Adresaci
Trening przeznaczony jest przede wszystkim dla osób, które
- czują się wypalone w swojej pracy lub obawiają się, że są narażone na wypalenie,
- pracują w miejscu lub zespole, w którym dochodziło do wypalenia,
- zarządzają zespołami, w których były przypadki wypalenia,
- mają wśród bliskich lub znajomych osoby wypalone zawodowo lub zagrożone wypaleniem,
- są zainteresowane tematyką szkolenia.
Korzyści uczestnika
- dowiedzą się czym jest wypalenie zawodowe i jak je zidentyfikować u siebie i osób z otoczenia,
- zobaczą, jak walczyć z wypaleniem zawodowym, kiedy już się pojawi.
- wypracują własny model reagowania na stres, ilość obowiązków i konflikty w pracy, który ograniczy ryzyko wypalenia.
Metody pracy
Szkolenie ma charakter praktyczny i składa się z krótkiej części wykładowej oraz następującego po niej treningu technik radzenia sobie z wypaleniem (min. 80 proc. czasu szkolenia).
Mini-wykłady dotyczą psychologii emocji i motywacji i koncentrują się na przyczynach wypalenia zawodowego i metodach radzenia sobie z jego symptomami.
Trening praktyczny ma formę intensywnych warsztatów, w trakcie których uczestnicy testują swój poziom podatności na wypalenie, analizują źródła stresu i frustracji we własnym życiu zawodowym oraz wypracowują skuteczne techniki przeciwdziałania lub zapobiegania wypaleniu w przyszłości.
Metodyka pracy w trakcie treningu obejmuje: ćwiczenia grupowe i indywidualne, gry, symulacje, testy, burze mózgów, autoopis i studium przypadku. W końcowej części treningu uczestnicy ćwiczą także podstawowe techniki redukcji stresu i osiągania równowagi wewnętrznej.
Plan treningu
Wypalenie zawodowe – podstawy teoretyczne
- Czym jest wypalenie zawodowe: cechy i definicje.
- Jak i dlaczego wypalamy się w pracy: główne czynniki sprzyjające i pierwsze sygnały problemu.
- Związek rodzaju pracy z wypaleniem.
- Konsekwencje wypalenia w pracy:
- Czym grozi wypalenie zawodowe z punktu widzenia pracownika: psychosomatyka i niebezpieczeństwa zdrowotne.
- Skutki przemęczenia i wypalenia dla jakości pracy i relacji z ludźmi.
- Długofalowe konsekwencje dla organizacji, której pracownicy się wypalają.
Rozpoznanie wypalenia u pracownika
- Typy wypalenia zawodowego i ich główne objawy:
- Wypalenie z przepracowania (frenetyczne).
- Wypalenie z braku bodźców.
- Wypalenie z braku motywacji.
- Czynniki sprzyjające wypaleniu zawodowemu:
- Ilość pracy i czynników motywacyjnych.
- Stres, napięcie i ich wpływ na szanse wypalenia w pracy.
- Zła atmosfera i stosunki międzyludzkie w miejscu pracy.
- Toksyczne relacje z przełożonymi.
- Symptomy wypalenia zawodowego, czyli kiedy trzeba zacząć się martwić.
- Sygnały ostrzegawcze wskazujące na ryzyko wypalenia zawodowego.
- Etapy wypalenia: od poczucia przemęczenia do utraty radości życia.
Niebezpieczeństwo wypalenia u mnie – autodiagnoza uczestnika
- Typ pracy, jaki wykonuję: czy jestem z niej zadowolony? Poziom satysfakcji a zagrożenie wypaleniem.
- Ocena dotychczasowego dorobku zawodowego. Zestawienie zysków i kosztów dalszego funkcjonowania w aktualnej pracy.
- Zidentyfikowanie źródeł potencjalnego niezadowolenia. Test cech osobowości, które mogą sprzyjać wypalaniu się w pracy lub przed nim bronić.
- Ocena ryzyka płynącego z otoczenia: co w mojej pracy może prowadzić do wypalenia
- Diagnoza własnego stylu reagowania na stres lub czynniki demotywujące: jak odpowiadam np. na zaczepki toksycznych współpracowników i klientów.
