Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik pozna:
-
- podstawową klasyfikację klientów ZUS,
- reguły rozmawiania z głównymi typami trudnych klientów,
- techniki wywierania wpływu, przydatne w rozmowie z kłopotliwym klientem,
- zasady właściwego odpowiadania na zarzuty i pretensje klienta,
- techniki argumentowania i przekonywania klienta do swoich racji.
W efekcie szkolony nauczy się:
- prowadzić rozmowy z trudnymi, roszczeniowymi i manipulującymi klientami,
- radzić sobie z presją emocjonalną, jaką próbuje wywrzeć na nim klient,
- asertywnie odpowiadać na zaczepki i nieuzasadnione roszczenia klienta.
Adresaci
- Pracownicy ZUS-u zajmujący się obsługą klienta.
- Przełożeni takich osób.
Przebieg treningu i metody pracy
Trening daje możliwość intensywnego treningu praktycznych umiejętności komunikacyjnych oraz doskonalenia opanowanych już technik rozmawiania z klientem. Służą temu przede wszystkim ćwiczenia praktyczne i aktywizujące uczestników dyskusje, które łącznie zajmują ponad 70 proc. czasu szkolenia. Należą do nich m.in. odgrywanie rozmów z klientami, dyskusje nad konkretnymi problemami, burze mózgów oraz symulacje szczególnie trudnych sytuacji komunikacyjnych. Wyniki uzyskane w ćwiczeniach przez uczestników są analizowane publicznie, dzięki czemu każdy ze szkolonych ma szansę dowiedzieć się, co robić, by zwiększyć swą skuteczność w kontaktach z trudnymi klientami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Plan szkolenia
Klient trudny w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych
- Subiektywne i obiektywne wyznaczniki „trudności” klienta.
- Najczęstsze typy kłopotliwych klientów i podstawowe zasady w kontaktach z nimi.
- Klient starszy i/lub niepełnosprawny.
- Ofiara wypadku lub osoba z rodziny.
- Klient o postawie roszczeniowej, niezadowolony, rozczarowany.
- Klient nieuprzejmy lub agresywny.
- Klient upośledzony umysłowo lub chory psychicznie.
- Klient, który „wie lepiej”.
- Klient, który ma złe doświadczenia z innymi pracownikami ZUS.
- Manipulant, kombinator, klient planujący wyłudzenia.
- Inne typy trudnych klientów.
- Podstawowe zagrywki emocjonalne klientów. Jak na nie na bieżąco odpowiadać?
- Pułapki psychologiczne w relacjach z określonymi typami trudnych klientów.
- Dyskusja: trudni klienci w Twoim oddziale ZUS. Które typy sprawiają największe problemy i dlaczego?
Psychologia w kontakcie z trudnym klientem
- Emocje na linii klient–pracownik ZUS.
- Kontakt emocjonalny: jak sprawnie odczytywać emocje rozmówcy i adekwatnie na nie odpowiadać?
- Emocje negatywne: jak radzić sobie z klientem, gdy ten reaguje zbyt gwałtownie.
- Emocje jako broń klienta w starciu z pracownikiem ZUS – co robić, gdy klient płacze lub próbuje szantażu emocjonalnego.
- Osobowość klienta a komunikacja.
- Typologia osobowości – krótkie wprowadzenie. Charakterystyka typów i zaburzeń osobowości szczególnie dokuczliwych dla otoczenia.
- Wpływ typu osobowości klienta na przebieg rozmowy z pracownikiem ZUS.
- Jak zidentyfikować typ osobowości klienta i dostosować do niego przekaz werbalny, niewerbalny i argumenty?
Kontakt z osobami starszymi i chorymi
- Klient starszy – specyfika podejścia.
- Wiek klienta a wiek pracownika obsługi – rola konfliktu pokoleń i konkurencyjnych wzorców komunikacyjnych.
- Stereotypy i uprzedzenia na temat wieku – jak sobie z nimi poradzić.
- Techniki nawiązywania kontaktów z osobami spoza swej grupy wiekowej – i zdobywania ich zaufania.
- Jak rozmawiać z osobą starszą, która nie widzi lub nie rozumie istoty problemu.
- Obsługa klienta chorego i niepełnosprawnego.
- Problemy w kontakcie z osobami chorymi i niepełnosprawnymi. Znaczenie podejścia partnerskiego i rola czynników osobowościowych.
- Słuchanie i empatia w relacji z klientem chorym i niepełnosprawnym.
- Jak odmawiać osobom niepełnosprawnym lub chorym i argumentować, gdy nie mają racji.
- Gra na emocje i szantaż emocjonalny w wykonaniu osób chorych i niepełnosprawnych – jak się przed tym bronić.
- Kontakt z klientem upośledzonym umysłowo: na co należy uważać.
- Zasady postępowania z klientami chorymi psychicznie.
- Klasyfikacja chorób psychicznych.
- Najczęstsze psychiczne problemy klientów.
- Metody rozmawiania z osobami niezrównoważonymi psychicznie.
Radzenie sobie z agresją i manipulacją
- Konflikt z klientem – jak go unikać i co robić, gdy zaistnieje
- Klasyfikacja konfliktów. Koło konfliktów – jak klasyfikować na nim konflikty. Konflikty interesów vs konflikty psychologiczne – sposoby radzenia sobie z obydwoma typami.
