Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik pozna i przećwiczy:
- techniki moderacji i efektywnego prowadzenia spotkań roboczych i projektowych w branży IT,
- zasady rozmawiania z pracownikami, którzy zgłaszają problemy,
- techniki prowadzenia rozmów coachingowych,
- metody rozwiązywania konfliktów i problemów między uczestnikami w trakcie spotkania,
- zasady prowadzenia rozmów i wyciągania z rozmówców informacji o ich motywach i oczekiwaniach,
- techniki zarządzania czasem w trakcie spotkania zespołu.
Adresaci
- Kierownicy zespołów IT, zespołów projektowych, zespołów scrumowych.
- Managerowie i osoby zarządzające z branży IT.
- Pracownicy IT uczestniczący w takich spotkaniach.
Informacje organizacyjne
Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:
- Warszawa, 25-26.01.2021
- Kraków, 1-2.02.2021
- Wrocław, 8-9.02.2021
- Gdańsk 22-23.02.2021
- Łódź, 18-19.03.2021
Warunki organizacji szkolenia:
- W przypadku zgłoszenia się osób zainteresowanych, szkolenie może zostać zorganizowane w formie online, jak również w Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Łodzi i Wrocławiu.
- Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):
- 1290 zł + 23% VAT
- Cena szkolenia otwartego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Metody pracy
Szkolenie ma charakter treningu zamkniętego, wykonywanego na miejscu e siedzibie Klienta. Składa się z pięciu bloków tematycznych. W skład każdego bloku wchodzi część wykładowa (wstęp teoretyczny) i warsztatowa (trening praktyczny, minimum 60 proc. każdego z bloków). W ramach warsztatu (który, jeśli Klient sobie życzy, może zostać zrealizowany przed kamerą) osoby uczestniczące wykonują indywidualnie i w zespołach ćwiczenia, które pozwolą im się sprawdzić w roli moderatora oraz rozwinąć kluczowe kompetencje w dziedzinie prowadzenia i moderowania spotkań grupowych.
W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały dydaktyczne, podsumowujące i rozwijające omawiane zagadnienia. Po zakończeniu treningu każdy z uczestników otrzymuje certyfikat, potwierdzający udział w treningu. Certyfikat zawiera m.in. skrócony program szkolenia.
Program treningu
Spotkania i moderacja – wprowadzenie
- Definicja spotkania i moderacji. Rola moderatora w trakcie różnych typów spotkań projektowych i scrumowych.
- Style, strategie, reguły i techniki moderowania. Obszary moderacji.
- Autorytet osoby moderującej i jego znaczenie dla efektywności procesu moderacji.
Wstępne planowanie spotkania
- Od czego zaczynamy, czyli zasadność spotkania.
- Cel spotkania, czyli dlaczego zawsze musisz myśleć o tym, co chcesz uzyskać w trakcie.
- Warunki poprawnego sformułowania celów: dlaczego cele powinny być spisane. Kontrola zasadności zaplanowanych działań: analiza S.M.A.R.T.
- Podział celów na krótko- i długoterminowe (perspektywiczne). Ustalenie priorytetów (czyli tego, czym zajmiemy się w pierwszej kolejności).
- Względna ważność i pilność działania na tle innych zadań (matryca Eisenhowera).
Organizacja i przygotowanie do spotkania
- Struktura spotkania grupowego i warsztatu. Organizacja pracy grupy.
- Planowanie spotkania. Wybór i rola miejsca i czasu spotkania.
- Przygotowanie agendy. Wybór kolejności punktów lub tematów do dyskusji. Ustalenie ram czasowych dla tematów i wystąpień.
- Przygotowanie wprowadzenia, własnego wystąpienia lub prezentacji (przedstawienie celów itd.). Dobór metod pracy w grupie, dopasowanych do potrzeb zespołu.
Początek i przebieg spotkania – procedury moderacji
- Rozpoczęcie spotkania – jak zrobić jak najlepsze pierwsze wrażenie i odpowiednio sprofilować wszystko, co nastąpi później.
- Bieżąca kontrola kolejności mówienia. Udzielanie i odbieranie głosu uczestnikom. Sztuka asertywności.
- Przerwy i elementy ludyczne:
- Pytanie o uwagi, opinie i pomysły uczestników.