- A czy ja też frustruję lub demotywuję innych? Próba autoanalizy.
Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
- Metody radzenia sobie z nawałem obowiązków i stresem w pracy. Zarządzanie czasem i zadaniami. Dobra organizacja czasu pracy.
- Właściwe radzenie sobie ze stresem i napięciem, także w relacjach z szefem i współpracownikami.
- Asertywność jako metoda obrony własnych interesów i unikania bycia wykorzystywanym.
- Walka z chronicznym zmęczeniem. Zmiana trybu życia i pracy.
- Właściwy odpoczynek, czyli jak oderwać się od pracy i przestać o niej myśleć. Unormowanie godzin snu i posiłków.
- Regeneracja sił i motywacji do działania. Nowe hobby, zainteresowania i aktywności niezwiązane z pracą i ich rola w automotywacji.
Metody zapobiegania wypaleniu w przyszłości
- Dystans do życia zawodowego. Techniki dystansowania się do nagłych zdarzeń w miejscu pracy.
- Kontrola nad czasem wolnym. Wyznaczanie granic między życiem zawodowym i osobistym.
- Definiowanie ścieżki własnej kariery. Określanie realistycznych celów zawodowych.
- Zapobieganie niekorzystnym reakcjom psychologicznym (efekt utopionych kosztów, frustracja, poczucie bycia wykorzystanym etc.), mogącym wystąpić w pracy.
- Pielęgnowanie dobrych relacji z innymi ludźmi. Wyznaczanie granic w kontaktach z ludźmi i dbanie o ich przestrzeganie.
- Wsparcie bliskich (rodziny i przyjaciół) a poprawa funkcjonowania zawodowego.
Mój plan walki z wypaleniem lub utratą satysfakcji z pracy
- Spojrzenie na siebie z zewnątrz. Analiza własnego podejścia do pracy, określenie swych mocnych i słabych stron jako pracownika.
- Ewaluacja dotychczasowej kariery. Zidentyfikowanie istniejących i potencjalnych źródeł stresu, frustracji i niezadowolenia w życiu zawodowym.
- Przegląd wcześniej używanych strategii walki ze stresem, wypaleniem i brakiem chęci do pracy. Ocena stosowanych dotąd technik zarządzania czasem i zadaniami.
- Weryfikacjadotychczasowych źródeł motywacji i satysfakcji w pracy. Czy zapewnią nam chęć do pracy w bliższej i dalszej przyszłości?
- Nakreślenie przyszłych kroków w zarządzaniu swą karierą i czasem pracy.
- Scenariusz zmian: co i od kiedy wprowadzam w życie i jak to potem kontroluję.
Wprowadzanie zmian w codziennym funkcjonowaniu
- Zmiana w podejściu do zadań w pracy i nowe strategie automotywacji i samonagradzania – jak je wprowadzić.
- Globalne nastawienie do pracy i życia osobistego: jak osiągnąć tu równowagę?
- Nowe reguły funkcjonowania w kontaktach z innymi ludźmi. Rozładowywanie przyszłych konfliktów w miejscu pracy.
- Sposoby radzenia sobie z nagłym lub przedłużającym się stresem. Wypracowanie wzoru efektywnej reakcji na stres w przyszłości.
- Dodatkowe wskazówki dotyczące praktycznego stosowania nabytych umiejętności.
Organizacja
Szczegóły organizacyjne:
- Szkolenia otwarte stacjonarne organizowane są w centrach biznesowych i hotelach i obejmują lunche i przerwy kawowe.
- Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Gdańsk.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały w formie fizycznej lub (w przypadku treningów online) plików pdf, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie (w przypadku szkoleń online – przesłane pocztą tradycyjną).
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (1 dzień, 8 godzin):
- 880 zł netto + 23% VAT
- Cena szkolenia otwartego w wersji stacjonarnej zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników oraz w przypadku uczestnictwa online cena do negocjacji.
Koszt szkolenia zamkniętego online lub na miejscu w firmie:
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.