Korzyści uczestnika
Rozmowa między informatykiem a klientem spoza branży IT może obfitować w problemy komunikacyjne. To, co klient ma na myśli, formułując zlecenie, nie zawsze jest dokładnie tym, co zrozumiesz jako programista – a i twoje komunikaty również mogą być źle odczytane. Trening pokazuje, w jaki sposób – będąc informatykiem lub inżynierem software – komunikować się ze zleceniodawcami: jak poprawnie się do nich zwracać, robić jak najlepsze pierwsze wrażenie, rozumieć ich intencje (nawet gdy komunikują je nieprecyzyjnie), mówić ich językiem o swoich oczekiwaniach, wreszcie jak panować nad stresem, gdy klient nie jest zadowolony z proponowanych lub wdrażanych rozwiązań, i właściwie komunikować się w sytuacji konfliktu.
Organizacja
Najbliższe szkolenia otwarte
- 10-11.06.2024 – Warszawa
- 20-21.06.2024 – Kraków
- 8-9.07.2024 – Wrocław
Szczegóły organizacyjne:
- Szkolenia organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w największych miastach.
- Maksymalna liczba uczestników: 10 osób na szkoleniu otwartym.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały w formie wydruku, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie.
- Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):
- 1980 zł netto + VAT.
- Cena szkolenia otwartego obejmuje koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Metody pracy
Szkolenie składa się z części teoretycznej i warsztatowej. Część teoretyczna (ok. 3-4 godziny zajęć) wprowadza uczestników w zagadnienia porozumiewania się między ludźmi, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji między odbiorcami usług informatycznych i programistycznych (klienci zewnętrzni i wewnętrzni, w tym inne działy firmy i management) a wykonującymi te usługi specjalistami IT. Uczestnicy dowiadują się, czym różnią się od siebie języki, których używają obie strony, jakie schematy myślowe i komunikacyjne dominują u jednych i drugich; poznają skuteczne narzędzia przezwyciężania tych różnic oraz zobaczą, jak tworzyć zrozumiałe i akceptowalne dla obu stron przekazy komunikacyjne.
Część warsztatowa szkolenia to praktyczny trening rozmawiania z klientami w sytuacjach, w jakich najczęściej pracownicy IT stykają się z osobami z zewnątrz. Omawiane są sytuacje, w których informatyk może służyć jako techniczne wsparcie handlowca w trakcie prezentacji produktu przed klientem, jak również rozmowy na temat potrzeb i oczekiwań klienta w stosunku do zamawianego oprogramowania, wreszcie rozmowy serwisowe, w trakcie których użytkownicy systemów informatycznych zgłaszają problemy i oczekują ich rozwiązania od specjalisty. Uczestnicy przygotowują własne scenariusze odpowiedzi na najczęstsze zapytania i problemy klientów, oraz ćwiczą pełne rozmowy z klientami, a następnie otrzymują od grupy i trenera informację zwrotną na temat swych mocnych i słabych stron oraz tego, nad czym powinni pracować w przyszłości. W przypadku zgody uczestników, ta część może mieć postać treningu z kamerą. Ich rozmowy są wówczas nagrywane, a następnie analizowane indywidualnie lub na forum grupy. Po szkoleniu każdy uczestnik otrzymuje pisemne rekomendacje co do dalszego rozwoju komunikacyjnego.
Plan treningu
Wprowadzenie do komunikacji w pracy w IT
- Co to jest dobra komunikacja? Funkcje komunikacji w pracy informatyka i w kontaktach z klientami.
- Mowa ciała, sposób mówienia i dobór słownictwa specjalisty IT – dlaczego są ważne i na co zwracać uwagę.
- Komunikacja niewerbalna w praktyce. Panowanie nad mową ciała. Wyraz twarzy i sposób mówienia w pracy informatyka.
- Język, jakim mówi informatyk: jak sprawić, by był zrozumiały dla klientów, zwłaszcza nietechnicznych.
- Utrzymywanie kontaktu z rozmówcą i monitorowanie jego reakcji. Rola kontaktu wzrokowego.
Specjalista IT jako wsparcie handlowca w procesie sprzedaży
- Informatyk jako ekspert lub wsparcie handlowca sprzedającego rozwiązanie – rola i zadania.
- Etapy sprzedaży: budowanie zaufania, badanie potrzeb klienta, rozwiązanie problemu, pośpiech i zamykanie.
