Założenia i cele
Celem warsztatu jest pokazanie, jak być kreatywnym managerem, oraz trening technik twórczego rozwiązywania problemów, z którymi boryka się zespół lub cała organizacja.
Zajęcia podzielone są na część teoretyczną oraz następujące po niej ćwiczenia praktyczne, których celem jest utrwalenie omówionych technik i schematów kreatywnego myślenia.
Plan szkolenia
Problemy w pracy zespołu i funkcjonowaniu organizacji
- Rodzaje i źródła problemów, z którymi konfrontujemy się będąc przełożonymi.
- Problemy standardowe i niestandardowe.
- Dyskusja w grupie: z jakimi problemami stykają się na co dzień uczestnicy w swych zespołach i organizacjach; jaki jest charakter tych wyzwań, jakimi sposobami się je przeważnie rozwiązuje, a jak można do tego podejść twórczo i nietypowo.
- Analiza przykładowych sytuacji postrzeganych przez managerów jako problemowe.
Rozwiązywanie problemu w sposób rutynowy
- Schematy i rutyna jako standardy radzenia sobie z problemami.
- Indywidualne różnice w podejściu do rozwiązywania problemów.
- Pułapki podejścia schematycznego: bariery psychologiczne i „klapki na oczach”:
- bariery wewnętrzne,
- bariery zewnętrzne,
- myślenie grupowe,
- społeczny dowód słuszności (robię to, co inni, nawet jeśli to bez sensu),
- autorytet.
- Ćwiczenie: indywidualne generowanie pomysłów na rozwiązanie konkretnego problemu.
Kreatywność i twórcze podejście do problemu
- Myślenie lateralne – jak łączyć nieoczekiwane idee.
- Wychodzenie poza zastane wzorce i inne strategie zwiększania kreatywności.
- Burza mózgów, czyli jak twórczo rozwiązywać problemy w grupie.
- Rozwijanie twórczych schematów myślenia i działania:
- metody i techniki niwelowania barier psychologicznych,
- strategie rozwijania twórczości w grupie.
- Praca własna uczestników: indywidualne i grupowe ćwiczenia na wybranych problemach, rozwijające takie umiejętności twórcze, jak:
- abstrahowanie – sztuka odchodzenia od głównego wątku problemu, by zobaczyć go w szerszym aspekcie,
- tworzenie skojarzeń, szczególnie odległych i nieintuicyjnych,
- metaforyzowanie – przedstawianie problemów w kategoriach odległych od rzeczywistego kontekstu i szukanie w ten sposób rozwiązań,
- tworzenie analogii i twórcze porównywanie,
- transformowanie problemu, np. poprzez jego interpretację i zamianę wad w zalety (gry językowe etc.).
Praktyczne wymiary kreatywności
- Potencjał własny pracowników – jak go rozwijać.
- Wykorzystywanie potencjału pełnego zespołu.
- Indywidualne strategie podejścia do problemów.
- Twórcze podejście do rozwiązywania problemów interpersonalnych.
- Ćwiczenie w grupie: generowanie pomysłów w ramach burzy mózgów. Kierownik w roli moderatora.
- Zadanie do wykonania w grupie: stworzenie zespołu roboczego do rozwiązania skomplikowanej sytuacji kryzysowej. Podział ról w zespole i przygotowanie gruntu pod dyskusję, której celem będzie znalezienie rozwiązania problemu.
Terminy i ceny
Miejsce i termin najbliższego szkolenia otwartego:
- Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
- W przypadku zgłoszenia się osób zainteresowanych, szkolenie może zostać zorganizowane w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach, Łodzi i Wrocławiu.
- Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin, grupa do 10 uczestników):
- 1290 zł + 23% VAT
- Cena szkolenia otwartego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.