Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik przećwiczy:
- jak udzielać pracownikom informacje zwrotne,
- jak rozwijać samodzielności pracowników.
Metody pracy
Zajęcia podzielone są na bloki. W ramach każdego bloku uczestnicy zaliczają wprowadzenie teoretyczne, po czym trenują użycie wybranych strategii i technik rozmawiania z pracownikiem. Treningi mają kształt gier symulacyjnych: uczestnicy odgrywają przełożonych rozmawiających z pracownikami, a następnie analizują swe wyniki na forum grupy. Dzięki temu każdy ze szkolonych ma szansę dowiedzieć się, jaki styl przywódczy reprezentuje i co powinien robić, by zwiększyć swą skuteczność w zakresie komunikowania zadań i rozwijania kompetencji pracowników.
Informacje organizacyjne
Szczegóły organizacyjne:
- Szkolenia stacjonarne organizowane są w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast i obejmują lunche i przerwy kawowe.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego online lub na miejscu w firmie:
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Plan szkolenia
Ocena pracy pracownika i udzielanie informacji zwrotnej
- Ocena pracy podwładnego.
- Rola monitoringu i kontroli w kierowaniu zespołem.
- Jak kontrolować? Monitoring działań.
- Pułapki w ocenianiu podwładnych: błędy pierwszeństwa, świeżości, podobieństwa, podstawowy błąd atrybucji, wpływ priming effect.
- Informacja zwrotna
- Co robić z wynikami kontroli. Techniki komunikowania informacji zwrotnych.
- Rola i cel informacji zwrotnej.
- Budowa informacji zwrotnej: model kanapki. Język E-prime w konstruowaniu informacji zwrotnej.
- Czas, miejsce, okoliczności udzielania informacji zwrotnej.
- Scenariusze skutecznych informacji zwrotnych. Opracowanie własnego scenariusza.
- Cztery pakiety informacji w jednym komunikacie – model von Thuna
- Nagrody, sankcje i inne czynniki, które powinny towarzyszyć informacji zwrotnej. Rola wyciągania praktycznych konsekwencji zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.
- Dyskusja w grupie – „Zwierzątka”: typy pracowników w odniesieniu do poszczególnych zadań. Jak kontrolować i monitorować pracę „orłów”, „koni”, „żab” i „lisów”.
- Ćwiczenie: udzielanie pracownikowi informacji zwrotnej i rozmowa motywująca z pracownikiem, który niedostatecznie wywiązuje się z powierzonych zadań (praca w parach).
Rozwój własny i pracownika
- Nabywanie i rozwijanie nowych kompetencji.
- Pola rozwoju kompetencji własnych i pracownika.
- Techniki rozwijania kompetencji (kursy, szkolenia, zadania o coraz wyższym poziomie zaawansowania).
- Identyfikacja potrzeb rozwojowych pracowników.
- Wybór metod i strategii rozwoju.
- Czynniki ryzyka związane ze zbyt intensywnym rozwojem.
- Podstawowe metody zmiany zachowań pracowników: informacja zwrotna, instrukcja, ćwiczenie, eksperyment, modelowanie, supervising – jak wykorzystywać je w praktyce.
- Coaching jako praktyczne narzędzie doskonalenia umiejętności pracowników.
- Czym jest coaching: cele i zadania.
- Narzędzia coachingu w teorii i praktyce. Metoda GROW (cele, rzeczywistość, opcje, wnioski końcowe) i inne techniki coachingu.
- Strategie zadawania pytań. Słuchanie/parafraza/klaryfikacja. Rola alternatyw.
- Rady/sugestie – taktyki prowadzenia rozmów coachingowych.
- Strategia pchania/ciągnięcia – jak dostosować ją do sytuacji i aktualnego poziomu rozwoju kompetencji „ucznia”.
- Szef w roli coacha: szanse i zagrożenia.
- Prowadzenie rozmów coachingowych z pracownikami, którzy potrzebują motywacji.
- Rozwijanie samodzielności pracownika.
- Jak sprawić, by nasz pracownik nie był automatem – techniki motywowania ludzi do myślenia i działania.
- Definiowanie zakresów odpowiedzialności, czyli jak pobudzić inicjatywę podwładnego.
- Rozwijanie świadomości i kreatywności podwładnych.
- Techniki wyciągania z pracowników pomysłów na rozwiązanie problemu.
- Informacje zwrotne podwładnych na temat nas jako szefa – jak sprawić, by mówili to, co naprawdę myślą, a nie to, co myślą, że chcesz usłyszeć.
- Rozwijanie kreatywności u pracownika.
- Wychodzenie poza zastane wzorce i inne strategie zwiększania kreatywności.
- Indywidualne generowanie pomysłów i ich ewaluacja.
- Burza mózgów, czyli jak twórczo rozwiązywać problemy w grupie.
- Rozwijanie twórczych schematów myślenia i działania.
- Dyskusja w grupie: z jakimi problemami stykają się na co dzień uczestnicy; jaki jest charakter tych wyzwań, jakimi sposobami się je przeważnie rozwiązuje, a jak można by do tego podejść twórczo i nietypowo.
- Ćwiczenie 1: rozmowa o charakterze coachingowym z pracownikiem, który potrzebuje danej umiejętności.
- Ćwiczenie 2: zabawa rozwijająca kreatywność: generowanie pomysłów w ramach burzy mózgów. Kierownik w roli moderatora dyskusji.