- Autorytet specjalisty IT i zaufanie, jakie budzi u klienta. Od czego zależy i jak je skutecznie budować.
- Synergia w komunikacji z handlowcem: jak wspólnie opracować efektywną prezentację oferty (sprzedawanego programu lub usługi) i dlaczego warto przećwiczyć ją przed wizytą u klienta.
- Prezentacja programu przed klientem, jego możliwości i korzyści, jakie może przynieść. Jak zrobić ją tak, by przyniosła najlepszy efekt perswazyjny.
- Jak programista powinien przygotować się do rozmowy (prezentacji) z klientem nietechnicznym lub z innej branży?
- Wciąganie klienta do dyskusji. Odpowiadanie na jego pytania.
Komunikacja z klientem formułującym potrzeby względem tworzonych rozwiązań
- Klient kupił usługę i formułuje swoje potrzeby – zasady słuchania i odpowiadania.
- Style i strategie komunikowania – różnice między podejściem informatyków i nieinformatyków do problemu programistycznego.
- Potrzeby i oczekiwania klienta – kiedy są realne, a kiedy nie, i jak w drugim wypadku komunikować, że się czegoś nie da zrobić (lub że może być zbyt kosztowne).
- Pomysły a ich odniesienie do rzeczywistości. Jak rozumieć rzeczywiste intencje klienta, a nie tylko specyfikacje, które formułuje.
- Jak optymalnie przekazywać zleceniodawcy informację, że to, czego sobie życzy, może nie być najlepszym rozwiązaniem jego problemu (lub przyniesie więcej szkody niż pożytku).
- Specyfikacja tego, co można, a czego nie można zrobić – jak ją przedstawić tak, by druga strona bez problemu zrozumiała.
- Jak komunikować w sytuacji, gdy nie wiadomo, na kiedy coś się da zrobić, lub ile coś będzie kosztować?
- Metody mówienia, że czegoś nie można zrobić, lub że nie da się tego zrobić dostatecznie szybko.
Prezentacje rozwiązań i pomysłów przed zleceniodawcami
- Jak mówić o rozwiązaniach, które rekomendujemy klientom, z którymi już pracujemy. Język korzyści („Co ja z tego będę miał?”) i przykłady jego użycia w branży IT.
- Style komunikacyjne (zadaniowiec, analityk, przyjaciel, pomysłodawca): jak przezentować swoje racje klientom o różnych stylach.
- Podstawowe metody wywierania wpływu i ich użyteczność w pracy informatyka.
- Techniki negocjacyjne w ustalaniu z klientem tego, co i na kiedy zostanie zrobione.
Komunikacja z klientem zgłaszającym problemy z oprogramowaniem
- Klient zgłasza problem i/lub reklamację. Jak zareagować na początku rozmowy, by nie zaogniać sytuacji.
- Badanie sytuacji. Jakie pytania zadać w pierwszej kolejności, by dobrze zdiagnozować problem klienta.
- Rozwiązanie problemu klienta: jak je właściwie przedstawić.
- Co robić, gdy nie potrafimy w danej chwili rozwiązać problemu, lub jego rozwiązanie będzie wymagało dodatkowych nakładów czasowych / finansowych.
- Metody reagowania na próby szantażu i manipulacji ze strony klienta.
Konflikty na linii klient-informatyk i metody ich rozwiązywania
- Problemy informatyczne (i inne problemy techniczne) – dlaczego często prowadzą do konfliktów komunikacyjnych.
- Rozmówca agresywny lub manipulujący: techniki kontroli stresu i spokojnej asertywności.
- Techniki uspokajania zdenerwowanych klientów i niedopuszczania do tego, by stres przejął kontrolę nad zachowaniem którejkolwiek ze stron sporu.
- Rozwiązywanie konfliktów i metody odpowiadania komuś, kto twierdzi, że miało być zrobione innego.
- Właściwa reakcja na informacje zwrotne i/lub pretensje drugiej strony: uzasadnione i nieuzasadnione.
- Profil psychologiczny, style myślenia, przekonania i reakcje programisty a ich wpływ na kontrolę stresu i rozwiązywanie konfliktów.
Adresaci
- Specjaliści IT komunikujący się z odbiorcami usług informatycznych i programistycznych.
- Kierownicy projektów, liderzy zespołów oraz osoby pracujące w zespołach chcące poprawić efektywność wzajemnej komunikacji.
- Osoby pracujące w zespołach projektowych w branży IT.
- Osoby występujące w roli klientów usług informatycznych.