Informacje organizacyjne
Miejsca i terminy najbliższych szkoleń otwartych:
- 17-18.10.2024 – Poznań
- 29-30.10.2024 – Warszawa
- 12-13.11.2024 – Kraków
- 21-22.11.2024 – Wrocław
- 12-13.12.2024 – Łódź
Szczegóły organizacyjne
- Szkolenia odbywają się we własnych salach lub w centrach konferencyjnych i hotelach, zlokalizowanych w głównych miastach. Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Maksymalna liczba uczestników: do 8 osób na otwartym szkoleniu stacjonarnym.
- Istnieje możliwość organizacji szkoleń w formie zamkniętej, zarówno na miejscu u Klienta, jak i w wybranej lokalizacji (również za granicą).
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):
- Szkolenie stacjonarne: 1890 zł + 23% VAT
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik pozna:
- podstawową klasyfikację trudnych i specyficznych klientów,
- strategie skutecznej komunikacji z kłopotliwym klientem,
- techniki argumentowania i przekonywania klienta do swoich racji,
- zasady właściwego odpowiadania na zarzuty klienta,
- techniki wywierania wpływu na specyficznego klienta.
W efekcie szkolony nauczy się:
- prowadzić rozmowy z trudnymi, roszczeniowymi i manipulującymi klientami,
- radzić sobie z presją emocjonalną, jaką próbuje wywrzeć rozmówca,
- asertywnie odpowiadać na zaczepki i nieuzasadnione roszczenia klienta.
Adresaci
- Kadra kierownicza i pracownicy administracji publicznej zajmujących się obsługą klienta.
- Osoby, które na co dzień obsługują klientów w urzędach i instytucjach publicznych.
Przebieg treningu i metody pracy
Trening daje możliwość intensywnego treningu praktycznych umiejętności komunikacyjnych oraz doskonalenia opanowanych już technik rozmawiania z klientem. Służą temu przede wszystkim ćwiczenia praktyczne i aktywizujące uczestników dyskusje, które łącznie zajmują ponad 60 proc. czasu szkolenia. Należą do nich m.in. odgrywanie bezpośrednich i telefonicznych rozmów z klientami, dyskusje nad konkretnymi problemami, burze mózgów oraz symulacje szczególnie trudnych sytuacji komunikacyjnych. Wyniki uzyskane w ćwiczeniach przez uczestników są analizowane publicznie, dzięki czemu każdy ze szkolonych ma szansę dowiedzieć się, co robić, by zwiększyć swą skuteczność w roli pracownika obsługi klienta w instytucji publicznej.
Program szkolenia
Typy klientów w instytucjach publicznych
- Klient w instytucji publicznej (urzędzie, ZUS-ie). Po co – i z jakim nastawieniem – człowiek przychodzi do instytucji.
- Typologia zwykłych klientów w instytucjach publicznych i klasyfikacja problemów, z którymi przychodzą.
- Strategie obsługi najczęstszych typów klientów.
- Najczęstsze typy niestandardowych klientów i podstawowe zasady w kontaktach z nimi.
- Klient starszy lub niepełnosprawny.
- Osoba chora, ofiara wypadku lub ktoś z rodziny.
- Klient o postawie roszczeniowej, niezadowolony, nieuprzejmy lub agresywny.
- Klient upośledzony umysłowo lub chory psychicznie.
- Klient, który ma złe doświadczenia z innymi pracownikami Twojej instytucji.
- Manipulant, kombinator, klient stosujący sztuczki i wykręty.
- Inne typy trudnych klientów.
- Dyskusja: klienci w Twojej instytucji. Które typy sprawiają największe problemy i dlaczego?
Psychologia w kontakcie ze specyficznym klientem
- Motywacja (cel) klienta i emocje w kontakcie z obsługą.
- Psychologia motywacji: czego chce klient.
- Jawne i ukryte motywy działania klienta. Dlaczego nie zawsze klient mówi wszystko, i co robić, gdy wiemy, że mija się z prawdą.
- Emocje na linii klient–obsługa w urzędzie lub innej instytucji publicznej.
- Jak sprawnie odczytywać rzeczywiste emocje klienta i adekwatnie na nie odpowiadać?
- Emocje negatywne: jak radzić sobie z klientem, który reaguje zbyt gwałtownie.
- Emocje jako broń klienta w starciu z pracownikiem instytucji publicznej – co robić, gdy klient płacze lub próbuje szantażu emocjonalnego.
- Osobowość specyficznego klienta a komunikacja.
- Wpływ typu osobowości klienta na przebieg rozmowy.
- Jak zidentyfikować typ osobowości klienta i dostosować do niego argumenty i sposób mówienia?
- Test: mój styl komunikacji z klientami o różnych typach osobowości.
Kontakt z chorym klientem
- Obsługa klienta chorego i niepełnosprawnego.
- Jak traktujemy osoby chore i niepełnosprawne. Znaczenie podejścia partnerskiego i rola czynników osobowościowych.
- Słuchanie i empatia w relacji z klientem chorym i niepełnosprawnym.
- Jak odmawiać osobom niepełnosprawnym lub chorym i argumentować, gdy nie mają racji.
- Szantaż emocjonalny w wykonaniu osób chorych i niepełnosprawnych. Znaczenie asertywności.
