Korzyści ze szkolenia

W trakcie szkolenia uczestnik pozna i przećwiczy:

  • techniki moderacji i efektywnego prowadzenia spotkań roboczych i projektowych w branży IT,
  • zasady rozmawiania z pracownikami, którzy zgłaszają problemy,
  • techniki prowadzenia rozmów coachingowych,
  • metody rozwiązywania konfliktów i problemów między uczestnikami w trakcie spotkania,
  • zasady prowadzenia rozmów i wyciągania z rozmówców informacji o ich motywach i oczekiwaniach,
  • techniki zarządzania czasem w trakcie spotkania zespołu.

Adresaci

  • Kierownicy zespołów IT, zespołów projektowych, zespołów scrumowych.
  • Managerowie i osoby zarządzające z branży IT.
  • Pracownicy IT uczestniczący w takich spotkaniach.

Informacje organizacyjne

Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:

  • Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
  • Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Gdańsk.
  • Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.

Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):

  • 1400 zł + 23% VAT
  • Cena szkolenia otwartego obejmuje koszt przerw kawowych i lunchów.
  • Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.

Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):

  • 3600 zł + 23% VAT za cały trening – bez względu na liczbę uczestników,
  • Przy grupach poniżej 10 osób – rabat 15 procent.
  • Dla zleceń powyżej 2 dni – dodatkowe rabaty.

Metody pracy

Szkolenie ma charakter treningu zamkniętego, wykonywanego na miejscu e siedzibie Klienta. Składa się z pięciu bloków tematycznych. W skład każdego bloku wchodzi część wykładowa (wstęp teoretyczny) i warsztatowa (trening praktyczny, minimum 60 proc. każdego z bloków). W ramach warsztatu (który, jeśli Klient sobie życzy, może zostać zrealizowany przed kamerą) osoby uczestniczące wykonują indywidualnie i w zespołach ćwiczenia, które pozwolą im się sprawdzić w roli moderatora oraz rozwinąć kluczowe kompetencje w dziedzinie prowadzenia i moderowania spotkań grupowych.

W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały dydaktyczne, podsumowujące i rozwijające omawiane zagadnienia. Po zakończeniu treningu każdy z uczestników otrzymuje certyfikat, potwierdzający udział w treningu. Certyfikat zawiera m.in. skrócony program szkolenia.

Program treningu

Spotkania i moderacja – wprowadzenie

  • Definicja spotkania i moderacji. Rola moderatora w trakcie różnych typów spotkań projektowych i scrumowych.
  • Style, strategie, reguły i techniki moderowania. Obszary moderacji.
  • Autorytet osoby moderującej i jego znaczenie dla efektywności procesu moderacji.

Wstępne planowanie spotkania

  • Od czego zaczynamy, czyli zasadność spotkania.
  • Cel spotkania, czyli dlaczego zawsze musisz myśleć o tym, co chcesz uzyskać w trakcie.
  • Warunki poprawnego sformułowania celów: dlaczego cele powinny być spisane. Kontrola zasadności zaplanowanych działań: analiza S.M.A.R.T.
  • Podział celów na krótko- i długoterminowe (perspektywiczne). Ustalenie priorytetów (czyli tego, czym zajmiemy się w pierwszej kolejności).
  • Względna ważność i pilność działania na tle innych zadań (matryca Eisenhowera).

Organizacja i przygotowanie do spotkania

  • Struktura spotkania grupowego i warsztatu. Organizacja pracy grupy.
  • Planowanie spotkania. Wybór i rola miejsca i czasu spotkania.
  • Przygotowanie agendy. Wybór kolejności punktów lub tematów do dyskusji. Ustalenie ram czasowych dla tematów i wystąpień.
  • Przygotowanie wprowadzenia, własnego wystąpienia lub prezentacji (przedstawienie celów itd.). Dobór metod pracy w grupie, dopasowanych do potrzeb zespołu.

Początek i przebieg spotkania – procedury moderacji

  • Rozpoczęcie spotkania – jak zrobić jak najlepsze pierwsze wrażenie i odpowiednio sprofilować wszystko, co nastąpi później.
  • Bieżąca kontrola kolejności mówienia. Udzielanie i odbieranie głosu uczestnikom. Sztuka asertywności.
  • Przerwy i elementy ludyczne:
  • Pytanie o uwagi, opinie i pomysły uczestników.
  • Zamykanie spotkania. Podsumowanie i wnioski.

