Korzyści ze szkolenia
W trakcie części wykładowej uczestnik dowiaduje się:
- na czym polega właściwe zarządzanie zespołem i jakie są dziś cechy skutecznego managera,
- jakie główne typy pracowników pojawiają się dziś w zespołach roboczych – i jak ich motywować do pracy,
- jak efektywnie delegować zadania, kontrolować ich wykonanie i udzielać informacji zwrotnych, zwłaszcza w odniesieniu do pracowników z zagranicy i pokolenia milenialsów.
Część warsztatowa to praktyczny trening:
- podstawowych technik delegowania i komunikowania zadań (ćwiczenia w parach),
- scenariuszy przekazywania pracownikom informacji zwrotnych (symulowane scenki na forum grupy),
- zasad i strategii rozwiązywania konfliktów w zespole (gra strategiczna).
Informacje organizacyjne
Miejsce i termin najbliższych szkoleń otwartych:
- 10-11.10.2024 – Wrocław
- 24-25.10.2024 – Łódź
- 14-15.11.2024 – Gdańsk
- 18-19.11.2024 – Warszawa
- 25-26.11.2024 – Katowice
Szczegóły organizacyjne
- Szkolenia odbywają się we własnych salach lub w centrach konferencyjnych i hotelach, zlokalizowanych w głównych miastach. Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Maksymalna liczba uczestników: do 8 osób na otwartym szkoleniu stacjonarnym.
- Istnieje możliwość organizacji szkoleń w formie zamkniętej, zarówno na miejscu u Klienta, jak i w wybranej lokalizacji (również za granicą).
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):
- Szkolenie stacjonarne: 1890 zł + 23% VAT
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Adresaci
- Managerowie, kierownicy, osoby zarządzające zespołami,
- Brygadziści, team leaderzy, koordynatorzy, niższa kadra menedżerska,
- Właściciele małych i średnich firm,
- Osoby awansowane na kierownicze stanowiska lub planujące karierę w zarządzaniu.
Forma treningu, metody pracy
Trening ma przede wszystkim charakter praktyczny – 60 procent jego czasu zajmują ćwiczenia indywidualne i grupowe. Składają się na nie scenki w parach, symulacje trudnych rozmów z pracownikami, gra strategiczna, w trakcie której wszyscy szkoleni budują zespół, mierząc się z wyzwaniem zewnętrznym i konfliktami wewnętrznymi.
Wyniki uzyskane w ćwiczeniach przez uczestników są analizowane na forum grupy, dzięki czemu każdy ma szansę dowiedzieć się, jak wypadł na tle innych, jakim jest kierownikiem i co powinien robić, by zwiększyć swą skuteczność managera.
Dodatkowo w trakcie szkolenia prowadzone są dyskusje i burze mózgów nad konkretnymi problemami z zakresu zarządzania, motywowania pracowników i udzielania informacji zwrotnych. W ten sposób uczestnicy dzielą się na forum grupy swymi doświadczeniami i pomysłami oraz wypracowują rozwiązania problemów, z którymi mierzą się zarządzając swymi zespołami.
Szkolenie kończy się rozdaniem certyfikatów, potwierdzających ukończenie treningu.
Plan szkolenia
Zarządzanie zespołem w teorii: funkcjonowanie zespołów i grup roboczych
- Rodzaje zespołów. Typ zespołu, którym kierujesz.
- Kim są ludzie w Twoim zespole i jak funkcjonują.
- Jak się pracuje w Twoim zespole. Sumienność członków grupy i normy grupowe względem wykonywanej pracy.
- Czynniki ułatwiające i utrudniające zarządzanie zespołem i komunikację w grupie.
Style pracy, zarządzania i komunikacji
- Jak ludzie się od siebie różnią i jaki ma to wpływ na zarządzanie zespołem i jego codzienne funkcjonowanie.
- Różnice w inteligencji i cechach osobowości – jak się przekładają na kompetencje, motywację i jakość wykonywania zadań.
- Różnice w stylach komunikowania, czyli co odróżnia zadaniowca od analityka (i obydwu od przyjaciela).
- Style zarządzania. W jakim stylu kierujesz swoimi ludźmi i co z tego wynika.
