Założenia i cele

Celem warsztatu jest trening technik twórczego rozwiązywania problemów w życiu i pracy.

Zajęcia podzielone są na część teoretyczną oraz następujące po niej ćwiczenia praktyczne, których celem jest utrwalenie omówionych technik i schematów kreatywnego myślenia.

Plan szkolenia

Problemy w pracy i życiu osobistym

  • Rodzaje i źródła problemów:
    • Problemy standardowe i niestandardowe.
    • Przewidywalne i nieprzewidywalne źródła kłopotliwych sytuacji.
  • Dyskusja w grupie: z jakimi problemami stykają się na co dzień uczestnicy; jaki jest charakter tych wyzwań, jakimi sposobami się je przeważnie rozwiązuje, a jak można do tego podejść twórczo i nietypowo.
  • Analiza przykładowych sytuacji postrzeganych jako problemowe.

Rozwiązywanie problemu w sposób rutynowy

  • Schematy i rutyna jako standardy radzenia sobie z problemami.
  • Indywidualne różnice w podejściu do rozwiązywania problemów.
  • Pułapki podejścia schematycznego: bariery psychologiczne i „klapki na oczach”:
    • bariery wewnętrzne,
    • bariery zewnętrzne,
    • myślenie grupowe,
    • społeczny dowód słuszności (robię to, co inni, nawet jeśli to bez sensu),
    • autorytet.
  • Ćwiczenie: indywidualne generowanie pomysłów na rozwiązanie konkretnego problemu.

Kreatywność i twórcze podejście do problemu

  • Myślenie lateralne – jak łączyć nieoczekiwane idee.
  • Wychodzenie poza zastane wzorce i inne strategie zwiększania kreatywności.
  • Burza mózgów, czyli jak twórczo rozwiązywać problemy w grupie.
  • Rozwijanie twórczych schematów myślenia i działania:
    • metody i techniki niwelowania barier psychologicznych,
    • strategie rozwijania twórczości w grupie.
  • Indywidualne strategie podejścia do problemów.
  • Praca własna uczestników: ćwiczenia na wybranych problemach, rozwijające takie umiejętności twórcze, jak:
    • abstrahowanie – sztuka odchodzenia od głównego wątku problemu, by zobaczyć go w szerszym aspekcie,
    • tworzenie skojarzeń, szczególnie odległych i nieintuicyjnych,
    • metaforyzowanie – przedstawianie problemów w kategoriach odległych od rzeczywistego kontekstu i szukanie w ten sposób rozwiązań,
    • tworzenie analogii i porównywanie,
    • transformowanie problemu, np. poprzez jego interpretację i zamianę wad w zalety (gry językowe etc.).

Kreatywność w zespole

  • Potencjał własny uczestnika – jak go właściwie rozwijać.
  • Wykorzystywanie potencjału osobistego w pracy w zespole lub projekcie.
  • Twórcze podejście do rozwiązywania problemów interpersonalnych.
  • Ćwiczenie w grupie: generowanie pomysłów w ramach burzy mózgów.
  • Zadanie do wykonania w grupie: stworzenie zespołu roboczego do rozwiązania skomplikowanej sytuacji kryzysowej. Podział ról w zespole i przygotowanie gruntu pod dyskusję, której celem będzie znalezienie rozwiązania problemu.

Informacje organizacyjne

Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:

  • Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
  • Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Gdańsk.
  • Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.