Korzyści ze szkolenia

W trakcie części wykładowej uczestnik dowiaduje się:

  • na czym polega właściwe zarządzanie zespołem i jakie są dziś cechy skutecznego managera,
  • jakie główne typy pracowników pojawiają się dziś w zespołach roboczych – i jak ich motywować do pracy,
  • jak efektywnie delegować zadania, kontrolować ich wykonanie i udzielać informacji zwrotnych, zwłaszcza w odniesieniu do pracowników z zagranicy i pokolenia milenialsów.

Część warsztatowa to praktyczny trening:

  • podstawowych technik delegowania i komunikowania zadań (ćwiczenia w parach),
  • scenariuszy przekazywania pracownikom informacji zwrotnych (symulowane scenki na forum grupy),
  • zasad i strategii rozwiązywania konfliktów w zespole (gra strategiczna).

Informacje organizacyjne

Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:

  • 11-12.03.2024 – Warszawa
  • 4-5.04.2024 – Kraków
  • 11-12.04.2024 – Wrocław

Szczegóły organizacyjne

  • Szkolenia odbywają się we własnych salach lub w centrach konferencyjnych i hotelach, zlokalizowanych w głównych miastach. Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
  • Maksymalna liczba uczestników: do 8 osób na otwartym szkoleniu stacjonarnym.gggggg
  • Istnieje możliwość organizacji szkoleń w formie zamkniętej, zarówno na miejscu u Klienta, jak i w wybranej lokalizacji (również za granicą).

Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):

  • Szkolenie stacjonarne: 1890 zł + 23% VAT
  • Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.

Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):

  • Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.

Adresaci

  • Managerowie, kierownicy, osoby zarządzające zespołami,
  • Brygadziści, team leaderzy, koordynatorzy, niższa kadra menedżerska,
  • Właściciele małych i średnich firm,
  • Osoby awansowane na kierownicze stanowiska lub planujące karierę w zarządzaniu.

Forma treningu, metody pracy

Trening ma przede wszystkim charakter praktyczny – 60 procent jego czasu zajmują ćwiczenia indywidualne i grupowe. Składają się na nie scenki w parach, symulacje trudnych rozmów z pracownikami, gra strategiczna, w trakcie której wszyscy szkoleni budują zespół, mierząc się z wyzwaniem zewnętrznym i konfliktami wewnętrznymi.

Wyniki uzyskane w ćwiczeniach przez uczestników są analizowane na forum grupy, dzięki czemu każdy ma szansę dowiedzieć się, jak wypadł na tle innych, jakim jest kierownikiem i co powinien robić, by zwiększyć swą skuteczność managera.

Dodatkowo w trakcie szkolenia prowadzone są dyskusje i burze mózgów nad konkretnymi problemami z zakresu zarządzania, motywowania pracowników i udzielania informacji zwrotnych. W ten sposób uczestnicy dzielą się na forum grupy swymi doświadczeniami i pomysłami oraz wypracowują rozwiązania problemów, z którymi mierzą się zarządzając swymi zespołami.

Szkolenie kończy się rozdaniem certyfikatów, potwierdzających ukończenie treningu.

Plan szkolenia

Zarządzanie zespołem w teorii: funkcjonowanie zespołów i grup roboczych

  • Rodzaje zespołów. Typ zespołu, którym kierujesz.
  • Kim są ludzie w Twoim zespole i jak funkcjonują.
  • Jak się pracuje w Twoim zespole. Sumienność członków grupy i normy grupowe względem wykonywanej pracy.
  • Czynniki ułatwiające i utrudniające zarządzanie zespołem i komunikację w grupie.

Style pracy, zarządzania i komunikacji

  • Jak ludzie się od siebie różnią i jaki ma to wpływ na zarządzanie zespołem i jego codzienne funkcjonowanie.
  • Różnice w inteligencji i cechach osobowości – jak się przekładają na kompetencje, motywację i jakość wykonywania zadań.
  • Różnice w stylach komunikowania, czyli co odróżnia zadaniowca od analityka (i obydwu od przyjaciela).
  • Style zarządzania. W jakim stylu kierujesz swoimi ludźmi i co z tego wynika.

