Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik pozna i przećwiczy:
- techniki wywierania wpływu, używane w rozmowach i negocjacjach,
- style komunikacyjne, stosowane w warunkach pracy w obsłudze klienta,
- techniki argumentowania i przekonywania klienta do swoich racji.
Przebieg treningu i metody pracy
Trening daje możliwość intensywnego treningu praktycznych umiejętności komunikacyjnych oraz doskonalenia opanowanych już technik rozmawiania z klientem. Służą temu przede wszystkim ćwiczenia praktyczne i aktywizujące uczestników dyskusje, które łącznie zajmują ponad 60 proc. czasu szkolenia. Należą do nich m.in. odgrywanie rozmów z klientami, dyskusje nad konkretnymi problemami, burze mózgów oraz symulacje szczególnie trudnych sytuacji komunikacyjnych.
Wyniki uzyskane w ćwiczeniach przez uczestników są analizowane publicznie, dzięki czemu każdy ze szkolonych ma szansę dowiedzieć się, co robić, by zwiększyć swą skuteczność w roli pracownika obsługi klienta.
Informacje organizacyjne
Planowane szkolenia otwarte:
- 17-18.10.2024 – Poznań
- 29-30.10.2024 – Warszawa
- 21-22.11.2024 – Wrocław
Szczegóły organizacyjne
- Szkolenia odbywają się we własnych salach lub w centrach konferencyjnych i hotelach, zlokalizowanych w głównych miastach. Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Maksymalna liczba uczestników: do 8 osób na otwartym szkoleniu stacjonarnym.
- Istnieje możliwość organizacji szkoleń w formie zamkniętej, zarówno na miejscu u Klienta, jak i w wybranej lokalizacji (również za granicą).
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):
- Szkolenie stacjonarne: 1890 zł + 23% VAT
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Plan szkolenia
Psychologia w kontakcie z klientem
- Psychologia osobowości klienta.
- Wprowadzenie do psychologii osobowości.
- Typy osobowości klientów i klasyfikacja problemów, jakie mogą mieć w kontaktach z pracownikami obsługi.
- Wpływ typu osobowości klienta na przebieg rozmowy.
- Jak zidentyfikować typ osobowości klienta i dostosować do niego argumenty?
- Emocje i potencjalne nieporozumienia na linii klient–obsługa.
- Jak sprawnie odczytywać rzeczywiste emocje klienta i adekwatnie na nie reagować?
- Emocje jako broń klienta w konfrontacji z pracownikiem obsługii – jak sobie radzić z płaczem i innymi rodzajami szantażu emocjonalnego.
Klient z problemami
- Przychodzi klient do punktu obsługi klienta… Wzorce i schematy zaczynania rozmowy.
- Pierwsze wrażenie i definiowanie kontaktu z klientem.
- Język ciała pracownika obsługi w rozmowie z klientem.
- Sygnały wizualne: wygląd, strój, sposób bycia i ich rola w odbiorze tego, co mówimy.
- Postawa ciała i sposoby jej kontrolowania.
- W jaki sposób mówimy: barwa, tembr i natężenie głosu.
- Interpretowanie sygnałów werbalnych i niewerbalnych klienta.
- Zaufanie w kontakcie z klientem.
- Jak wzbudzić zaufanie będąc pracownikiem obsługi klienta? Elementy składowe zaufania.
- Dlaczego zaufanie zawsze należy wzbudzać w pierwszych minutach rozmowy?
- Docieranie do istoty problemu klienta. Rola właściwych pytań i umiejętności słuchania.
- Rozwiązanie problemu klienta i sposób jego zakomunikowania.
- Znalezienie rozwiązania jako odpowiedź na potrzebę klienta.
- Charakterystyki poszczególnych typów rozwiązań.
- Prezentowanie rozwiązania przez pryzmat korzyści dla klienta.
- Dyskusja z klientem, który nie jest zadowolony z rozwiązania. Techniki zbijania obiekcji.
- Rady dla klienta – kiedy i w jaki sposób ich udzielać.
- Kończenie rozmowy z klientem w sytuacji, gdy nie dało się rozwiązać jego problemu Znaczenie alternatyw w zamykaniu dyskusji.
- Ćwiczenie w parach nr 1: rozpoczynanie rozmowy z klientem. Użycie wybranych technik.
- Ćwiczenie w parach nr 2: wyciąganie informacji od klienta za pomocą pytań otwartych i parafraz.