- Zamykanie spotkania. Podsumowanie i wnioski.
Psychologia w moderacji spotkań
- Zespół jako grupa – psychologia działania grup, pracy w grupie i myślenia grupowego.
- Atmosfera w grupie – jak już w pierwszych minutach spotkania zbudować jak najlepszą.
- Cele i zasady komunikacji w czasie spotkania grupowego i warsztatu. Słuchanie i feedback.
- Monitorowanie zachowań uczestników i poziomu ich uwagi. Jak rozpoznać moment, w którym prawie nikt nie słucha, i co wtedy zrobić.
- Techniki skupiania i wzbudzania uwagi odbiorców oraz angażowania uczestników w dyskusję.
- Klaryfikacja niejasności. Wyjaśnianie zagadnień trudnych lub niezrozumiałych.
- Prezentowanie własnego zdania. Dyskusja różnicy zdań.
- Psychologia wpływu społecznego, czyli przekonywanie innych, by robili, co chcemy.
Planowanie i podział zadań w trakcie spotkania
- Planowanie i kontraktowanie z innymi uczestnikami realizacji zadań w odniesieniu do konkretnego sprintu.
- Typy pracowników w odniesieniu do realizacji zadań, a ich aktywność na spotkaniach.
- Kluczowe błędy przy planowaniu, kontraktowaniu i delegowaniu zadań na spotkaniu.
- Bariery komunikacyjne w zespole na etapie podziału zadań – jak sobie z nimi radzić.
Motywowanie zespołu do działania – przegląd technik i środków
- Główne typy bodźców, jakie motywują ludzi do działania: które z nich pojawiają się w trakcie spotkań zespołowych i jak je wykorzystać będąc szefem zespołu lub projektu IT.
- Motywowanie przez wyzwania. Dlaczego bodźce niematerialne mogą być silniejsze niż pieniądz?
- Spadek motywacji podwładnych w miarę realizacji trudnego projektu – jak sobie z nim radzić.
- Rozmowa z marudami i innymi osobami, które na spotkaniu mogą osłabić morale grupy.
Trudne pytania i informacje zwrotne w trakcie spotkania
- Coaching motywacyjny w pracy szefa zespołu / projektu. Techniki komunikowania informacji zwrotnych.
- Konstrukcja informacji zwrotnej: model kanapki a asertywne techniki przekazu informacji.
- Scenariusze skutecznych informacji zwrotnych. Opracowanie własnego scenariusza.
- Informacje zwrotne członków zespołu dla szefa lub coacha – jak wyciągać z ludzi rekomendacje dla siebie.
Zarządzanie czasem na spotkaniu. Praktyczna rola agendy.
- Ekonomiczne podejście do czasu: na czym polega kontrola czasu w trakcie spotkania?
- Rola i znaczenie optymalnego gospodarowania czasem. Podstawowe techniki korzystania z agendy.
- Metody wpływania na osoby, które mówią zbyt wiele – rola odpowiedniej struktury pytań i sugestii.
- Techniczne aspekty informowania o czasie uczestnika, który mówi zbyt długo.
- Zamykanie nieproduktywnych dyskusji – podstawowe techniki.
- Sposób bycia i charakter moderatora, a jego skuteczność. Rola opanowania podstawowych zachowań asyertywnych.
Trudności i konflikty oraz metody ich łagodzenia
- Trudne sytuacje w trakcie spotkań – jak sobie z nimi radzić.
- Skomplikowany lub trudny temat rozmowy i sposoby przekazywania negatywnych informacji.
- Konflikty z uczestnikami spotkania lub między nimi oraz sposoby ich rozładowania.
- Techniki rozwiązywania konfliktów między uczestnikami. Koło konfliktów i metody mediacji.
- Przełamywanie milczenia i impasu w dyskusji.
Ja w roli moderatora
- Jakim jestem moderatorem – analiza mocnych i słabych stron własnej osoby.
- Identyfikacja najważniejszych obszarów pracy z grupą lub tematem. Ocena własnych kompetencji na polu prowadzenia spotkań własnego zespołu.
- Wypracowanie krótko- i długofalowych rekomendacji dla siebie jako moderatora spotkań projektowych lub scrumowych.
- Techniki skutecznego realizowania postanowień i rekomendacji na polu moderowania grup.