Korzyści uczestnika

W trakcie szkolenia uczestnik pozna i przećwiczy:

  • techniki moderacji i efektywnego prowadzenia spotkań roboczych,
  • metody rozwiązywania konfliktów i problemów między uczestnikami w trakcie spotkania,
  • zasady prowadzenia rozmów i wyciągania z rozmówców informacji o ich motywach, oczekiwaniach i problemach,
  • techniki zarządzania czasem w trakcie spotkania zespołu.

Organizacja

Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:

  • 14-15.09.2023 – Warszawa
  • 25-26.09.2023 – Gdańsk

Szczegóły organizacyjne

  • Szkolenia odbywają się we własnych salach lub w centrach konferencyjnych i hotelach, zlokalizowanych w głównych miastach. Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
  • Maksymalna liczba uczestników: do 8 osób na otwartym szkoleniu stacjonarnym.
  • Istnieje możliwość organizacji szkoleń w formie zamkniętej, zarówno na miejscu u Klienta, jak i w wybranej lokalizacji (również za granicą).

Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):

  • Szkolenie stacjonarne: 1890 zł + 23% VAT
  • Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.

Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):

  • Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.

Metody pracy

Szkolenie ma charakter treningu praktycznego, z elementami teorii. Składa się z pięciu bloków tematycznych. W skład każdego bloku wchodzi część wykładowa (wstęp teoretyczny) i warsztatowa (trening praktyczny, minimum 60 proc. każdego z bloków). W ramach warsztatu (który, jeśli Klient sobie życzy, może zostać zrealizowany przed kamerą) osoby uczestniczące wykonują indywidualnie i w zespołach ćwiczenia, które pozwolą im się sprawdzić w roli moderatora oraz rozwinąć kluczowe kompetencje w dziedzinie prowadzenia i moderowania spotkań grupowych.

W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały dydaktyczne, podsumowujące i rozwijające omawiane zagadnienia. Po zakończeniu treningu każdy z uczestników otrzymuje certyfikat, potwierdzający udział w treningu. Certyfikat zawiera m.in. skrócony program szkolenia.

Plan treningu

Moderacja – ogólna charakterystyka zjawiska

  • Definicja moderacji. Rola moderatora w trakcie spotkania, panelu, dyskusji.
  • Zasady prowadzenia spotkań grupowych i reguły ich moderowania.
  • Style, strategie i techniki moderowania. Obszary moderacji.
  • Moderacja a zarządzanie, kierowanie i przywództwo – spojrzenie praktyczne.
  • Psychologia grup ludzkich i techniki kontroli ich dynamiki.
  • Autorytet osoby moderującej i jego znaczenie dla efektywności procesu moderacji.

Struktura moderowanego spotkania

  • Struktura spotkania roboczego. Organizacja pracy grupy.
  • Planowanie spotkania. Wybór moderatora i określenie jego kompetencji.
  • Przygotowanie szczegółowego scenariusza. Wybór kolejności punktów lub tematów do dyskusji.
  • Przygotowanie prezentacji. Dobór metod pracy w grupie, dopasowanych do potrzeb zespołu.
  • Rozpoczęcie spotkania – jak zrobić pierwsze wrażenie i odpowiednio sprofilować wszystko, co nastąpi później.
  • Bieżąca kontrola kolejności mówienia. Udzielanie i odbieranie głosu. Sztuka asertywności.
  • Przerwy: jak rozpoznać moment, w którym prawie nikt nie słucha, i co wtedy zrobić.
  • Pytanie o pytania innych uczestników.
  • Zamykanie spotkania. Podsumowanie i wnioski.

Procedury moderacji

  • Atmosfera w grupie – jak już w pierwszych minutach spotkania zbudować jak najlepszą.
  • Cele i zasady komunikacji w czasie spotkania. Słuchanie i feedback.
  • Monitorowanie zachowań uczestników i poziomu ich uwagi. Techniki skupiania i wzbudzania uwagi odbiorców oraz angażowania uczestników w dyskusję.
  • Klaryfikacja niejasności. Wyjaśnianie zagadnień trudnych lub niezrozumiałych.
  • Techniki angażowania uczestników w dyskusję.
  • Prezentowanie własnego zdania. Dyskusja różnicy zdań.
  • Metody wyciągania z rozmówców informacji o ich motywach, oczekiwaniach i problemach.
  • Zachowania przywódcze. Określanie celu i oczekiwanych rezultatów działań zespołu.
  • Bieżąca kontrola przebiegu spotkania.
  • Podnoszenie poziomu kreatywności uczestników w trakcie spotkania.
  • Techniki integrowania grupy. Modelowanie zachowań służących współpracy.
  • Delegowanie w trakcie spotkań roboczych. Ustalanie kontraktu z pracownikiem w sytuacji publicznej.
  • Motywowanie i inspirowanie pracowników do działania.
  • Ewaluacja efektów pracy grupy.

Trudności i konflikty

  • Trudne sytuacje w trakcie spotkań – jak sobie z nimi radzić.
  • Trudny temat rozmowy i sposoby przekazywania negatywnych informacji.
  • Trudności i konflikty z uczestnikami spotkania lub między nimi oraz sposoby ich rozładowania.
  • Techniki rozwiązywania konfliktów i problemów między uczestnikami. Koło konfliktów i metody konstruktywnej mediacji.
  • Przełamywanie milczenia i impasu w dyskusji.

Ja w roli moderatora

  • Jakim jestem moderatorem – analiza mocnych i słabych stron własnej osoby.
  • Identyfikacja najważniejszych obszarów pracy z grupą lub tematem. Ocena własnych kompetencji w danej dziedzinie.
  • Wypracowanie krótko- i długofalowych rekomendacji dla siebie jako przyszłego moderatora.
  • Techniki skutecznego realizowania postanowień i rekomendacji na polu moderowania grup.

Adresaci

  • Osoby, które zajmują się prowadzeniem spotkań.
  • Kierownicy zespołów.
  • Managerowie.
  • Kadra zarządzająca.
  • Pracownicy, którzy przygotowują się do roli menadżera lub moderatora.