Korzyści uczestnika
W trakcie szkolenia uczestnik pozna i przećwiczy:
- techniki moderacji i efektywnego prowadzenia spotkań roboczych,
- metody rozwiązywania konfliktów i problemów między uczestnikami w trakcie spotkania,
- zasady prowadzenia rozmów i wyciągania z rozmówców informacji o ich motywach, oczekiwaniach i problemach,
- techniki zarządzania czasem w trakcie spotkania zespołu.
Organizacja
Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:
- 14-15.09.2023 – Warszawa
- 25-26.09.2023 – Gdańsk
Szczegóły organizacyjne
- Szkolenia odbywają się we własnych salach lub w centrach konferencyjnych i hotelach, zlokalizowanych w głównych miastach. Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Maksymalna liczba uczestników: do 8 osób na otwartym szkoleniu stacjonarnym.
- Istnieje możliwość organizacji szkoleń w formie zamkniętej, zarówno na miejscu u Klienta, jak i w wybranej lokalizacji (również za granicą).
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):
- Szkolenie stacjonarne: 1890 zł + 23% VAT
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Metody pracy
Szkolenie ma charakter treningu praktycznego, z elementami teorii. Składa się z pięciu bloków tematycznych. W skład każdego bloku wchodzi część wykładowa (wstęp teoretyczny) i warsztatowa (trening praktyczny, minimum 60 proc. każdego z bloków). W ramach warsztatu (który, jeśli Klient sobie życzy, może zostać zrealizowany przed kamerą) osoby uczestniczące wykonują indywidualnie i w zespołach ćwiczenia, które pozwolą im się sprawdzić w roli moderatora oraz rozwinąć kluczowe kompetencje w dziedzinie prowadzenia i moderowania spotkań grupowych.
W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały dydaktyczne, podsumowujące i rozwijające omawiane zagadnienia. Po zakończeniu treningu każdy z uczestników otrzymuje certyfikat, potwierdzający udział w treningu. Certyfikat zawiera m.in. skrócony program szkolenia.
Plan treningu
Moderacja – ogólna charakterystyka zjawiska
- Definicja moderacji. Rola moderatora w trakcie spotkania, panelu, dyskusji.
- Zasady prowadzenia spotkań grupowych i reguły ich moderowania.
- Style, strategie i techniki moderowania. Obszary moderacji.
- Moderacja a zarządzanie, kierowanie i przywództwo – spojrzenie praktyczne.
- Psychologia grup ludzkich i techniki kontroli ich dynamiki.
- Autorytet osoby moderującej i jego znaczenie dla efektywności procesu moderacji.
Struktura moderowanego spotkania
- Struktura spotkania roboczego. Organizacja pracy grupy.
- Planowanie spotkania. Wybór moderatora i określenie jego kompetencji.
- Przygotowanie szczegółowego scenariusza. Wybór kolejności punktów lub tematów do dyskusji.
- Przygotowanie prezentacji. Dobór metod pracy w grupie, dopasowanych do potrzeb zespołu.
- Rozpoczęcie spotkania – jak zrobić pierwsze wrażenie i odpowiednio sprofilować wszystko, co nastąpi później.
- Bieżąca kontrola kolejności mówienia. Udzielanie i odbieranie głosu. Sztuka asertywności.
- Przerwy: jak rozpoznać moment, w którym prawie nikt nie słucha, i co wtedy zrobić.
- Pytanie o pytania innych uczestników.
- Zamykanie spotkania. Podsumowanie i wnioski.
Procedury moderacji
- Atmosfera w grupie – jak już w pierwszych minutach spotkania zbudować jak najlepszą.
- Cele i zasady komunikacji w czasie spotkania. Słuchanie i feedback.
- Monitorowanie zachowań uczestników i poziomu ich uwagi. Techniki skupiania i wzbudzania uwagi odbiorców oraz angażowania uczestników w dyskusję.
- Klaryfikacja niejasności. Wyjaśnianie zagadnień trudnych lub niezrozumiałych.
- Techniki angażowania uczestników w dyskusję.
- Prezentowanie własnego zdania. Dyskusja różnicy zdań.
- Metody wyciągania z rozmówców informacji o ich motywach, oczekiwaniach i problemach.
- Zachowania przywódcze. Określanie celu i oczekiwanych rezultatów działań zespołu.
- Bieżąca kontrola przebiegu spotkania.
- Podnoszenie poziomu kreatywności uczestników w trakcie spotkania.
- Techniki integrowania grupy. Modelowanie zachowań służących współpracy.
- Delegowanie w trakcie spotkań roboczych. Ustalanie kontraktu z pracownikiem w sytuacji publicznej.
- Motywowanie i inspirowanie pracowników do działania.
- Ewaluacja efektów pracy grupy.
Trudności i konflikty
- Trudne sytuacje w trakcie spotkań – jak sobie z nimi radzić.
- Trudny temat rozmowy i sposoby przekazywania negatywnych informacji.
- Trudności i konflikty z uczestnikami spotkania lub między nimi oraz sposoby ich rozładowania.
- Techniki rozwiązywania konfliktów i problemów między uczestnikami. Koło konfliktów i metody konstruktywnej mediacji.
- Przełamywanie milczenia i impasu w dyskusji.
Ja w roli moderatora
- Jakim jestem moderatorem – analiza mocnych i słabych stron własnej osoby.
- Identyfikacja najważniejszych obszarów pracy z grupą lub tematem. Ocena własnych kompetencji w danej dziedzinie.
- Wypracowanie krótko- i długofalowych rekomendacji dla siebie jako przyszłego moderatora.
- Techniki skutecznego realizowania postanowień i rekomendacji na polu moderowania grup.
Adresaci
- Osoby, które zajmują się prowadzeniem spotkań.
- Kierownicy zespołów.
- Managerowie.
- Kadra zarządzająca.
- Pracownicy, którzy przygotowują się do roli menadżera lub moderatora.