Korzyści uczestnika
W trakcie szkolenia uczestnik pozna i przećwiczy:
- normy i standardy komunikacji z klientem,
- style komunikacji z klientem,
- zasady savoir vivre w kontakcie z klientem.
Organizacja
Najbliższe szkolenia otwarte:
- 17-18.10.2024 – Poznań
- 29-30.10.2024 – Warszawa
- 21-22.11.2024 – Wrocław
Szczegóły organizacyjne
- Szkolenia organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w największych miastach.
- Maksymalna liczba uczestników: 8 osób na szkoleniu.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały w formie wydruku, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie.
- Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):
- 1890 zł + 23% VAT
- Cena szkolenia otwartego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie u Klienta
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Metody pracy
Warsztat daje możliwość intensywnego treningu praktycznych umiejętności komunikacyjnych oraz doskonalenia opanowanych już technik obsługi klienta. Służą temu symulacje rzeczywistych rozmów z klientami oraz ewaluacja wyników osiąganych przez każdego z uczestników.
Zajęcia podzielone są na część wykładową i ćwiczenia. W trakcie wykładów uczestnicy przyswajają podstawową wiedzę na temat norm i standardów komunikacji z klientem (takż trudnym i sprawiającym problemy). Towarzyszące wykładom ćwiczenia (ok. 70 proc. czasu treningu) pozwolą szkolonym przećwiczyć omawiane treści oraz zidentyfikować swoje mocne i słabe strony na polu kulturalnej obsługi klienta.
Ćwiczenia praktyczne charakteryzują się wzrastającym stopniem trudności. Trening koncentruje się na następujących obszarach:
- Etap 1: kulturalna komunikacja z klientem, który do dzwoni do biura obsługi.
- Etap 2: kulturalna rozmowa bezpośrednia z jednym klientem.
- Etap 3: rozmowa z parą lub większą grupą klientów.
- Etap 4: konflikt z klientem.
Wyniki pracy uczestników zostaną przez trenera, dzięki czemu każdy ze szkolonych dowie się, co robić, by poprawić swe kompetencje w zakresie kultury obsługi klienta.
Plan treningu
Kultura i normy w kontakcie z klientem
- Miejsce kultury w obszarze obsługi klienta.
- Normy kulturowe i ich rola w komunikacji z klientem. Znaczenie etykiety.
Ubiór i dress code pracownika obsługi
- Ubiór pracownika – czym powinien się charakteryzować.
- Firmowy dress code – praktyczne zasady formalnego wizerunku.
- ABC damskiej i męskiej elegancji. Dobór stroju stosownie do pory dnia i okazji.
- Wychodzenie poza ubiór: zasady profesjonalnego makijażu i fryzury w pracy w biurze. Rola dodatków do stroju w tworzeniu wizerunku.
- Złodzieje wizerunku: najczęstsze błędy i gafy w zakresie stroju i wyglądu.
- Jak powinienem się ubierać – konsultacje indywidualne dla uczestników.
Komunikacja werbalna i niewerbalna
- Mowa ciała: postawa, mimika, gesty, sposób bycia i ich rola w odbiorze tego, co mówimy.
- Co klient słyszy, gdy mówimy: barwa, tembr i natężenie głosu.
- Właściwy przekaz werbalny do klienta
- Nasze argumenty: informacyjna zawartość wypowiadanego tekstu.
- Język w kontakcie z klientem. Poprawność leksykalna i gramatyczna tego, co mówimy.
- Panowanie pracownika obsługi nad różnymi aspektami swego wizerunku i zachowania.
- Interpretowanie sygnałów werbalnych i niewerbalnych klienta.
Savoir vivre w kontakcie z klientem
- Postawa wobec klientów – jak ją wyrażamy i na co musimy uważać.
- Kultura rozmawiania: zadawanie pytań, prezentacja możliwości działania, sugerowanie rozwiązań i egzekwowanie zobowiązań.
- Style komunikacji z klientem. Wybór stylu komunikacyjnego w zależności od nastawienia rozmówcy.
- Savoir vivre w sferze języka
- Etykieta językowa. Dobór słów i rejestru wypowiedzi.
- Witanie i przedstawianie się. Użycie odpowiednich form adresatywnych.