- Rozwiąż konfliktu w ośmiu krokach – uniwersalny sposób na spór z klientem.
- Kontakt z klientem, który ma pretensje do ZUS lub do nas osobiście.
- Jak reagować, gdy klient nie ma racji?
- Asertywność jako narzędzie nadużywane w instytucjach typu ZUS – dlaczego lepiej z nią nie przesadzać.
- Klient, który kłamie lub manipuluje .
- Kłamstwo i jego rozpoznanie u drugiej strony.
- Identyfikacja rozmówcy manipulującego oraz stosowanych przez niego taktyk.
- Jak reagować na kłamstwo i próby manipulacji.
- Dyskusja w grupie: co robimy, gdy klient nas obraża.
- Zadanie: stworzenie „przepisu na asertywność” w stosunku do zbyt roszczeniowo nastawionego klienta. Opracowanie scenariusza i odegranie go w parach.
Początek rozmowy z klientem
- Pierwsze wrażenie, jaki robisz na kliencie: dlaczego jest tak ważne i z czego wynika jego rola.
- Komunikacja w początkach rozmowy. Prezencja i mowa ciała pracownika obsługi.
- Zdobywanie zaufania klienta: metody, sposoby i techniki.
- Wiarygodność: jak wytworzyć w kliencie przekonanie, że jesteśmy kompetentni i uczciwi, zaś jego racje i interesy są dla nas równie ważne, co interesy ZUS-u.
Rozładowywanie sytuacji i uspokajanie zdenerwowanego klienta
- Zarzuty, uwagi, ataki i obiekcje klienta – jak podchodzimy do nich zwykle (konfrontacja), a jak należy to robić.
- Podstawowe metody rozładowywania napięcia i uspokajania zdenerwowanego rozmówcy.
- Techniki przekonywania klienta, że mimo iż pracujemy w ZUS-ie, zrobimy wszystko, by mu pomóc. Metody budowania zrozumienia i zaufania.
- Ćwiczenie w parach: uspokojenie słusznie rozgniewanego klienta – rozmowa, w której uczestnicy stosują wybrane techniki rozładowywania napięcia.
- Dyskusja w grupie: czy pracownicy ZUS zawsze podchodzą do klienta w sposób grzeczny i empatyczny?
Diagnozowanie i rozwiązywanie problemu klienta
- Strategie docierania do tego, co stanowi rzeczywisty problem klienta.
- Pytania o problem klienta.
- Psychologiczne i perswazyjne znaczenie mówienia. Dlaczego pracownik obsługi musi umieć słuchać.
- Formułowanie właściwych pytań i zadawanie ich rozmówcy w prawidłowej kolejności.
- Typologia pytań do klienta. Pytania otwarte i zamknięte. Pytania parafrazy i alternatywy.
- Prowadzenie rozmowy z użyciem poszczególnych typów pytań.
- Przerywanie, wchodzenie w słowo, niedopuszczanie do głosu i inne rzeczy, których nie wolno robić będąc pracownikiem obsługi klienta.
- Empatyczna reakcja na problem klienta: jak przekonać rozmówcę, że wiemy, co czuje.
- Rozwiązanie problemu klienta i sposób jego zakomunikowania.
- Znalezienie rozwiązania jako odpowiedź na potrzebę klienta.
- Charakterystyki poszczególnych typów rozwiązań.
- Prezentowanie rozwiązania przez pryzmat korzyści dla klienta.
- Dyskusja z klientem, który nie jest zadowolony z rozwiązania. Techniki zbijania obiekcji.
- Rady dla klienta – kiedy i w jaki sposób ich udzielać (oraz na co przy tym uważać).
- Zarządzanie czasem. Jak obsłużyć klienta w sposób szybki i rzeczowy.
- Kończenie rozmowy z klientem w sytuacji, gdy nie dało się rozwiązać jego problemu. Znaczenie alternatyw w zamykaniu dyskusji.
- Ćwiczenie w parach: wyciąganie informacji od klienta za pomocą pytań otwartych i parafraz.
- Ćwiczenie II: przekazywanie klientowi informacji na temat tego, co powinno być zrobione.
- Ćwiczenie III: zamykanie rozmowy z klientem, który nie bardzo chce ją kończyć.
Stres w pracy w obsłudze klienta ZUS
- Stres u klienta – skąd się bierze i w jaki sposób go minimalizować.
- Stres u pracownika obsługi – jak go unikać i co robić, gdy się pojawia?
- Przezwyciężanie zdenerwowania. Poznawcze metody kontroli stresu.
- Behawioralne metody panowania nad stresem.
- Dyskusja w grupie: analiza wzorców radzenia sobie ze stresem, funkcjonujących wśród pracowników obsługi klienta ZUS. Czy są one dobre, czy też coś jeszcze należy poprawić?
Ćwiczenia praktyczne
- Symulacje rozmów ze specyficznymi klientami, również – w razie życzenia – przed kamerą.
- Ocena nagrań i zaprezentowanych kompetencji uczestników. Szkoleni otrzymują informacje zwrotne od prowadzącego i kolegów.