- Ćwiczenie w parach nr 3: zamykanie rozmowy z klientem, który nie bardzo chce ją kończyć.
Typologia trudnych klientów
- Subiektywne i obiektywne wyznaczniki „trudności” klienta.
- Najczęstsze typy kłopotliwych klientów i podstawowe zasady w kontaktach z nimi.
- Klient wymagający.
- Klient kapryśny, roszczeniowy, niezadowolony, rozczarowany.
- Klient nieuprzejmy lub agresywny.
- Klient chory, niepełnosprawny, ofiara wypadku lub osoba z rodziny.
- Klient upośledzony umysłowo lub chory psychicznie.
- Klient, który ma złe doświadczenia z innymi pracownikami Twojej instytucji lub z podobnymi instytucjami.
- Manipulant, kombinator, klient stosujący sztuczki i wykręty.
- Inne typy trudnych klientów.
- Podstawowe zagrywki emocjonalne klientów. Jak na nie na bieżąco odpowiadać?
- Pułapki psychologiczne w relacjach z określonymi typami trudnych klientów.
- Gra „Najtrudniejszy klient mego życia” – odgrywanie przygotowanych scenek.
- Dyskusja: z jakimi typami trudnych klientów spotykają się uczestnicy pracując w obsłudze i jak sobie z nimi radzą.
Rozmowy z trudnymi klientami
- Obsługa klienta chorego i niepełnosprawnego.
- Jak traktujemy osoby chore i niepełnosprawne. Znaczenie podejścia partnerskiego i rola czynników osobowościowych.
- Słuchanie i empatia w relacji z klientem chorym i niepełnosprawnym.
- Jak odmawiać osobom niepełnosprawnym lub chorym i argumentować, gdy nie mają racji.
- Szantaż emocjonalny w wykonaniu osób chorych i niepełnosprawnych. Znaczenie asertywności.
- Zasady postępowania z klientami chorymi psychicznie.
- Klasyfikacja chorób psychicznych.
- Najczęstsze psychiczne problemy klientów.
- Metody radzenia sobie z osobami niezrównoważonymi psychicznie.
- Kontakt z klientem, który ma do nas pretensje lub szuka konfliktów.
- Klasyfikacja sytuacji konfliktowych.
- Jak szybko i skutecznie rozładowywać sytuacje konfliktowe?
- Gra na emocje: kiedy się sprawdza, jak się przed nią chronić?
- Sposoby kontroli własnych emocji i wpływania na emocje drugiej strony.
- Jak reagować, gdy klient nie ma racji?
- Asertywność jako narzędzie nadużywane w urzędach i instytucjach – dlaczego lepiej z nią nie przesadzać.
- Klient manipulujący i techniki jego obsługi.
- Kłamstwo i jego rozpoznanie u drugiej strony.
- Identyfikacja typu i stylu komunikacyjnego rozmówcy manipulującego oraz stosowanych przez niego taktyk.
- Jak reagować na mijanie się z prawdą i próby manipulacji.
- Dyskusja w grupie: co robimy, gdy klient nie przestrzega zasad etykiety, lub wręcz nas obraża.
- Zadanie: stworzenie „przepisu na asertywność” w stosunku do zbyt roszczeniowo nastawionego klienta. Opracowanie scenariusza i odegranie go w parach.
Metody radzenia sobie ze stresem w kontakcie z trudnym klientem
- Stres u klienta – kiedy i w jaki sposób go minimalizować.
- Stres u pracownika obsługi klienta – jak go unikać i co robić, gdy się pojawia?
- Przezwyciężanie zdenerwowania. Poznawcze metody kontroli stresu.
- Behawioralne metody panowania nad stresem.
- Dyskusja w grupie: analiza wzorców radzenia sobie ze stresem, funkcjonujących w mojej organizacji. Czy są one dobre, czy też coś jeszcze należy poprawić?
Ćwiczenia praktyczne
- Symulacje rozmów z trudnymi klientami, również – w razie życzenia – przed kamerą.
- Analiza nagranych sytuacji pod względem potencjalnej skuteczności. Uczestnicy otrzymują informacje zwrotne od prowadzącego i kolegów na sali.
Adresaci
- Specjaliści ds. obsługi klienta.
- Pracownicy administracji publicznej zajmujący się obsługą klienta.
- Kadra kierownicza.
- Pracownicy działów reklamacji, kontroli jakości i produkcji.