Korzyści uczestnika
W trakcie treningu jego uczestnik:
- pozna podstawowe zasady tworzenia prezentacji, zwłaszcza tych skierowanych do osób spoza branży IT,
- zobaczy, jak właściwie wygłaszać prezentacje, by budować wrażenie i autorytet eksperta,
- pozna skuteczne narzędzia przezwyciężania różnic komunikacyjnych w kontakcie z osobami nietechnicznymi,
- przećwiczy własne wystąpienia i dowie się, jak jest odbierany przez audytorium,
- nauczy się sprawiać wrażenie eksperta i wywierać pożądany wpływ na publiczność.
Organizacja
Najbliższe szkolenia otwarte
- 21-22.09.2023 – Katowice
- 2-3.10.2023 – Warszawa
- 16-17.10.2023 – Wrocław
Szczegóły organizacyjne:
- Szkolenia organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w największych miastach.
- Maksymalna liczba uczestników: 10 osób na szkoleniu otwartym.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały w formie wydruku, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie.
- Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):
- 1980 zł netto + VAT.
- Cena szkolenia otwartego obejmuje koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Metody pracy
Trening dzieli się na dwie ośmiogodzinne części. W trakcie pierwszej części uczestnicy poznają zasady kompozycji skutecznej prezentacji, dowiedzą się, jak dostosować prezentację do wymagań odbiorcy oraz po jakie środki wyrazu należy sięgać. Ponadto nauczą się radzenia sobie z tremą i stresem w warunkach wystąpienia przed klientem i – last but not least – dowiedzą się, jak formułować przekazy poprawne językowo i atrakcyjne wizualnie.
Drugi etap szkolenia to praktyczny trening wygłoszenia konkretnej prezentacji przed publicznością. Uczestnicy przygotowują własne wystąpienia, skierowane do osób o odmiennym profilu zawodowym, które następnie prezentują publicznie. Wystąpienia takie są nagrywane i następnie ewaluowane w rozmowie z trenerem lub na drodze dyskusji na forum grupy, w trakcie której uczestnik otrzymuje od grupy i trenera informację zwrotną na temat swych mocnych i słabych stron oraz tego, nad czym powinien skupić się w przyszłości.
Uczestnicy szkolenia otrzymują materiały dydaktyczne. Po zakończonym treningu uczestnikom zostaną rozdane imienne certyfikaty, potwierdzające odbycie szkolenia. W ciągu tygodnia od zakończenia warsztatu uczestnicy mogą otrzymać również własne nagrania swoich wystąpień i prezentacji.
Plan treningu
CZĘŚĆ I – PRZYGOTOWANIE PREZENTACJI
Co należy wiedzieć przed przystąpieniem do projektowania prezentacji?
- Definicja prezentacji i wystąpienia. Po co ludzie piszą prezentacje? Funkcja prezentacji i jej wpływ na kształt wystąpienia.
- Prezentacja a autoprezentacja. Zasady i kolejność mówienia o sobie i przedmiocie wystąpienia.
- Psychologia przyswajania informacji przez ludzi. Potrzeby odbiorców, czyli co musi się znaleźć w atrakcyjnej prezentacji. Analiza audytorium.
- Osobowość prezentującego i słuchających: jak dopasować przekaz do audytorium.
- Co klient chce usłyszeć w prezentacji? Co to jest język korzyści i jak nim mówić?
- Style odbioru informacji. Efekty pierwszeństwa i świeżości. Znaczenie wyróżnienia i powtórzenia.
- Specyfika przekazywania wiedzy w formie skondensowanej. Krzywa wydajności pracy umysłowej w warunkach wykładu, szkolenia i „zwykłej” prezentacji.
Przygotowanie prezentacji
- Wybór formy prezentacji (klasyczny wykład, seminarium, pokaz Power Point, nagrania audio i wideo).
- Dopasowanie form wypowiedzi do sytuacji i odbiorców przekazu.
- Tworzenie agendy. Ustalanie punktów prezentacji. Zasady pisania planu wystąpienia.
- Język prezentowania – czyli korzyści, korzyści i jeszcze raz korzyści.
Prezentacja multimedialna
- Forma: przygotowanie części wizualnej prezentacji. Tytuł, kolorystyka, użycie multimediów.
- Treść: co dobrze umieścić w prezentacji. Znaczenie wyodrębnionego początku, rozwinięcia i zamknięcia prezentacji.
- Jak zaplanować interakcję z publicznością. Techniki zadawania pytań i wyciągania informacji zwrotnych.
Ćwiczenia
- Przygotowywanie krótkich prezentacji multimedialnych własnego teamu, projektu lub produktu. Uzasadnienie użytych środków.
- Analiza przygotowanych prezentacji przez prowadzącego i grupę. Wskazanie mocnych i słabych punktów projektów.
CZĘŚĆ II – WYGŁOSZENIE PREZENTACJI
Początek wystąpienia
- Pierwsze wrażenie: dlaczego jest tak ważne i z czego wynika jego rola.
- Nawiązywanie kontaktu z odbiorcami; jak sprawić, by nas słuchali?
- Techniki wzbudzania zainteresowanie audytorium i przykuwania uwagi słuchaczy.
- Wiarygodność: jak wytworzyć w odbiorcy gotowość do akceptowania tego, co usłyszy.
- Metody przezwyciężania tremy i zakłopotania w pierwszej fazie autoprezentacji.
Przebieg prezentacji
- Techniki i środki oratorskie. Jak i co mówić, by być słuchanym w trakcie całej prezentacji?
- Feedback i utrzymywanie kontaktu ze słuchaczami. Rola kontaktu wzrokowego.
- Komunikacja werbalna: treść i sposób przekazu.
- Komunikacja niewerbalna. Panowanie nad mową ciała. Wyraz twarzy i sposób mówienia.
- Sztuka atrakcyjnej komunikacji. Humor i inne metody uatrakcyjnienia wystąpienia.
- Zamykanie wystąpienia lub prezentacji. Podsumowanie i wyciągnięcie wniosków.
- Część interaktywna: odpowiadanie na pytania i wciąganie odbiorców do dyskusji.
Ćwiczenia praktyczne
- Prezentacja wybranego projektu przed grupą lub kamerą. Analiza prezentacji (lub nagrania) i informacje zwrotne prowadzącego i pozostałych uczestników na temat jakości zaprezentowanych materiałów i samego wystąpienia.
- Analiza mocnych stron uczestników oraz obszarów, nad którymi należy pracować. Rekomendacje na temat najlepszych strategii prezentowania.
Adresaci
- Specjaliści IT komunikujący się z odbiorcami usług informatycznych i programistycznych.
- Kierownicy projektów, liderzy zespołów oraz osoby pracujące w zespołach chcące poprawić efektywność swoich wystąpień i prezentacji.
- Osoby pracujące w zespołach projektowych w branży IT, występujące przed osobami z zewnątrz.