Korzyści ze szkolenia
Skuteczne motywowanie sprzedawców to w dzisiejszych czasach klucz do sukcesu szefa działu sprzedaży i jego zespołu. Ten cel szybko osiągniesz dzięki szkoleniu, na którym dowiesz się:
- co to jest system prowizyjny dla handlowców i jakie systemy dominują współcześnie w firmach handlowych,
- czy i kiedy warto stawiać sprzedawcom cele do osiągnięcia (targety) i na jakim poziomie je wyznaczać,
- jak tworzyć skuteczne i wydajne systemy wynagradzania handlowców.
- jak dostosowywać strategie wynagradzania i premiowania do profilu osobowości pracownika.
Adresaci
- Kierownicy zespołów sprzedażowych.
- Managerowie ds. sprzedaży.
- Kadra zarządzająca.
Metody pracy
Zajęcia podzielone są na bloki. W ramach każdego bloku uczestnicy zaliczają krótkie wprowadzenie teoretyczne, po czym dyskutują nad użytecznością przykładowych systemów oraz konstruują własne plany sprzedaży i systemy wynagrodzeń lub prowizji.
W trakcie treningu uczestnicy otrzymują materiały dydaktyczne, a po jego zakończeniu – imienne certyfikaty potwierdzające udział w szkoleniu.
Program szkolenia
Motywowanie sprzedawców – zarys teoretyczny
- Sprzedaż – dlaczego ludzie w tej branży potrzebują specjalnych bodźców motywacyjnych.
- Motywacja i zaangażowanie jako czynniki różnicujące pracowników sprzedaży.
- Zachęcać czy straszyć? Efekty strachu i rywalizacji w zarządzaniu sprzedawcami.
- Zrozumienie ludzkiej natury i potrzeb jako podstawa skutecznej motywacji.
Motywowanie handlowców w praktyce – przegląd technik i środków
- Główne typy bodźców motywujących pracowników w dziale sprzedaży.
- Premia a prowizja – wyjaśnienie pojęć i różnicy w skuteczności.
- Pieniądze jako podstawowy czynnik motywujący handlowców.
- Zależności między motywacją i doświadczeniami pracowników.
- Wpływ wybranych czynników motywujących na poziom zaangażowania pracowników.
- Spadek motywacji sprzedawców z biegiem czasu – jak mu przeciwdziałać.
Realia firmy i branża a system wynagradzania handlowców
- Systemy wynagradzania sprzedawców: podstawa, premia, prowizja i ich możliwe kombinacje. Jak wpływają na zaangażowanie ludzi.
- Premie uznaniowe, premie za wyniki i prowizje procentowe – co skuteczniej motywuje.
- Główne zasady motywowania finansowego – poradnik dla szefa.
Plany i targety a system motywacyjny i wysokość prowizji
- Cel sprzedażowy – jaki powinien być, by nie demotywował.
- Plany i targety – czym są i jak je ustalać. Analiza SMART i model WARTO w wyznaczaniu planu.
- Szczegółowe zasady ustalania proporcji podstawa-prowizja.
- Czynniki brane pod uwagę przy określaniu wysokości premii lub prowizji: zakres odpowiedzialności, staż pracy, średnia wynagrodzeń w danej branży, ogólna sytuacja na rynku.
- Wyznaczanie atrakcyjnych progów prowizyjnych, czyli jak sprawić, by nasz handlowiec nie miał ochoty spocząć na laurach.
- Progi a rentowność – jak tworzyć system motywacyjny, który opłaca się i handlowcom, i firmie.
- System prowizyjny a rentowność sprzedaży w krótkim i długim okresie.
- Korekty systemu premiowego – jak je wprowadzać, by uniknąć żalów i pretensji.
Tworzenie systemu wynagradzania dla konkretnych handlowców
- Różnice między handlowcami – typy pracowników i techniki ich wynagradzania.
- Sumienność i inteligencja handlowca a preferowany sposób wynagradzania.
- Konkretne rekomendacje w kwestii wynagradzania i motywowania dla określonych typów pracowników o określonych kompetencjach.
- Wpływ osobowości i temperamentu pracownika na to, jakie zadanie najlepiej wykona – dlaczego każdy szef musi mieć w sobie coś z psychologa?
- Prowizja indywidualna a wyniki całego zespołu – kiedy i komu można wiązać jedno z drugim, a kiedy i komu nie wolno.
- Budowa skutecznego systemu motywacyjnego – zalecenia szczegółowe.
- Implementacja stworzonego systemu – jak skutecznie „sprzedać” pracownikom nowe zasady motywowania poprzez nagradzanie za wyniki.
- Problemy przy przedstawianiu zasad wynagradzania. Jak sobie z nimi radzić?
- Motywacja a wykonanie planu: dlaczego niektórzy ludzie nie osiągają planów i co z nimi robić.
Motywowanie pozafinansowe
- Job perks (laptop służbowy, opieka medyczna) jako narzędzia zwiększania zaangażowania pracownika bez wypłacania dodatkowej premii.
- Motywowanie kontekstowe (budujące pozycję i prestiż): nazwa stanowiska, rankingi handlowców, tytuły typu „sprzedawca miesiąca”.
- Motywowanie poprzez nagrody rzeczowe (lepszy laptop lub komórka dla lidera sprzedaży).
- Niematerialne sposoby na motywowanie sprzedawców – główne narzędzia i ich charakterystyka.
- Środowisko pracy a poziom motywacji u pracownika.
- Walka z frustracją i rutyną w pracy sprzedawcy: jak przeciwdziałać rotacji w zespołach sprzedażowych.
- Jak rozmawiać ze zdemotywowanym podwładnym.
Kontrola, monitoring i ocena pracy sprzedawcy
- Kontrola w kierowaniu zespołem handlowców. Kogo, kiedy i jak kontrolować?
- Bezpośredni monitoring działań sprzedawców – kiedy i w stosunku do kogo go wdrażać?
- Co robić z wynikami kontroli. Zasady przekazywania informacji zwrotnych.
- Scenariusze skutecznych informacji zwrotnych. Opracowanie własnego scenariusza.
Przykłady skutecznych systemów wynagradzania – studia przypadków
- Analiza wybranych, skutecznych systemów prowizyjnych w firmach z branży: finansowej, medycznej, budowlanej i handlowej.
- Co je łączy? Jaka jest istota skutecznego i rentownego systemu prowizyjnego – podsumowanie.
- Przegląd i analiza systemów wynagradzania z firm uczestników.
- Wskazówki w kwestii ulepszenia dotychczasowego systemu motywowania.
Informacje organizacyjne
Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:
- 6.09.2023 – Poznań
- 20.09.2023 – Katowice
- 27.09.2023 – Warszawa
Szczegóły organizacyjne:
- Szkolenia otwarte stacjonarne organizowane są w centrach biznesowych i hotelach i obejmują lunche i przerwy kawowe.
- Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Gdańsk.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały w formie fizycznej lub (w przypadku treningów online) plików pdf, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie (w przypadku szkoleń online – przesłane pocztą tradycyjną).
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (1 dzień, 8 godzin):
- 1180 zł netto + 23% VAT
- Cena szkolenia otwartego w wersji stacjonarnej zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników oraz w przypadku uczestnictwa online cena do negocjacji.
Koszt jednodniowego (8 h) szkolenia zamkniętego online lub na miejscu w firmie:
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.