Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik pozna i przećwiczy:
- najczęściej stosowane metody przekonywania i motywowania pracowników,
- techniki, które pozwolą mówić tak, by podwładni słuchali, budzić respekt i powodować, że ludzie robią to, czego oczekujemy,
- najskuteczniejsze sposoby obrony przed psychomanipulacjami, które mogą próbować stosować podwładni,
- poznane techniki wywierania wpływu na współuczestnikach kursu.
Metody pracy
Szkolenie składa się ze wstępu teoretycznego (wykład multimedialny ilustrowany studiami przypadku i scenami z filmów) oraz warsztatu praktycznego. W ramach warsztatu uczestnicy w parach lub małych grupach odgrywają scenki-symulacje, których celem jest opanowanie wybranych technik wywierania wpływu na pracowników oraz obrony przed stosowanymi przez nich zabiegami perswazyjnymi. Część scenek może zostać nagrana i następnie przeanalizowana na forum grupy.
Po zakończeniu szkolenia uczestnicy otrzymują certyfikaty, potwierdzające udział w treningu. Na życzenie Klienta może również zostać przygotowany raport podsumowujący umiejętności zaprezentowane przez osoby szkolone i zawierający rekomendacje w kwestii dalszego rozwoju ich kompetencji managerskich.
Program szkolenia
Część teoretyczna
Wywieranie wpływu – podstawowe pojęcia.
- Co to jest wpływ społeczny. Wyznaczniki i cele przekazu perswazyjnego.
- Perswazja jako metoda wywierania pożądanego wpływu na zachowania ludzi.
- Wpływanie na zachowanie pracownika, gdy jest się szefem. Warunki akceptacji przez podwładnego tego, co perswadowane.
- Manipulacja, psychomanipulacja, socjotechniki i ich konsekwencje dla skutecznego motywowania pracowników.
Psychologia wpływu społecznego.
- Wprowadzenie do psychologii społecznej. Psychologiczne reguły odbioru, oceny i interpretacji zachowań innych ludzi.
- Automatyzmy w myśleniu – jak wykorzystywać je w codziennym oddziaływaniu na podwładnych.
- Podstawowe reguły wywierania wpływu na ludzi (systematyka Cialdiniego): wzajemność, zaangażowanie i konsekwencja, społeczny dowód słuszności, lubienie i sympatia, autorytet, niedostępność. Techniki perswazyjne, które na nich bazują, i sposoby ich właściwego użycia.
- Konkurencyjne spojrzenia na wywieranie wpływu na pracowników.
Wpływ niewerbalny
- Niewerbalna ekspresja władzy i dominacji jako podstawowa technika budowania autorytetu.
- Przyjaźń i otwieranie pracownika, czyli techniki bazujące na empatii i pozytywnych emocjach.
- Atrakcyjność interpersonalna. Co – oprócz wyglądu – sprawia, że inni postrzegają nas jako atrakcyjnych.
- Lubienie i sympatia. Rzeczy, za które lubimy innych. Warunki, które trzeba spełnić, by dać się polubić.
- Komunikacja wizualna: szczególna rola twarzy i rąk, dodatkowe sygnały niewerbalne. Manipulacje przedmiotami. Rola stroju.
- Kanał dźwiękowy: tembr, barwa głosu i sposób mówienia.
- Kontrola czynników pozawerbalnych – kłamstwo i techniki wykrywania fałszu. Jak w praktyce rozpoznać, że pracownik kłamie.
Wpływ werbalny.
- Werbalna ekspresja władzy i dominacji – co i jak należy mówić.
- Polecenia szefa: kiedy pracownik wyłącza myślenie, i dlaczego należy na to uważać.
- Pytania – kluczowy składnik procesu wywierania wpływu. Jak i o co pytać, by zdobyć jak najwięcej informacji o rozmówcy i dopasować do niego argumenty.
- Argumentacja. Strategie, uzasadniania i pseudouzasadniania.
- Rozmowy o cenie lub wynagrodzeniu. Techniki prezentacji kwoty tak, by nie wydawała się zbyt wysoka. Rola kontekstu i reguły kotwiczenia.
- Negocjacje – jak wywierać wpływ w ich trakcie tak, podwładny czuł, że ma pole manewru, ale i tak robił to, co chcemy.
Przykłady wykorzystania perswazji i manipulacji przez pracownika.
- Techniki na poziomie świadomym: kontrast, pochlebstwa, stopa w drzwi, drzwiami w twarz, niska piłka.
- Techniki na poziomie pozaświadomym: wielkość źrenic, kształt i symetria twarzy, efekt aureoli.
- Sposoby wpływania na nasze oceny postępów pracy i sumienności podwładnego: efekt pierwszeństwa, świeżości, podobieństwa etc.
Obrona przed wpływem, który chce wywrzeć pracownik.
- Identyfikacja prób wywierania wpływu i manipulacji, po jakie najczęściej sięgają Twoi ludzie.
- Techniki odpowiadania na łagodne zabiegi perswazyjne: kontrpytania.
- Radzenie sobie w sytuacjach gry na emocjach (wywoływanie współczucia, szantaż emocjonalny etc.).
- Asertywność jako metoda ostatecznej odpowiedzi rozmówcy.
Część praktyczna
Wpływ społeczny w warunkach rozmowy z pracownikiem (uczestnicy trenują wybrane techniki).
- Wpływ niewerbalny: wywieranie wpływu za pomocą wyglądu, ubioru, mowy ciała i sposobu bycia.
- Zdobywanie zaufania: ćwiczenia z zakresu kreowania poczucia wspólnoty.
- Pytania perswazyjne, czyli jawne zbieranie informacji i ukryte sugerowanie rozwiązań.
- Asertywność, czyli jak odmawiać pracownikowi, który żąda za dużo.
- Rozmowa o pieniądzach i negocjacje płacowe z pracownikiem – przegląd technik, które pozwalają kontrolować sytuację w trakcie rozmowy o podwyżce.
Informacje organizacyjne
Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:
- 10-11.10.2024 – Wrocław
- 24-25.10.2024 – Łódź
- 14-15.11.2024 – Gdańsk
- 18-19.11.2024 – Warszawa
- 25-26.11.2024 – Katowice
Szczegóły organizacyjne
- Szkolenia odbywają się we własnych salach lub w centrach konferencyjnych i hotelach, zlokalizowanych w głównych miastach. Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Maksymalna liczba uczestników: do 8 osób na otwartym szkoleniu stacjonarnym.
- Istnieje możliwość organizacji szkoleń w formie zamkniętej, zarówno na miejscu u Klienta, jak i w wybranej lokalizacji (również za granicą).
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):
- Szkolenie stacjonarne: 1890 zł + 23% VAT
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.