Adresaci

  • Ludzie, których praca wiąże się ze stresem, presją czasu, dużą odpowiedzialnością.
  • Negocjatorzy i pracownicy działów kontaktujących się z klientami.
  • Osoby, które uważają, że są nieasertywne lub moją problem z artykułowaniem własnego zdania.
  • Pracownicy nadmiernie ulegli lub agresywni wobec kolegów i klientów.
  • Managerowie zarządzający zespołami.
  • Osoby dbające o zdrowie fizyczne i psychiczne.
  • Osoby nastawione na rozwój własnych kompetencji i umiejętności.

Korzyści uczestnika

W trakcie szkolenia uczestnik przechodzi intensywny trening asertywności, poznaje techniki ułatwiające bycie asertywnym i uczy się je właściwe]ie używać. Dodatkowo osoba biorąca udział w szkoleniu:

  • pozna reguły skutecznej komunikacji, zwłaszcza w aspekcie asertywności,
  • rozwinie umiejętności wyznaczania i obrony własnego terytorium psychologicznego, przy jednoczesnym szanowaniu autonomii rozmówcy,
  • pozna sposoby radzenia sobie z trudnymi partnerami komunikacyjnymi.

Metody pracy

Szkolenie ma wymiar w 80 proc. praktyczny. Używane przez trenera metody pracy to studium przypadku (i dyskusja z uczestnikami), burze mózgów (mające na celu rozwiązanie trudnej sytuacji), metody coachingowe w modelu GROW, scenki odgrywane w parach oraz ćwiczenia i gry zespołowe.

Plan treningu

Podstawy komunikacji i asertywności

  • Typy komunikacji, czyli jak się komunikujemy.
  • Reguły sprawnego komunikowania się.
  • Style komunikacyjne: zadaniowcy, analitycy, pomysłodawcy, przyjaciele. Kim jesteś i co możesz z tym zrobić?
  • Zaufania jako podstawa komunikacji. Empatia i jej rola przy budowaniu relacji z rozmówcą.
  • Bariery i błędy w komunikowaniu. Czego unikać w relacjach ze współpracownikami, a jak nie zwracać się do klientów.

Asertywność w komunikacji

  • Asertywność, czyli otwarte wyrażanie swoich uczuć, opinii i potrzeb – czym jest i kto ją komunikuje.
  • Podstawowe prawa asertywności.
  • Style działania w sytuacji naruszania naszych interesów: od uległości do agresji. Gdzie tu miejsce na asertywność.
  • Asertywność jako sztuka respektowania granic innych ludzi.
  • Kontinuum postaw asertywnych Zabawy integracyjne umożliwiające samoocenę asertywności Mapa asertywności – psychotest

Autoprezentacja – kreowanie wizerunku osoby asertywnej

  • Rola wizerunku w funkcjonowaniu w życiu zawodowym.
  • Prezentacja siebie kanałami werbalnymi oraz pozawerbalnymi. Ton głosu, postawa i mowa ciała osoby asertywnej.
  • Kreowanie asertywnego wizerunku siebie jako szefa lub współpracownika, który przestrzega reguł.
  • Sztuka odmawiania w sytuacjach koniecznych (np. kiedy nie uznajemy klientowi reklamacji, lub odmawiamy kontrahentowi), bez poczucia winy. Techniki przekazywania złych informacji.

Asertywność i skuteczna komunikacja potrzeb w bieżącym funkcjonowaniu w miejscu pracy

  • Asertywność w życiu zawodowym: komunikacja własnych potrzeb drugiej stronie.
  • Asertywne odmawianie, gdy ktoś prosi nas o coś, co narusza nasze interesy.
  • Pozytywne informacje zwrotne, czyli jak mówić komplementy, by nie zawstydzać, i jak je przyjmować.
  • Konstruktywna krytyka i informacje rozwojowe: zasady formułowania skutecznych komunikatów zwrotnych (konfrontacja z faktami, model kanapki).
  • Dyskusja w grupie: Analiza różnych sytuacji w miejscu pracy, wymagających asertywnego zachowania. Burza mózgów w kwestii wypracowania i zakomunikowania optymalnych rozwiązań.

Trening zachowań asertywnych

  • Mowa ciała – ćwiczenie postawy, głosu, gestów i mimiki.
  • Praktyczne stosowanie technik asertywnych – „zdarta płyta”, „zasłona dymna”, „odroczenie asertywne”, „asertywne pytanie”.
  • Trening wyrażania uczuć pozytywnych.
  • Trening konstruktywnego krytykowania i udzielania skutecznych informacji zwrotnych.

Asertywna postawa w sytuacjach trudnych i kryzysowych

  • Gdy ktoś nas atakuje: asertywność jako sposób reagowania na konflikt.
  • Jak nie dać się sprowokować – sposoby na manipulację czy agresywną krytykę.
  • Asertywność wobec autorytetów, osób starszych oraz osób stojących wyżej lub niżej w hierarchii.
  • Asertywność w stosunku do klientów i kontrahentów – kiedy powiedzieć sobie dość i jak to zrobić, by nie palić za sobą mostów.

Organizacja

Miejsca i terminy szkoleń:
  • Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
  • W przypadku zgłoszenia się osób zainteresowanych, szkolenie może zostać zorganizowane w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach, Łodzi i Wrocławiu.
  • Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin, grupa do 10 uczestników):
  • 1890 zł + 23% VAT
  • Cena szkolenia otwartego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
  • Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie (na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
  • Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.