Korzyści uczestnika
- techniki otwierania i efektywnego prowadzenia spotkań roboczych, scrumowych i projektowych w branży IT,
- zasady zarzadzania czasem a trakcie takich spotkań,
- metody rozwiązywania konfliktów i problemów komunikacyjnych, jakie mogą się pojawić między uczestnikami w trakcie spotkania,
- zasady zbierania informacji zwrotnych od uczestników projektu.
Organizacja
Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:
- 14-15.09.2023 – Warszawa
- 25-26.09.2023 – Gdańsk
Szczegóły organizacyjne
- Szkolenia odbywają się we własnych salach lub w centrach konferencyjnych i hotelach, zlokalizowanych w głównych miastach. Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Maksymalna liczba uczestników: do 8 osób na otwartym szkoleniu stacjonarnym.
- Istnieje możliwość organizacji szkoleń w formie zamkniętej, zarówno na miejscu u Klienta, jak i w wybranej lokalizacji (również za granicą).
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):
- Szkolenie stacjonarne: 1890 zł + 23% VAT
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Forma treningu
Zajęcia podzielone są na bloki. Każdy blok składa się z krótkiego wykładu, następującego po nim warsztatu praktycznego oraz części coachingowej.
W trakcie krótkich wykładów uczestnicy zostaną zapoznani z podstawami moderacji spotkań, tworzenia skutecznej agendy oraz metodami zarządzania czasem w trakcie spotkania. Najważniejsze z wymienionych technik są następnie ćwiczone przez uczestników indywidualnie, w parach lub na forum grupy w czasie gier i symulacji spotkań projektowych, które składają się na warsztat praktyczny.
W ramach warsztatu rejestrowane i oglądane będą publiczne wystąpienia uczestników, polegające na prowadzeniu spotkań roboczych i dyskusji. Dzięki temu będą się oni mogli dowiedzieć, jak są postrzegani oraz co w ich wyglądzie, mimice, gestykulacji i artykulacji jest korzystnie odbierane przez innych, a co należy zmienić.
Kolejne ćwiczenia pokażą szkolonym, jak pobudzać uczestników spotkania do aktywności i dyskusji, radzić sobie z tremą, stresem i trudnymi pytaniami, jakie paść mogą w trakcie spotkań oraz pomogą wypracować własne metody działania w sytuacjach trudnych i konfliktowych.
W trakcie podsumowującej warsztaty części coachingowej, każdy z uczestników może dowiedzieć się, jaki jest jego osobisty styl prowadzenia spotkań oraz jaki styl pracy dominuje w jego zespole, by następnie – na drodze dyskusji z trenerem i grupą – wypracować optymalną i unikalną strategię komunikacji z członkami swojego zespołu projektowego.
Uczestnicy szkolenia otrzymują materiały dydaktyczne. Po zakończonym treningu uczestnikom zostaną rozdane imienne certyfikaty, potwierdzające odbycie szkolenia.
Program szkolenia
Spotkania i moderacja w pracy w projekcie IT
- Definicja spotkania i moderacji. Rola moderatora w trakcie różnych typów spotkań projektowych i scrumowych.
- Style, strategie, reguły i techniki moderowania. Obszary moderacji.
- Autorytet osoby moderującej i jego znaczenie dla efektywności procesu moderacji.
Wstępne planowanie spotkania
- Od czego zaczynamy, czyli zasadność spotkania.
- Cel spotkania, czyli dlaczego zawsze musisz myśleć o tym, co chcesz uzyskać w trakcie.
- Warunki poprawnego sformułowania celów: dlaczego cele powinny być spisane. Kontrola zasadności zaplanowanych działań: analiza S.M.A.R.T.
- Podział celów na krótko- i długoterminowe (perspektywiczne). Ustalenie priorytetów (czyli tego, czym zajmiemy się w pierwszej kolejności).
- Względna ważność i pilność działania na tle innych zadań (matryca Eisenhowera).
Organizacja i przygotowanie do spotkania
- Struktura spotkania grupowego i warsztatu. Organizacja pracy grupy.
- Planowanie spotkania. Wybór i rola miejsca i czasu spotkania.
- Przygotowanie agendy. Wybór kolejności punktów lub tematów do dyskusji. Ustalenie ram czasowych dla tematów i wystąpień.
- Przygotowanie wprowadzenia, własnego wystąpienia lub prezentacji (przedstawienie celów itd.). Dobór metod pracy w grupie, dopasowanych do potrzeb zespołu.
Początek i przebieg spotkania – procedury moderacji
- Rozpoczęcie spotkania – jak zrobić jak najlepsze pierwsze wrażenie i odpowiednio sprofilować wszystko, co nastąpi później.
