzyskać. Ocena użytych środków.
- Uzyskana reakcja adresata – czy była tym samym?
- Rekomendacje dla przyszłych tekstów i ich wdrażanie.
Typy tekstów użytkowych i zasady ich pisania
- Reguły pisania tekstów w zależności od formy, w jakiej dojdą do odbiorcy (list, email, informacja etc.)
- Szablon oferty, zaproszenia, zawiadomienia, wezwania – jak i kiedy z nich korzystać.
- Zasady pisania i redakcji wstępu, rozwinięcia i zakończenia tekstu użytkowego.
- Długość tekstu, czyli dlaczego powinno się pisać krótko i treściwie.
- Wygląd dokumentu. Wprowadzania do tekstu elementów zwiększających jego atrakcyjność.
- Zaznaczanie nagłówków, śródtytułów. Wprowadzanie wyliczeń ilustracji, elementów dialogowych itp.
Poprawność językowa i stylistyczna
- Błędy ortograficzne i ich percepcja w świecie korporacyjnym.
- Błędy frazeologiczne – czym są i jak ich uniknąć.
- Błędy interpunkcyjne: percepcja i ryzyko.
- Zapożyczenia i neologizmy – kiedy należy po nie sięgać, a kiedy niekoniecznie.
- Stylistyka tekstu – jak nad nią zapanować.
- Dobór właściwych słów i wyrażeń, czyli to, z czym mamy największe problemy.
- Zawiłość tekstu – jak sprawdzać jej poziom i w razie potrzeby ją zmniejszać.
- Metody doboru wyrazów i unikania błędów – z jakich słowników korzystać.
Perswazja słowa pisanego
- Techniki osiągania zakładanych celów perswazyjnych drogą pisemną.
- Rola emocji w procesie perswazji – jak pisać neutralnie acz emocjonalnie.
- Język korzyści a atrakcyjność propozycji.
- Wiarygodność nadawcy i sposoby jej akcentowania w tekście do klienta.
- Alternatywa i inne techniki pisemnego wymuszania reakcji adresata.
- Zabronione słowa i frazy, czyli czego należy unikać w korespondencji z klientem.
Informacje organizacyjne
Terminy i miejsca szkoleń:
- 15-16.02.2021 – Katowice lub online
- 25-26.02.2021 – Warszawa lub online
- 1-2.03.2021 – Gdańsk lub online
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni – 16 godzin, grupa do 10 uczestników):
- Szkolenie stacjonarne: 1090 zł + 23% VAT
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.