Korzyści uczestnika
Celem szkolenia jest rozwinięcie kompetencji pracowników w zakresie organizacji własnego czasu pracy. Dodatkowym celem szkolenia jest rozszerzenie wiedzy i umiejętności uczestników w zakresie technik motywowania samego siebie i radzenia sobie z przeładowaniem obowiązkami.
Dodatkowo w trakcie szkolenia uczestnik pozna i przećwiczy:
- teorię zarządzania czasem i projektami,
- metody delegowania zadań,
- sposoby motywowania siebie i innych do terminowej realizacji zaplanowanych działań.
- techniki radzenia sobie z czynnikami rozpraszającymi.
Metody pracy
Szkolenie trwa 2 dni – 16 godzin. Składa się z części teoretycznej (krótkie wykłady z zakresu psychologii emocji i motywacji, teorii zarządzania czasem i projektami oraz metod delegowania zadań) oraz treningu praktycznego (min. 60 proc. czasu szkolenia).
W trakcie warsztatu praktycznego uczestnicy ćwiczą metody planowania własnej pracy oraz terminowej realizacji zaplanowanych działań. Ćwiczeniom towarzyszą burze mózgów i dyskusje nad metodami radzenia sobie z niedoborami motywacji i czynnikami rozpraszającymi.
Po zakończeniu treningu uczestnicy otrzymują certyfikaty, potwierdzające odbycie szkolenia. Na życzenie może również zostać przygotowany raport podsumowujący zaprezentowane na zajęciach kompetencje uczestników i zawierający rekomendacje w zakresie dalszego rozwoju ich umiejętności.
Plan treningu
Organizacja czasu pracy – podstawy teoretyczne
- Ekonomiczne podejście do czasu: na czym polega optymalna organizacja pracy?
- Rola i znaczenie optymalnego planowania realizacji zadań.
- Zagrożenia związane z nieefektywnym organizowaniem pracy: prawo Parkinsona.
- Najczęstsze sposoby organizowania czasu pracy i ich wady.
Analiza własnego stylu pracy
- Jak wygląda mój dzień w pracy – na co poświęcam najwięcej czasu, na co go marnotrawię?
- Ocena dotychczasowej produktywności: co mi idzie świetnie, z czym się nie wyrabiam, z jakimi zadaniami i aktywnościami mam problemy?
- Określenie warunków idealnych: co chciałbym zmienić w moim planowaniu zadań i sposobie pracy?
Podstawowe metody organizowania czasu pracy
- Lista zadań do wykonania.
- Lista zadań z priorytetami A, AA i AAA.
- Ocena zasadności działań: matryca Eisenhowera.
- Dzienne listy zadań: metoda kalendarza.
- Metoda systemowa: GTD.
Wyznaczanie celów
- Definiowanie celów w życiu i pracy.
- Kontrola zasadności zaplanowanych celów: analiza S.M.A.R.T.
- Ocena adekwatności celów: reguła Pareto i metoda ABC.
- Podział celów na krótko- i długoterminowe (perspektywiczne).
- Wstępne szacowanie kosztu i czasu realizacji celu.
Zarządzanie zadaniami
- Cel jako projekt do realizacji: strategia Vonneguta.
- Podział celu na zadania. Stworzenie struktury podziału pracy (WBS).
- Wykres Gannta przy planowaniu czasu na dane zadanie.
- Definiowanie ram czasowych całego projektu: metoda ALPEN.
- Praca z kalendarzem w zarządzaniu zadaniami.
- Organizacja konkretnego dnia w pracy.
Bieżąca organizacja pracy
- Kolekcjonowanie spraw bieżących.
- Analiza zasadności konkretnego działania.
- Porządkowanie spraw, ustalanie terminów.
- Regularny przegląd zadań do wykonania.
- Właściwa realizacja konkretnego zadania.
Delegowanie i organizowanie pracy pracowników
- Organizacja czasu pracy podwładnego. Planowanie obsady zadaniowej w konkretnym projekcie.
- Delegowanie zadań pracownikowi. Kluczowe błędy przy delegowaniu – jak ich uniknąć.
- Monitoring postępów pracy. Rozliczanie siebie i innych z wykonanych zadań.
- Asertywność w delegowaniu, czyli co robić z pracownikiem, który broni się przed zadaniem.
Realizacja zaplanowanych zadań
- Planowanie pracy: kolejność zadań i jej wpływ na motywację.
- Praca pod presją czasu – wpływ adrenaliny na szybkość i jakość wykonania zadania.
- Jak zabrać się do wyzwań bez adrenaliny – sztuczki z motywowaniem samego siebie.
- System kar i nagród – jak wybrać odpowiedni i co zrobić, by się sprawdził.
- Kontrola postępu prac przy realizowaniu projektu. Wyznaczanie terminów realizacji i sankcji za ich niedotrzymanie (walka z odkładaniem na później).
- Dlaczego pora ma znaczenie: krzywa sprawności umysłowej i jej wpływ na nasze działania.
Zagrożenia dla dobrej organizacji czasu pracy
- Odwlekanie. Tendencja do odsuwania zadania w czasie (nerwowość, osobowość typu A) i sposoby jej przezwyciężania.
- Rozpraszacze i dystraktory w pracy. Jak identyfikować i eliminować własnych „złodziei czasu”.
- Technika pomidora i inne sposoby kontroli nad tym, co w danej chwili robimy.
Organizacja spotkania roboczego
- Dlaczego spotkania zajmują przeważnie więcej, niż byśmy chcieli – i co z tym robić.
- Przygotowanie spotkania w zgodzie z zasadami ekonomii czasu. Rola agendy.
- Bieżąca kontrola przebiegu spotkania i stopnia realizacji jego planu.
- Listy kontrolne oraz arkusze robocze, czyli metody przyspieszania spotkań.
Ćwiczenia i praca własna uczestników
- Organizacja pracy podwładnego: tworzenie grafika zadań.
- Planowanie własnego dnia pracy z uwzględnieniem krzywej sprawności umysłowej w ciągu dnia.
- Przygotowanie spotkania w zgodzie z zasadami gospodarowania czasem.
Adresaci
- Kadra zarządzająca.
- Managerowie.
- Kierownicy projektów.
- Liderzy zespołów.
Organizacja
- Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
- W przypadku zgłoszenia się osób zainteresowanych, szkolenie może zostać zorganizowane w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach, Łodzi i Wrocławiu.
- Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.
- 1890 zł + 23% VAT
- Cena szkolenia otwartego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.