Psychologia w moderacji spotkań

  • Zespół jako grupa – psychologia działania grup, pracy w grupie i myślenia grupowego.
  • Atmosfera w grupie – jak już w pierwszych minutach spotkania zbudować jak najlepszą.
  • Cele i zasady komunikacji w czasie spotkania grupowego i warsztatu. Słuchanie i feedback.
  • Monitorowanie zachowań uczestników i poziomu ich uwagi. Jak rozpoznać moment, w którym prawie nikt nie słucha, i co wtedy zrobić.
  • Techniki skupiania i wzbudzania uwagi odbiorców oraz angażowania uczestników w dyskusję.
  • Klaryfikacja niejasności. Wyjaśnianie zagadnień trudnych lub niezrozumiałych.
  • Prezentowanie własnego zdania. Dyskusja różnicy zdań.
  • Psychologia wpływu społecznego, czyli przekonywanie innych, by robili, co chcemy.

Planowanie i podział zadań w trakcie spotkania

  • Planowanie i kontraktowanie z innymi uczestnikami realizacji zadań w odniesieniu do konkretnego sprintu.
  • Typy pracowników w odniesieniu do realizacji zadań, a ich aktywność na spotkaniach.
  • Kluczowe błędy przy planowaniu, kontraktowaniu i delegowaniu zadań na spotkaniu.
  • Bariery komunikacyjne w zespole na etapie podziału zadań – jak sobie z nimi radzić.

Motywowanie zespołu do działania – przegląd technik i środków

  • Główne typy bodźców, jakie motywują ludzi do działania: które z nich pojawiają się w trakcie spotkań zespołowych i jak je wykorzystać będąc szefem zespołu lub projektu IT.
  • Motywowanie przez wyzwania. Dlaczego bodźce niematerialne mogą być silniejsze niż pieniądz?
  • Spadek motywacji podwładnych w miarę realizacji trudnego projektu – jak sobie z nim radzić.
  • Rozmowa z marudami i innymi osobami, które na spotkaniu mogą osłabić morale grupy.

Trudne pytania i informacje zwrotne w trakcie spotkania

  • Coaching motywacyjny w pracy szefa zespołu / projektu. Techniki komunikowania informacji zwrotnych.
  • Konstrukcja informacji zwrotnej: model kanapki a asertywne techniki przekazu informacji.
  • Scenariusze skutecznych informacji zwrotnych. Opracowanie własnego scenariusza.
  • Informacje zwrotne członków zespołu dla szefa lub coacha – jak wyciągać z ludzi rekomendacje dla siebie.

Zarządzanie czasem na spotkaniu. Praktyczna rola agendy.

  • Ekonomiczne podejście do czasu: na czym polega kontrola czasu w trakcie spotkania?
  • Rola i znaczenie optymalnego gospodarowania czasem. Podstawowe techniki korzystania z agendy.
  • Metody wpływania na osoby, które mówią zbyt wiele – rola odpowiedniej struktury pytań i sugestii.
  • Techniczne aspekty informowania o czasie uczestnika, który mówi zbyt długo.
  • Zamykanie nieproduktywnych dyskusji – podstawowe techniki.
  • Sposób bycia i charakter moderatora, a jego skuteczność. Rola opanowania podstawowych zachowań asyertywnych.

Trudności i konflikty oraz metody ich łagodzenia

  • Trudne sytuacje w trakcie spotkań – jak sobie z nimi radzić.
  • Skomplikowany lub trudny temat rozmowy i sposoby przekazywania negatywnych informacji.
  • Konflikty z uczestnikami spotkania lub między nimi oraz sposoby ich rozładowania.
  • Techniki rozwiązywania konfliktów między uczestnikami. Koło konfliktów i metody mediacji.
  • Przełamywanie milczenia i impasu w dyskusji.

Ja w roli moderatora

  • Jakim jestem moderatorem – analiza mocnych i słabych stron własnej osoby.
  • Identyfikacja najważniejszych obszarów pracy z grupą lub tematem. Ocena własnych kompetencji na polu prowadzenia spotkań własnego zespołu.
  • Wypracowanie krótko- i długofalowych rekomendacji dla siebie jako moderatora spotkań projektowych lub scrumowych.
  • Techniki skutecznego realizowania postanowień i rekomendacji na polu moderowania grup.