Trudno dziś znaleźć firmę, która nie przykładałaby wagi do jakości swych relacji z klientami – relacji, w których istotną przecież rolę pełni słowo pisane. A jednak bardzo często pracownicy odpowiadający za kontakt z klientem nie wiedzą, jak pisać poprawnie, stylistycznie i z użyciem form, których oczekuje odbiorca.

Cele szkolenia

Głównym celem treningu jest pokazanie uczestnikom, jak posługiwać się pisanym językiem polskim w kontakcie z klientem. Warsztat przeznaczony jest dla sprzedawców, handlowców, pracowników obsługi klienta oraz wszelkich innych osób, które na co dzień piszą oferty, zaproszenia, zawiadomienia, wezwania i inne dokumenty adresowane do klientów.

Ponadto w trakcie szkolenia nauczysz się:

  • pisać bardziej atrakcyjne dla odbiorcy oferty handlowe,
  • właściwie komunikować ceny i ich ewentualne podwyżki,
  • subtelnie podkreślać oferowane korzyści,
  • spokojnie acz asertywnie odpowiadać na pisemne reklamacje.

Informacje organizacyjne

  • Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
  • Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Gdańsk.
  • Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.

Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):

  • 1400 zł netto / 1722 zł brutto.
  • Cena szkolenia otwartego obejmuje koszt przerw kawowych i lunchów.
  • Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.

Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):

  • 4800 zł netto / 5904 zł brutto za cały trening – bez względu na liczbę uczestników,
  • Przy grupach poniżej 10 osób – rabat 15 procent.
  • Dla zleceń powyżej 2 dni – dodatkowe rabaty.

Metody pracy

Szkolenie ma charakter warsztatów praktycznych. Uczestnicy pracują na tekstach (w formie wydrukowanej lub na własnych laptopach), które wykorzystują w swej codziennej pracy.

Kolejne edycje przedstawionych uczestnikom i przygotowanych przez nich tekstów dokonywane są w miarę omawiania poszczególnych punktów szkolenia. Teksty przedstawione przez uczestników są następnie oceniane przez prowadzącego (czasami także również przez grupę) przez pryzmat ich zgody z regułami pisania korespondencji oraz normami poprawności językowej i skuteczności perswazyjnej.

Plan treningu

Dobre pisanie i jego rola

  • Słowo pisane a słowo mówione – analogie i różnice.
  • Jak odbieramy dokumenty pisane? Rola języka.
  • Korzyści z dobrego pisania: kogo i za jakie pisanie cenimy.
  • Poziomy percepcji dokumentów pisanych.
  • Typy klientów – co możemy wywnioskować o kliencie ze sposobu, w jaki do nas pisze.
  • Profesjonalizm w pisaniu a pierwsze wrażenie na kliencie.

Cel – czyli po co piszemy do klienta

  • Zdefiniowanie celu i dobór środków, czyli co zawsze musisz wiedzieć, zanim zaczniesz pisać.
  • Reakcja adresata, jaką chcesz uzyskać. Ocena użytych środków.
  • Uzyskana reakcja adresata – czy była tym samym?
  • Rekomendacje dla przyszłych tekstów i ich wdrażanie.

Typy tekstów użytkowych i zasady ich pisania

  • Reguły pisania tekstów w zależności od formy, w jakiej dojdą do odbiorcy (list, email, informacja etc.)
  • Szablon oferty, zaproszenia, zawiadomienia, wezwania – jak i kiedy z nich korzystać.
  • Zasady pisania i redakcji wstępu, rozwinięcia i zakończenia tekstu użytkowego.
  • Długość tekstu, czyli dlaczego powinno się pisać krótko i treściwie.
  • Wygląd dokumentu. Wprowadzania do tekstu elementów zwiększających jego atrakcyjność.
  • Zaznaczanie nagłówków, śródtytułów. Wprowadzanie wyliczeń ilustracji, elementów dialogowych itp.

Poprawność językowa i stylistyczna

  • Błędy ortograficzne i ich percepcja w świecie korporacyjnym.
  • Błędy frazeologiczne – czym są i jak ich uniknąć.
  • Błędy interpunkcyjne: percepcja i ryzyko.
  • Zapożyczenia i neologizmy – kiedy należy po nie sięgać, a kiedy niekoniecznie.
  • Stylistyka tekstu – jak nad nią zapanować.
  • Dobór właściwych słów i wyrażeń, czyli to, z czym mamy największe problemy.
  • Zawiłość tekstu – jak sprawdzać jej poziom i w razie potrzeby ją zmniejszać.
  • Metody doboru wyrazów i unikania błędów – z jakich słowników korzystać.

Perswazja słowa pisanego

  • Techniki osiągania zakładanych celów perswazyjnych drogą pisemną.
  • Rola emocji w procesie perswazji – jak pisać neutralnie acz emocjonalnie.
  • Język korzyści a atrakcyjność propozycji.
  • Wiarygodność nadawcy i sposoby jej akcentowania w tekście do klienta.
  • Alternatywa i inne techniki pisemnego wymuszania reakcji adresata.
  • Zabronione słowa i frazy, czyli czego należy unikać w korespondencji z klientem.