Budowanie zespołu
- Planowanie powołania zespołu: w jakim celu tworzymy grupę roboczą.
- Wyznaczenie obowiązków dla poszczególnych stanowisk. Dobór ludzi do zespołu.
- Planowanie i organizacja pracy w zespole: podział zadań i zakresów odpowiedzialności.
- Inauguracja pracy zespołu. pierwsze dni pracy i poznawanie się jego członków.
- Właściwe kształtowanie się zasad współpracy, formalnych i nieformalnych norm, hierarchii w grupie oraz reguł podejmowania decyzji. Kiedy i w jaki sposób może na ten proces wpływać przełożony?
Delegowanie zadań w zespole
- Co to jest delegowanie zadań? Zarządzanie zespołem a zakresy delegowania.
- Planowanie pracy członków zespołu. Wybór zadań pod kątem kompetencji i motywacji pracownika.
- Początek rozmowy delegującej: informacja, co ma być zrobione oraz termin wykonania.
- Rozwinięcie informacji delegującej – uzasadnienie decyzji, określenie oczekiwanych rezultatów.
- Kontrakt z pracownikiem jako opcjonalny element rozmowy delegującej.
- Kluczowe błędy przy delegowaniu zadań. Jak ich unikać?
- Bariery komunikacyjne na linii pracownik-przełożony – jak sobie z nimi radzić.
Motywowanie podwładnych do działania
- Motywacja jako czynnik różnicujący pracowników: skąd entuzjazm i zaangażowanie u jednych, a bierność u innych?
- Charyzma u managera i jej wpływ na autorytet szefa wśród pracowników i ich morale.
- Główne typy zewnętrznych i wewnętrznych bodźców motywacyjnych, stosowanych dziś w firmach.
- Motywowanie finansowe, czyli kiedy i za co premiować podwładnych.
- Motywowanie pozafinansowe. Czy (i dla kogo) bodźce niematerialne mogą być silniejsze niż pieniądz?
- Przejrzystość decyzji o karach i nagrodach – znaczenie wizerunku sprawiedliwego szefa.
- Wpływ wybranych czynników motywujących na zarządzanie zespołem i poziom zaangażowania pracowników.
- Spadek motywacji zespołu w sytuacji kryzysu, spadku zamówień lub przy realizacji trudnego projektu – jak sobie z nim radzić.
Kontrola, monitoring i ocena pracy członków zespołu
- Ocena pracy zespołu a ocena pracy poszczególnych jego członków.
- Rola kontroli w kierowaniu zespołem. Kogo, jak i kiedy kontrolować?
- Bezpośredni monitoring działań indywidualnych członków zespołu – kiedy i w stosunku do kogo go wdrażać?
- Co robić z wynikami kontroli, czyli skąd brać przesłanki do decyzji o premiach, awansach i zwolnieniach.
Informacje zwrotne dla indywidualnych członków zespołu
- Główne typy informacji zwrotnych: pozytywna (wzmacniająca) i negatywna (rozwojowa).
- Zmiana postawy lub wzorca zachowania pracownika jako cel informacji rozwojowej.
- Informacja dotycząca zadania i jego nieprawidłowego wykonania – jak ją przekazać, by nie zrazić podwładnego.
- Informacja zwrotna w trudnej lub delikatnej kwestii (np. przekazanie osobie, że brzydko pachnie) jako wyzwanie dla przełożonego.
- Skuteczne techniki przekazywania informacji zwrotnych.
Problemy i sytuacje specjalne w zarządzaniu zespołem
- Konflikt w zespole (lub między szefem a członkiem zespołu) – jak go skutecznie rozwiązać.
- Nowy członek w grupie – jak go optymalnie zintegrować z resztą.
- Pracownik niesumienny, roszczeniowy, bezczelny – metody radzenia sobie z trudnymi podwładnymi.
- Podwładny niestabilny emocjonalnie i wiążące się z nim problemy w zespole.
- Pracownik, który demoralizuje kolegów i utrudnia przełożonemu zarządzanie zespołem.
- Usuwanie z zespołu osób konfliktowych lub nieproduktywnych. Właściwe uzasadnienie decyzji personalnych.