Korzyści ze szkolenia
Niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak ważny dla funkcjonowania zespołu sprzedażowego i jego wyników jest jasny system motywacyjny i przejrzyste zasady premiowania handlowców. Szkolenie wprowadza uczestników w zagadnienia tworzenia i wdrażania reguł naliczania prowizji za sprzedaż. Dodatkowo uczestnicy poznają różne typy systemów motywacyjnych, występujące współcześnie w firmach handlowych, identyfikują ich najmocniejsze i najsłabsze punkty oraz wybierają rozwiązania, które najlepiej sprawdzą się w ich branży i przedsiębiorstwie.
Przebieg treningu
Zajęcia podzielone są na bloki. W ramach każdego bloku uczestnicy zaliczają krótkie wprowadzenie teoretyczne, po czym toczą dyskusje na temat możliwości ich zastosowania we własnej branży lub przedsiębiorstwie. W ramach rozmów porównywane są również systemy motywacyjne, używane w danym momencie w firmach uczestników. Trener i pozostali biorący udział w szkoleniu udzielać sobie informacji zwrotnych oraz wskazówek związanych z konstruowaniem i wdrażaniem danego systemu motywacyjnego oraz z rozwiązywaniem problemów, które mogą pojawiać się w trakcie jego wprowadzania.
W trakcie treningu uczestnicy otrzymują materiały dydaktyczne, a po jego zakończeniu – certyfikaty potwierdzające udział w szkoleniu.
Plan szkolenia
Systemy motywacyjne – zarys teoretyczny
- Motywacja sprzedawców: kiedy ludzie sprzedają, a kiedy im się „nie chce”.
- Szef zespołu sprzedażowego i jego wpływ na pracę podwładnych.
- Zachęcać czy straszyć? Zasada kija i marchewki w zarządzaniu handlowcami.
- Ambicja i inne czynniki, które mogą wpływać na jakość pracy sprzedawcy.
Motywowanie handlowców – przegląd technik i środków
- Główne typy bodźców motywujących pracowników w dziale sprzedaży.
- Pieniądze jako podstawowy czynnik motywujący handlowców.
- Motywowanie pozafinansowe. Kiedy bodźce niematerialne mogą być silniejsze niż pieniądz?
- Związek między motywacją i doświadczeniami pracowników.
- Wpływ wybranych czynników motywujących na poziom zaangażowania pracowników.
- Spadek motywacji sprzedawców z biegiem czasu – jak mu przeciwdziałać.
Realia branży a system motywacyjny
- Systemy wynagradzania sprzedawców: podstawa, premia, prowizja i ich możliwe kombinacje. Jak wpływają na motywację ludzi.
- Premie uznaniowe, premie za wyniki i prowizje procentowe – co skuteczniej motywuje.
- Główne zasady motywowania finansowego – poradnik dla szefa.
Plany i targety w sprzedaży a system motywacyjny
- Plany i targety – czym są i jak je wyznaczać, by same w sobie motywowały pracowników.
- Sztuka definiowania planów sprzedażowych: analiza SMART i model WARTO.
- Szczegółowe zasady ustalania proporcji podstawa-prowizja.
- Czynniki brane pod uwagę przy określaniu wysokości premii lub prowizji: zakres odpowiedzialności, staż pracy, średnia wynagrodzeń w danej branży, ogólna sytuacja na rynku.
- Hierarchia czynników i ich wpływ na wynagrodzenie naszego pracownika.
- Wyznaczanie atrakcyjnych progów prowizyjnych, czyli jak sprawić, by nasz handlowiec nie miał ochoty spocząć na laurach.
- Progi a rentowność – jak tworzyć system motywacyjny, który opłaca się i handlowcom, i firmie.
- System prowizyjny a rentowność sprzedaży w krótkim i długim okresie.
- Korekty systemu premii i prowizji – jak je wprowadzać, by uniknąć zwolnień i konfliktów.