- Zasady postępowania z klientami chorymi psychicznie lub upośledzonymi umysłowo.
- Klasyfikacja chorób psychicznych.
- Najczęstsze psychiczne problemy klientów.
- Metody radzenia sobie z osobami niezrównoważonymi w pracy w urzędzie lub instytucji publicznej.
- Ćwiczenie – rekonstrukcja zdarzeń: najbardziej niecodzienny klient mego życia. Burza mózgów w grupie na temat sposobu wyjścia z opisanej sytuacji.
Radzenie sobie z agresją i manipulacją
- Kontakt z klientem, który ma do nas pretensje lub szuka konfliktów.
- Klasyfikacja sytuacji konfliktowych.
- Jak szybko i skutecznie rozładowywać sytuacje konfliktowe?
- Gra na emocje: kiedy się sprawdza, jak się przed nią chronić?
- Sposoby kontroli własnych emocji i wpływania na emocje drugiej strony.
- Jak reagować, gdy klient nie ma racji?
- Asertywność jako narzędzie nadużywane w urzędach i instytucjach – dlaczego lepiej z nią nie przesadzać.
- Klient, który kłamie lub manipuluje .
- Kłamstwo i jego rozpoznanie u drugiej strony.
- Identyfikacja rozmówcy manipulującego oraz stosowanych przez niego taktyk.
- Jak odpowiadać na kłamstwo i próby manipulacji.
- Dyskusja w grupie: co robimy, gdy klient zachowuje się agresywnie.
- Zadanie: stworzenie „przepisu na asertywność” w stosunku do zbyt roszczeniowo nastawionego klienta. Opracowanie scenariusza i odegranie go w parach.
Rozładowywanie sytuacji i uspokajanie zdenerwowanego klienta
- Zarzuty, uwagi, ataki i obiekcje klienta – jak podchodzimy do nich zwykle (konfrontacja), a jak należy to robić.
- Podstawowe metody rozładowywania napięcia i uspokajania zdenerwowanego rozmówcy.
- Techniki przekonywania klienta, że mimo iż pracujemy w instytucji, zrobimy wszystko, by mu pomóc. Metody budowania zrozumienia i zaufania.
- Ćwiczenie w parach: uspokojenie słusznie rozgniewanego klienta – rozmowa, w której uczestnicy stosują wybrane techniki rozładowywania napięcia.
- Dyskusja w grupie: czy pracownicy urzędów / instytucji publicznych zawsze podchodzą do klienta w sposób grzeczny i empatyczny?
Diagnozowanie i rozwiązywanie problemu klienta
- Strategie docierania do tego, co stanowi rzeczywisty problem klienta.
- Pytania o problem klienta.
- Psychologiczne i perswazyjne znaczenie mówienia. Dlaczego pracownik obsługi musi umieć słuchać.
- Formułowanie właściwych pytań i zadawanie ich rozmówcy w prawidłowej kolejności.
- Typologia pytań do klienta. Pytania otwarte i zamknięte. Pytania-parafrazy i alternatywy.
- Prowadzenie rozmowy z użyciem poszczególnych typów pytań.
- Przerywanie, wchodzenie w słowo, niedopuszczanie do głosu i inne rzeczy, których nie wolno robić będąc pracownikiem obsługi klienta.
- Empatyczna reakcja na problem klienta: jak przekonać rozmówcę, że wiemy, co czuje.
- Rozwiązanie problemu klienta i sposób jego zakomunikowania.
- Znalezienie rozwiązania jako odpowiedź na potrzebę klienta.
- Prezentowanie rozwiązania przez pryzmat korzyści dla klienta.
- Dyskusja z klientem, który nie jest zadowolony z rozwiązania. Techniki zbijania obiekcji.
- Rady dla klienta – kiedy i w jaki sposób ich udzielać oraz na co przy tym uważać.
- Kończenie rozmowy z klientem w sytuacji, gdy nie dało się rozwiązać jego problemu Znaczenie alternatyw w zamykaniu dyskusji.
- Ćwiczenie w parach: wyciąganie informacji od klienta za pomocą pytań otwartych i parafraz.
- Ćwiczenie II: przekazywanie klientowi informacji na temat tego, co powinno być zrobione.
- Ćwiczenie III: zamykanie rozmowy z klientem, który nie bardzo chce ją kończyć.
Metody radzenia sobie ze stresem w pracy z klientem
- Stres u klienta – skąd się bierze i w jaki sposób go minimalizować.
- Stres u pracownika obsługi – jak go unikać i co robić, gdy się pojawia?
- Przezwyciężanie zdenerwowania. Poznawcze metody kontroli stresu.
- Behawioralne metody panowania nad stresem.
- Dyskusja w grupie: analiza wzorców radzenia sobie ze stresem, funkcjonujących w miejscu pracy szkolonych na poziomie jednostek, zespołu i całej organizacji. Czy są one dobre, czy też coś jeszcze należy poprawić?
Ćwiczenia praktyczne
- Symulacje rozmów ze specyficznymi klientami, również – w razie życzenia – przed kamerą.
- Ocena kompetencji uczestników w oparciu o odegrane scenki. Uczestnicy otrzymują informacje zwrotne od prowadzącego i kolegów z sali.