Korzyści uczestnika
- techniki otwierania i efektywnego prowadzenia spotkań roboczych, scrumowych i projektowych w branży IT,
 - zasady zarzadzania czasem a trakcie takich spotkań,
 - metody rozwiązywania konfliktów i problemów komunikacyjnych, jakie mogą się pojawić między uczestnikami w trakcie spotkania,
 - zasady zbierania informacji zwrotnych od uczestników projektu.
 
Organizacja
Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:
- 14-15.09.2023 – Warszawa
 - 25-26.09.2023 – Gdańsk
 
Szczegóły organizacyjne
- Szkolenia odbywają się we własnych salach lub w centrach konferencyjnych i hotelach, zlokalizowanych w głównych miastach. Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
 - Maksymalna liczba uczestników: do 8 osób na otwartym szkoleniu stacjonarnym.
 - Istnieje możliwość organizacji szkoleń w formie zamkniętej, zarówno na miejscu u Klienta, jak i w wybranej lokalizacji (również za granicą).
 
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):
- Szkolenie stacjonarne: 1890 zł + 23% VAT
 - Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
 
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
 
Forma treningu
Zajęcia podzielone są na bloki. Każdy blok składa się z krótkiego wykładu, następującego po nim warsztatu praktycznego oraz części coachingowej.
W trakcie krótkich wykładów uczestnicy zostaną zapoznani z podstawami moderacji spotkań, tworzenia skutecznej agendy oraz metodami zarządzania czasem w trakcie spotkania. Najważniejsze z wymienionych technik są następnie ćwiczone przez uczestników indywidualnie, w parach lub na forum grupy w czasie gier i symulacji spotkań projektowych, które składają się na warsztat praktyczny.
W ramach warsztatu rejestrowane i oglądane będą publiczne wystąpienia uczestników, polegające na prowadzeniu spotkań roboczych i dyskusji. Dzięki temu będą się oni mogli dowiedzieć, jak są postrzegani oraz co w ich wyglądzie, mimice, gestykulacji i artykulacji jest korzystnie odbierane przez innych, a co należy zmienić.
Kolejne ćwiczenia pokażą szkolonym, jak pobudzać uczestników spotkania do aktywności i dyskusji, radzić sobie z tremą, stresem i trudnymi pytaniami, jakie paść mogą w trakcie spotkań oraz pomogą wypracować własne metody działania w sytuacjach trudnych i konfliktowych.
W trakcie podsumowującej warsztaty części coachingowej, każdy z uczestników może dowiedzieć się, jaki jest jego osobisty styl prowadzenia spotkań oraz jaki styl pracy dominuje w jego zespole, by następnie – na drodze dyskusji z trenerem i grupą – wypracować optymalną i unikalną strategię komunikacji z członkami swojego zespołu projektowego.
Uczestnicy szkolenia otrzymują materiały dydaktyczne. Po zakończonym treningu uczestnikom zostaną rozdane imienne certyfikaty, potwierdzające odbycie szkolenia.
Program szkolenia
Spotkania i moderacja w pracy w projekcie IT
- Definicja spotkania i moderacji. Rola moderatora w trakcie różnych typów spotkań projektowych i scrumowych.
 - Style, strategie, reguły i techniki moderowania. Obszary moderacji.
 - Autorytet osoby moderującej i jego znaczenie dla efektywności procesu moderacji.
 
Wstępne planowanie spotkania
- Od czego zaczynamy, czyli zasadność spotkania.
 - Cel spotkania, czyli dlaczego zawsze musisz myśleć o tym, co chcesz uzyskać w trakcie.
 - Warunki poprawnego sformułowania celów: dlaczego cele powinny być spisane. Kontrola zasadności zaplanowanych działań: analiza S.M.A.R.T.
 - Podział celów na krótko- i długoterminowe (perspektywiczne). Ustalenie priorytetów (czyli tego, czym zajmiemy się w pierwszej kolejności).
 - Względna ważność i pilność działania na tle innych zadań (matryca Eisenhowera).
 
Organizacja i przygotowanie do spotkania
- Struktura spotkania grupowego i warsztatu. Organizacja pracy grupy.
 - Planowanie spotkania. Wybór i rola miejsca i czasu spotkania.
 - Przygotowanie agendy. Wybór kolejności punktów lub tematów do dyskusji. Ustalenie ram czasowych dla tematów i wystąpień.
 - Przygotowanie wprowadzenia, własnego wystąpienia lub prezentacji (przedstawienie celów itd.). Dobór metod pracy w grupie, dopasowanych do potrzeb zespołu.
 