Tworzenie systemu wynagradzania dla konkretnych handlowców
- Różnice między pracownikami sprzedaży i techniki ich motywowania.
- Sumienność i inteligencja handlowca a preferowany sposób wynagradzania.
- Konkretne rekomendacje w kwestii wynagradzania i motywowania dla określonych typów pracowników o określonych kompetencjach.
- Wpływ osobowości i temperamentu pracownika na to, jakie zadanie najlepiej wykona – dlaczego każdy szef musi mieć w sobie coś z psychologa?
- Prowizja indywidualna a wyniki całego zespołu – kiedy i komu można wiązać jedno z drugim? Pułapki nagradzania ludzi za pracę innych.
- Budowa skutecznego systemu motywacyjnego – zalecenia szczegółowe.
Wdrożenie systemu w praktyce
- Implementacja stworzonego systemu – jak przekonać podwładnych do nowych zasad nagradzania?
- Bariery komunikacyjne na linii pracownik-przełożony przy przedstawianiu nowych reguł premiowania.
- Motywacja a wykonanie planu: dlaczego niektórzy ludzie nie dostana premii/prowizji i co z tym zrobić.
Motywowanie niepieniężne i jego miejsce w systemie motywacyjnym
- Dodatki motywacyjne (samochód, karta sportowa, pakiet medyczny itp.) jako narzędzia zwiększania zaangażowania pracownika bez wypłacania dodatkowej premii.
- Motywowanie kontekstowe (budujące pozycję i prestiż): nazwa stanowiska, rankingi handlowców, tytuły typu „sprzedawca miesiąca”.
- Niematerialne czynniki motywujące pracownika – główne narzędzia i ich charakterystyka.
- Środowisko pracy a poziom motywacji u pracownika.
- Walka z frustracją i rutyną w pracy sprzedawcy: jak przeciwdziałać rotacji w zespołach sprzedażowych.
- Jak rozmawiać ze sprzedawcą, który nie sprzedaje tak, jak kiedyś.
Ocena pracy sprzedawcy w ramach systemu
- Wydajność i produktywność członków zespołu jako mierniki skuteczności systemu.
- Rola kontroli w kierowaniu sprzedawcami. Kogo, kiedy i jak kontrolować?
- Co robić z wynikami kontroli. Zasady przekazywania informacji zwrotnych.
- Konstrukcja informacji zwrotnej: model kanapki a asertywne techniki przekazu informacji.
- Scenariusze skutecznych informacji zwrotnych. Opracowanie własnego scenariusza.
Przykłady skutecznych systemów wynagradzania i motywowania – studia przypadków
- Przykłady wybranych, skutecznych systemów prowizyjnych w firmach z branży: finansowej, medycznej (również farmaceutycznej), budowlanej i handlowej.
- Elementy skutecznego i rentownego systemu prowizyjnego – podsumowanie.
- Omówienie i analiza systemów prowizyjnych z firm uczestników.
- Rekomendacje w kwestii naprawienia lub ulepszenia aktualnego systemu motywowania (jeśli jest w firmie).
Adresaci
- Przełożeni zespołów sprzedażowych.
- Managerowie ds. sprzedaży i obsługi klienta.
- Właściciele firm handlowych.
Informacje organizacyjne
Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:
- 6.09.2023 – Poznań
- 20.09.2023 – Katowice
- 27.09.2023 – Warszawa
Szczegóły organizacyjne:
- Szkolenia otwarte stacjonarne organizowane są w centrach biznesowych i hotelach i obejmują lunche i przerwy kawowe.
- Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Gdańsk.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały w formie fizycznej lub (w przypadku treningów online) plików pdf, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie (w przypadku szkoleń online – przesłane pocztą tradycyjną).
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (1 dzień, 8 godzin):
- 1180 zł netto + 23% VAT
- Cena szkolenia otwartego w wersji stacjonarnej zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników oraz w przypadku uczestnictwa online cena do negocjacji.
Koszt jednodniowego (8 h) szkolenia zamkniętego online lub na miejscu w firmie:
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.