- Bieżąca kontrola kolejności mówienia. Udzielanie i odbieranie głosu uczestnikom. Sztuka asertywności.
- Przerwy i elementy ludyczne:
- Pytanie o uwagi, opinie i pomysły uczestników.
- Zamykanie spotkania. Podsumowanie i wnioski.
Psychologia w moderacji spotkań
- Zespół jako grupa – psychologia działania grup, pracy w grupie i myślenia grupowego.
- Atmosfera w grupie – jak już w pierwszych minutach spotkania zbudować jak najlepszą.
- Cele i zasady komunikacji w czasie spotkania grupowego i warsztatu. Słuchanie i feedback.
- Monitorowanie zachowań uczestników i poziomu ich uwagi. Jak rozpoznać moment, w którym prawie nikt nie słucha, i co wtedy zrobić.
- Techniki skupiania i wzbudzania uwagi odbiorców oraz angażowania uczestników w dyskusję.
- Klaryfikacja niejasności. Wyjaśnianie zagadnień trudnych lub niezrozumiałych.
- Prezentowanie własnego zdania. Dyskusja różnicy zdań.
- Psychologia wpływu społecznego, czyli przekonywanie innych, by robili, co chcemy.
Planowanie i podział zadań w trakcie spotkania
- Planowanie i kontraktowanie z innymi uczestnikami realizacji zadań w odniesieniu do konkretnego sprintu.
- Typy pracowników w odniesieniu do realizacji zadań, a ich aktywność na spotkaniach.
- Kluczowe błędy przy planowaniu, kontraktowaniu i delegowaniu zadań na spotkaniu.
- Bariery komunikacyjne w zespole na etapie podziału zadań – jak sobie z nimi radzić.
Motywowanie zespołu do działania – przegląd technik i środków
- Główne typy bodźców, jakie motywują ludzi do działania: które z nich pojawiają się w trakcie spotkań zespołowych i jak je wykorzystać będąc szefem zespołu lub projektu IT.
- Motywowanie przez wyzwania. Dlaczego bodźce niematerialne mogą być silniejsze niż pieniądz?
- Spadek motywacji podwładnych w miarę realizacji trudnego projektu – jak sobie z nim radzić.
- Rozmowa z marudami i innymi osobami, które na spotkaniu mogą osłabić morale grupy.
Trudne pytania i informacje zwrotne w trakcie spotkania
- Coaching motywacyjny w trakcie spotkania projektowego. Techniki komunikowania informacji zwrotnych.
- Konstrukcja informacji zwrotnej: model kanapki a asertywne techniki przekazu informacji.
- Scenariusze skutecznych informacji zwrotnych. Opracowanie własnego scenariusza.
- Informacje zwrotne członków zespołu dla szefa lub coacha – jak wyciągać z ludzi rekomendacje dla siebie.
Zarządzanie czasem na spotkaniu. Praktyczna rola agendy.
- Ekonomiczne podejście do czasu: na czym polega kontrola czasu w trakcie spotkania?
- Rola i znaczenie optymalnego gospodarowania czasem. Podstawowe techniki korzystania z agendy.
- Metody wpływania na osoby, które mówią zbyt wiele – rola odpowiedniej struktury pytań i sugestii.
- Techniczne aspekty informowania o czasie uczestnika, który mówi zbyt długo.
- Zamykanie nieproduktywnych dyskusji – podstawowe techniki.
- Sposób bycia i charakter moderatora, a jego skuteczność. Rola opanowania podstawowych zachowań asyertywnych.
Trudności i konflikty oraz metody ich łagodzenia
- Trudne sytuacje w trakcie spotkań – jak sobie z nimi radzić.
- Skomplikowany lub trudny temat rozmowy i sposoby przekazywania negatywnych informacji.
- Konflikty z uczestnikami spotkania lub między nimi oraz sposoby ich rozładowania.
- Techniki rozwiązywania konfliktów między uczestnikami. Koło konfliktów i metody mediacji.
- Przełamywanie milczenia i impasu w dyskusji.
Ja w roli moderatora
- Jakim jestem moderatorem – analiza mocnych i słabych stron własnej osoby.
- Identyfikacja najważniejszych obszarów pracy z grupą lub tematem. Ocena własnych kompetencji na polu prowadzenia spotkań własnego zespołu.
- Wypracowanie krótko- i długofalowych rekomendacji dla siebie jako moderatora spotkań projektowych lub scrumowych.
- Techniki skutecznego realizowania postanowień i rekomendacji na polu moderowania grup.
Adresaci
- Kierownicy zespołów IT, zespołów projektowych, zespołów scrumowych.
- Managerowie i osoby zarządzające z branży IT.
- Pracownicy IT uczestniczący w takich spotkaniach.