Początek i przebieg spotkania – procedury moderacji
- Rozpoczęcie spotkania – jak zrobić jak najlepsze pierwsze wrażenie i odpowiednio sprofilować wszystko, co nastąpi później.
 - Bieżąca kontrola kolejności mówienia. Udzielanie i odbieranie głosu uczestnikom. Sztuka asertywności.
 - Przerwy i elementy ludyczne:
 - Pytanie o uwagi, opinie i pomysły uczestników.
 - Zamykanie spotkania. Podsumowanie i wnioski.
 
Psychologia w moderacji spotkań
- Zespół jako grupa – psychologia działania grup, pracy w grupie i myślenia grupowego.
 - Atmosfera w grupie – jak już w pierwszych minutach spotkania zbudować jak najlepszą.
 - Cele i zasady komunikacji w czasie spotkania grupowego i warsztatu. Słuchanie i feedback.
 - Monitorowanie zachowań uczestników i poziomu ich uwagi. Jak rozpoznać moment, w którym prawie nikt nie słucha, i co wtedy zrobić.
 - Techniki skupiania i wzbudzania uwagi odbiorców oraz angażowania uczestników w dyskusję.
 - Klaryfikacja niejasności. Wyjaśnianie zagadnień trudnych lub niezrozumiałych.
 - Prezentowanie własnego zdania. Dyskusja różnicy zdań.
 - Psychologia wpływu społecznego, czyli przekonywanie innych, by robili, co chcemy.
 
Planowanie i podział zadań w trakcie spotkania
- Planowanie i kontraktowanie z innymi uczestnikami realizacji zadań w odniesieniu do konkretnego sprintu.
 - Typy pracowników w odniesieniu do realizacji zadań, a ich aktywność na spotkaniach.
 - Kluczowe błędy przy planowaniu, kontraktowaniu i delegowaniu zadań na spotkaniu.
 - Bariery komunikacyjne w zespole na etapie podziału zadań – jak sobie z nimi radzić.
 
Motywowanie zespołu do działania – przegląd technik i środków
- Główne typy bodźców, jakie motywują ludzi do działania: które z nich pojawiają się w trakcie spotkań zespołowych i jak je wykorzystać będąc szefem zespołu lub projektu IT.
 - Motywowanie przez wyzwania. Dlaczego bodźce niematerialne mogą być silniejsze niż pieniądz?
 - Spadek motywacji podwładnych w miarę realizacji trudnego projektu – jak sobie z nim radzić.
 - Rozmowa z marudami i innymi osobami, które na spotkaniu mogą osłabić morale grupy.
 
Trudne pytania i informacje zwrotne w trakcie spotkania
- Coaching motywacyjny w trakcie spotkania projektowego. Techniki komunikowania informacji zwrotnych.
 - Konstrukcja informacji zwrotnej: model kanapki a asertywne techniki przekazu informacji.
 - Scenariusze skutecznych informacji zwrotnych. Opracowanie własnego scenariusza.
 - Informacje zwrotne członków zespołu dla szefa lub coacha – jak wyciągać z ludzi rekomendacje dla siebie.
 
Zarządzanie czasem na spotkaniu. Praktyczna rola agendy.
- Ekonomiczne podejście do czasu: na czym polega kontrola czasu w trakcie spotkania?
 - Rola i znaczenie optymalnego gospodarowania czasem. Podstawowe techniki korzystania z agendy.
 - Metody wpływania na osoby, które mówią zbyt wiele – rola odpowiedniej struktury pytań i sugestii.
 - Techniczne aspekty informowania o czasie uczestnika, który mówi zbyt długo.
 - Zamykanie nieproduktywnych dyskusji – podstawowe techniki.
 - Sposób bycia i charakter moderatora, a jego skuteczność. Rola opanowania podstawowych zachowań asyertywnych.
 
Trudności i konflikty oraz metody ich łagodzenia
- Trudne sytuacje w trakcie spotkań – jak sobie z nimi radzić.
 - Skomplikowany lub trudny temat rozmowy i sposoby przekazywania negatywnych informacji.
 - Konflikty z uczestnikami spotkania lub między nimi oraz sposoby ich rozładowania.
 - Techniki rozwiązywania konfliktów między uczestnikami. Koło konfliktów i metody mediacji.
 - Przełamywanie milczenia i impasu w dyskusji.
 
Ja w roli moderatora
- Jakim jestem moderatorem – analiza mocnych i słabych stron własnej osoby.
 - Identyfikacja najważniejszych obszarów pracy z grupą lub tematem. Ocena własnych kompetencji na polu prowadzenia spotkań własnego zespołu.
 - Wypracowanie krótko- i długofalowych rekomendacji dla siebie jako moderatora spotkań projektowych lub scrumowych.
 - Techniki skutecznego realizowania postanowień i rekomendacji na polu moderowania grup.
 
Adresaci
- Kierownicy zespołów IT, zespołów projektowych, zespołów scrumowych.
 - Managerowie i osoby zarządzające z branży IT.
 - Pracownicy IT uczestniczący w takich spotkaniach.
 
