Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik pozna:
- podstawy psychologii motywacji, psychologii osobowości oraz techniki wywierania wpływu i skutecznej perswazji,
- zasady wynagradzania i motywowania handlowców w rożnych branżach,
- przykładowe systemy motywacyjne i ich ograniczenia.
Przy okazji dowie się:
- jakie są najlepsze sposoby na motywowanie przedstawicieli handlowych,
- jak tworzyć skuteczne i wydajne systemy wynagradzania pracowników sprzedaży,
- co powinien zawierać optymalny system motywacyjny,
- w jaki sposób wdrożyć taki system u siebie.
Adresaci
- Szefowie zespołów sprzedażowych.
- Właściciele i kadra zarządzająca firm handlowych.
Metody pracy
Zajęcia podzielone są na bloki. W ramach każdego bloku uczestnicy zaliczają krótkie wprowadzenie teoretyczne, po czym dyskutują nad użytecznością przykładowych technik motywowania handlowców oraz konstruują własne systemy wynagrodzeń lub prowizji.
W trakcie treningu uczestnicy otrzymują materiały dydaktyczne, a po jego zakończeniu – imienne certyfikaty potwierdzające udział w szkoleniu.
Program szkolenia
Trudna sztuka kierowania sprzedawcami
- Manager sprzedaży – jaki powinien być, co powinien robić i jak daleko może się posunąć, by uzyskać oczekiwany wynik.
- Zespół sprzedawców jako grupa – psychologia działania grup, pracy w grupie i myślenia grupowego.
- Zespół sprzedawców jako jednostki o zróżnicowanym potencjale. Matryce potencjału pracowników: jak definiować na nich podwładnego i jak dopasowywać przekaz do poziomu jego kompetencji i motywacji.
- Psychologia osobowości: typy charakterologiczne pracowników i wzmocnienia, które na nich działają.
- Autorytet jako nieodłączny atrybut szefa. Metody zdobywania autorytetu wśród handlowców.
Specyfika motywowania pracowników sprzedaży
- Sprzedaż – dlaczego ludzie w tej branży potrzebują specjalnych bodźców motywacyjnych.
- Motywacja i zaangażowanie jako czynniki różnicujące handlowców.
- Kiedy kij, a kiedy marchewka? Dla kogo jedno, a dla kogo drugie? Metody motywowania sprzedawcy i handlowca – charakterystyka i ewaluacja.
- Psychologia społeczna i reguły wywierania wpływu: jak skutecznie przekonywać speców od przekonywania.
- Zrozumienie ludzkiej natury i potrzeb jako podstawa skutecznego oddziaływania na podwładnych.
Motywowanie przedstawicieli handlowych – przegląd technik i środków
- Główne typy bodźców motywujących dziś handlowców.
- Pieniądze jako podstawowy czynnik motywujący handlowców.
- Zależności między motywacją i doświadczeniami pracowników.
- Wpływ wybranych czynników motywujących na poziom zaangażowania pracowników.
- Spadek motywacji handlowca wraz ze wzrostem jego wiedzy i doświadczenia (a także w związku z polepszeniem sytuacji majątkowej) – jak mu przeciwdziałać.
Realia firmy i branża a system wynagradzania handlowców
- Systemy wynagradzania sprzedawców: podstawa, premia, prowizja i ich możliwe kombinacje. Jak wpływają na zaangażowanie ludzi.
- Premie uznaniowe, premie za wyniki i prowizje procentowe – co skuteczniej motywuje.
- Główne zasady motywowania finansowego – poradnik dla szefa.
- Zagrożenia związane z tym, ze handlowiec wypracował już bazę i teraz spoczął na laurach – co robić z rentierami?
Cele sprzedażowe a wysokość premii lub prowizji
- Sztuka definiowania planów sprzedażowych w odniesieniu do całego zespołu.
- Szczegółowe zasady ustalania proporcji podstawa-prowizja.
- Główne czynniki brane pod uwagę przy określaniu wysokości premii lub prowizji.
- Wyznaczanie atrakcyjnych progów prowizyjnych, czyli jak sprawić, by nasz handlowiec nie miał ochoty spocząć na laurach.
- Progi a rentowność – jak tworzyć system motywacyjny, który motywuje handlowców i opłaca się firmie.
- System prowizyjny a rentowność sprzedaży w krótkim i długim okresie.
- Korekty systemu premiowego – jak je wprowadzać, by nikogo nie zdemotywować.
Tworzenie systemu wynagradzania dla konkretnego sprzedawcy
- Różnice między handlowcami – typy pracowników i techniki ich optymalnej motywacji.
- Sumienność i inteligencja handlowca a preferowany sposób wynagradzania.
- Wskazówki w kwestii konkretnych typów pracowników sprzedaży.
- Prowizja dla handlowca a wyniki całego zespołu – kiedy i komu można wiązać jedno z drugim, a kiedy i komu nie wolno.
- Tworzenie skutecznego systemu premiowego – zalecenia szczegółowe.
- Wdrożenie nowego systemu – jak „sprzedać” pracownikom nowe zasady motywowania poprzez nagradzanie za wyniki.
- Problemy przy przedstawianiu zasad wynagradzania. Jak sobie z nimi radzić?
- Motywacja a wykonanie planu: dlaczego niektórzy ludzie nie osiągają planów i co z nimi robić.
Motywowanie pozafinansowe
- Job perks jako narzędzia zwiększania zaangażowania pracownika bez wypłacania dodatkowej premii.
- Motywowanie kontekstowe (budujące pozycję i prestiż): nazwa stanowiska, rankingi sprzedawców, tytuły typu „handlowiec miesiąca”.
- Niematerialne sposoby na motywowanie sprzedawców – główne narzędzia i ich charakterystyka.
- Środowisko pracy a poziom motywacji u pracownika.
- Walka z brakiem wyników lub rutyną w pracy sprzedawcy: jak przeciwdziałać rotacji w zespołach sprzedażowych.
Kontrola, monitoring i ocena pracy handlowca
- Kontrola w kierowaniu sprzedawcami. Kogo, kiedy i jak kontrolować?
- Bezpośredni monitoring działań sprzedawców – kiedy i w stosunku do kogo go wdrażać?
- Co robić z wynikami kontroli. Zasady przekazywania informacji zwrotnych.
- Scenariusze skutecznych informacji zwrotnych. Opracowanie własnego scenariusza.
Przykłady skutecznych systemów wynagradzania – studia przypadków
- Analiza przykładowych systemów prowizyjnych w firmach z branży: medycznej, farmaceutycznej, finansowej, budowlanej i FMCG. Co łączy skuteczne systemy motywowania?
- Analiza systemów wynagradzania z firm i zespołów osób uczestniczących.
- Wskazówki w kwestii ulepszenia dotychczasowych zasad premiowania.
Informacje organizacyjne
Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:
- 6.09.2023 – Poznań
- 20.09.2023 – Katowice
- 27.09.2023 – Warszawa
Szczegóły organizacyjne:
- Szkolenia otwarte stacjonarne organizowane są w centrach biznesowych i hotelach i obejmują lunche i przerwy kawowe.
- Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Gdańsk.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały w formie fizycznej lub (w przypadku treningów online) plików pdf, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie (w przypadku szkoleń online – przesłane pocztą tradycyjną).
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (1 dzień, 8 godzin):
- 1180 zł netto + 23% VAT
- Cena szkolenia otwartego w wersji stacjonarnej zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników oraz w przypadku uczestnictwa online cena do negocjacji.
Koszt jednodniowego (8 h) szkolenia zamkniętego online lub na miejscu w firmie:
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.