- Zwroty grzecznościowe i ich rola w tworzeniu dobrej atmosfery kontaktu.
- Etykieta pracy a samokontrola – jak być miłym i uprzejmym, i co robić, kiedy klient taki nie jest.
Kultura obsługi klienta przez telefon
- Reguły komunikacji telefonicznej z uwzględnieniem specyfiki firmy.
- Rola uwagi, poświęcanej klientowi w rozmowie telefonicznej.
- Schematy i scenariusze rozmawiania przez telefon, obowiązujące w firmie lub instytucji. Kiedy należy je bezwzględnie stosować, a kiedy niekoniecznie.
- Techniki odpowiadania na trudne pytania dzwoniącego.
- Ćwiczenie: odpowiadanie na telefon klienta, który dzwoni z problemem, którego nie potrafimy rozwiązać.
Zachowanie w bezpośrednim kontakcie z klientem
- Po co klient przychodzi do punktu obsługi – klasyfikacja powodów i łączącego się z nimi nastawienia klienta.
- Pierwsze wrażenie w kontakcie z pracownikiem obsługi.
- Jak klient postrzega naszą instytucję: stereotypy, uprzedzenia i ich wpływ na pierwsze minuty rozmowy z pracownikami obsługi.
- Pozytywne pierwsze wrażenie w początkach rozmowy i jego znacznie dla obsługującego.
- Nawiązywanie kontaktu z klientami: jak zapewnić im dobre samopoczucie i jednocześnie sprawić, by nas słuchali?
- Sposób bycia pracownika obsługi a jego wpływ na wrażenie, które robi.
- Wzbudzenie zaufania klienta.
- Elementy składowe zaufania: wiarygodność, uczciwość, kompetencja, dobra wola, zrozumienie. W jaki sposób wywołać u rozmówcy wrażenie, że znajdzie to wszystko u pracownika obsługi .
Kulturalna obsługa klienta – generalne zasady
- Zarządzanie czasem. Jak obsłużyć klienta w sposób szybki i rzeczowy.
- Szybkie dotarcie do istoty problemu klienta – metody i techniki.
- Rozwiązanie problemu klienta – jak je komunikujemy.
- Znalezienie rozwiązania jako odpowiedź na potrzebę klienta.
- Prezentowanie rozwiązania klientowi. Rola kotwicy mentalnej i języka korzyści.
- Rady dla klienta – kiedy i w jaki sposób ich udzielać (jeśli w ogóle).
- Optimum perswazyjne: jak sprawić, by klient sądził, że to on wpadł na właściwe rozwiązanie.
- Kończenie rozmowy z klientem w sytuacji, gdy jego sprawa nie została (lub nie może zostać) załatwiona.
- Ćwiczenia w parach i grupach: pełne rozmowy z klientami.
Konflikt z klientem – jak go kulturalnie uniknąć lub rozwiązać
- Klasyfikacja konfliktów. Koło konfliktów – jak klasyfikować na nim konflikty.
- Konflikty interesów vs konflikty psychologiczne – sposoby radzenia sobie z obydwoma typami.
- Analiza napięć pojawiających się w kontaktach z klientem. Przyczyny powstawania trudności.
- Konfliktowa prewencja: jak nie unikać do nieporozumień z klientem.
- Techniki rozwiązywania istniejących konfliktów. Rola reguł sprawnej i kulturalnej komunikacji.
- Podstawowe narzędzia radzenia sobie z brakiem porozumienia lub konfliktami interesów.
- Schematy rozwiązywania konfliktów i granice ich przydatności.
- Określanie preferowanego przez uczestnika szkolenia stylu rozwiązania konfliktu z klientem. Dopasowywanie stylu rozwiązywania konfliktów do potrzeb sytuacji.
- Zaproponowanie współpracy. Przedstawienie sytuacji ze swojego punktu widzenia.
- Wspólne wypracowywanie warunków optymalnego rozwiązania problemu.
- Ćwiczenie: kulturalna i spokojna rozmowa z agresywnym lub konfliktowym klientem.
Adresaci
- Specjaliści ds. obsługi klienta.
- Pracownicy administracji publicznej zajmujący się obsługą klienta.
- Kadra kierownicza.
- Pracownicy działów reklamacji, kontroli jakości i produkcji.