Budowanie zespołu

  • Planowanie powołania zespołu: w jakim celu tworzymy grupę roboczą.
  • Wyznaczenie obowiązków dla poszczególnych stanowisk. Dobór ludzi do zespołu.
  • Planowanie i organizacja pracy w zespole: podział zadań i zakresów odpowiedzialności.
  • Inauguracja pracy zespołu. pierwsze dni pracy i poznawanie się jego członków.
  • Właściwe kształtowanie się zasad współpracy, formalnych i nieformalnych norm, hierarchii w grupie oraz reguł podejmowania decyzji. Kiedy i w jaki sposób może na ten proces wpływać przełożony?

Delegowanie zadań w zespole

  • Co to jest delegowanie zadań? Zarządzanie zespołem a zakresy delegowania.
  • Planowanie pracy członków zespołu. Wybór zadań pod kątem kompetencji i motywacji pracownika.
  • Początek rozmowy delegującej: informacja, co ma być zrobione oraz termin wykonania.
  • Rozwinięcie informacji delegującej – uzasadnienie decyzji, określenie oczekiwanych rezultatów.
  • Kontrakt z pracownikiem jako opcjonalny element rozmowy delegującej.
  • Kluczowe błędy przy delegowaniu zadań. Jak ich unikać?
  • Bariery komunikacyjne na linii pracownik-przełożony – jak sobie z nimi radzić.

Motywowanie podwładnych do działania

  • Motywacja jako czynnik różnicujący pracowników: skąd entuzjazm i zaangażowanie u jednych, a bierność u innych?
  • Charyzma u managera i jej wpływ na autorytet szefa wśród pracowników i ich morale.
  • Główne typy zewnętrznych i wewnętrznych bodźców motywacyjnych, stosowanych dziś w firmach.
  • Motywowanie finansowe, czyli kiedy i za co premiować podwładnych.
  • Motywowanie pozafinansowe. Czy (i dla kogo) bodźce niematerialne mogą być silniejsze niż pieniądz?
  • Przejrzystość decyzji o karach i nagrodach – znaczenie wizerunku sprawiedliwego szefa.
  • Wpływ wybranych czynników motywujących na zarządzanie zespołem i poziom zaangażowania pracowników.
  • Spadek motywacji zespołu w sytuacji kryzysu, spadku zamówień lub przy realizacji trudnego projektu – jak sobie z nim radzić.

Kontrola, monitoring i ocena pracy członków zespołu

  • Ocena pracy zespołu a ocena pracy poszczególnych jego członków.
  • Rola kontroli w kierowaniu zespołem. Kogo, jak i kiedy kontrolować?
  • Bezpośredni monitoring działań indywidualnych członków zespołu – kiedy i w stosunku do kogo go wdrażać?
  • Co robić z wynikami kontroli, czyli skąd brać przesłanki do decyzji o premiach, awansach i zwolnieniach.

Informacje zwrotne dla indywidualnych członków zespołu

  • Główne typy informacji zwrotnych: pozytywna (wzmacniająca) i negatywna (rozwojowa).
  • Zmiana postawy lub wzorca zachowania pracownika jako cel informacji rozwojowej.
  • Informacja dotycząca zadania i jego nieprawidłowego wykonania – jak ją przekazać, by nie zrazić podwładnego.
  • Informacja zwrotna w trudnej lub delikatnej kwestii (np. przekazanie osobie, że brzydko pachnie) jako wyzwanie dla przełożonego.
  • Skuteczne techniki przekazywania informacji zwrotnych.

Problemy i sytuacje specjalne w zarządzaniu zespołem

  • Konflikt w zespole (lub między szefem a członkiem zespołu) – jak go skutecznie rozwiązać.
  • Nowy członek w grupie – jak go optymalnie zintegrować z resztą.
  • Pracownik niesumienny, roszczeniowy, bezczelny – metody radzenia sobie z trudnymi podwładnymi.
  • Podwładny niestabilny emocjonalnie i wiążące się z nim problemy w zespole.
  • Pracownik, który demoralizuje kolegów i utrudnia przełożonemu zarządzanie zespołem.
  • Usuwanie z zespołu osób konfliktowych lub nieproduktywnych. Właściwe uzasadnienie decyzji personalnych.