Korzyści uczestnika
W trakcie szkolenia uczestnik pozna i przećwiczy:
- podstawowe zasady rządzące psychologią emocji, motywacji i wywierania wpływu oraz nauczą się odnosić je do pracy w biurze obsługi klienta lub do sytuacji przyjmowania reklamacji.
- podstawowe techniki wpływania na klienta, który kupuje – lub zgłasza problem,
- techniki komunikacyjne, użyteczne w rozmowie z klientem,
- mechanizmy odpowiedzialne za podejmowanie przez ludzi decyzji o zakupie.
Organizacja
Najbliższe szkolenia otwarte:
Miejsca i terminy najbliższych szkoleń otwartych:
- 17-18.10.2024 – Poznań
- 29-30.10.2024 – Warszawa
- 12-13.11.2024 – Kraków
- 21-22.11.2024 – Wrocław
- 12-13.12.2024 – Łódź
Szczegóły organizacyjne
- Szkolenia organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w największych miastach.
- Maksymalna liczba uczestników: 8 osób na szkoleniu.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały w formie wydruku, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie.
- Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):
- 1890 zł + 23% VAT
- Cena szkolenia otwartego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie u Klienta
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Metody pracy
Warsztat daje możliwość intensywnego treningu praktycznych umiejętności komunikacyjnych oraz doskonalenia opanowanych już technik obsługi klienta. Służą temu symulacje rzeczywistych rozmów z klientami oraz ewaluacja wyników osiąganych przez każdego z uczestników.
Treningi mają zawsze charakter praktyczny. Uczestnicy zajęć w dwu- lub kilkuosobowych zespołach prowadzą przykładowe rozmowy handlowe, bazując na otrzymanych scenariuszach. Po każdym improwizowanym spotkaniu (które – jeśli uczestnicy sobie tego życzą – może zostać nagrane i następnie odtworzone na forum grupy) rozmawiający dowiadują się, co zrobili dobrze, gdzie popełnili błędy, nad czym powinni jeszcze popracować i w jaki sposób to zrobić.
Plan treningu
Blok I: Wprowadzenie do komunikacji z klientem
Podstawy psychologii w kontakcie z klientem
- Psychologia zachowań konsumenckich. Znaczenie wiedzy o zachowaniach ludzkich w praktyce pracownika obsługi klienta.
- Psychologia komunikacji w pracy z klientem.
- Sytuacja sprzedaży i reklamacji w ujęciu psychologicznym. Dlaczego ludzie kupują, czego potrzebują, jak przedstawić produkt, by się wpasować w ich oczekiwania? Jak klient podejmuje decyzję o zakupie i czym kieruje się, przychodząc potem do punktu obsługi?
- Posprzedażowa obsługa klienta: przeglądy, reklamacje etc. Psychologiczne i komunikacyjne metody radzenia sobie z problemami klienta z zakupionym produktem.
Pracownik Biura Obsługi Klienta
- Wprowadzenie do psychologii osobowości. Dominujące typy osobowości wśród pracowników obsługi klienta.
- Predyspozycje i idealne cechy osobowości pracownika sali obsługi klienta.
- Samoocena pracownika a poziom wykonywania zadań.
- Przekonania i wartości pracownika obsługi a jego podejście do klienta. Jak zmieniać swe przekonania.
- Umiejętności praktyczne i komunikacyjne pracownika obsługi klienta – gdzie się ich uczyć i jak je rozwijać samemu.
- Narzędzia psychologiczne do radzenia sobie z najtrudniejszymi typami klientów.
- Długofalowy rozwój pracownika obsługi: jak na co dzień rozwijać i doskonalić swe predyspozycje do efektywnej pracy z klientem i w jaki sposób eliminować cechy niepożądane.
Identyfikacja klienta
- Typy klientów i klasyfikacja ich potrzeb komunikacyjnych oraz potrzeb w odniesieniu do oferowanego produktu.
- Źródła ludzkiej motywacji i ich przełożenie na sytuację sprzedaży:
- Po co ludzie kupują produkty takie jak nasz?
- Jakimi przesłankami kierują się przy zakupie?
- Dlaczego zgłaszają reklamacje i z jakiego powodu czasami tego nie robią?
- Motywacja i emocje w rozmowach z klientem. Jak czytać emocje i wykorzystywać je w sytuacji obsługi klienta?
- Jak zidentyfikować typ osobowości klienta i dostosować środki komunikacyjne, mowę ciała i argumentację do jego warunków i oczekiwań?
Blok II: Rozmowa z klientem
Przed rozpoczęciem rozmowy…
- Wiedza pracownika obsługi klienta na temat produktu i jej znaczenie.
- Strój, mowa ciała i sposób zachowania się: tajemnice wizerunku profesjonalnego i wiarygodnego pracownika obsługi.
- Przygotowanie scenariuszy działania w oparciu o najczęstsze typy klientów.
- Przygotowanie zestawu skutecznych pytań dla rożnych typów klientów.
- Przygotowanie zestawu najlepszych odpowiedzi na najczęstsze wymówki i uwagi klientów.
Początek rozmowy
- Pierwsze wrażenie: dlaczego jest tak ważne i z czego wynika jego rola.
- Komunikacja w początkach rozmowy. Prezencja i mowa ciała pracownika obsługi.
- Zdobywanie zaufania klienta: metody, sposoby i techniki.
- Wiarygodność: jak wytworzyć w kliencie przekonanie, że jesteśmy kompetentni i uczciwi oraz działamy w jego interesie.
Komunikacja niewerbalna
- Język i komunikacja w obsłudze klienta. Znaczenie języka ciała oraz formy i szybkości mówienia pracownika obsługi.
- Problematyka uwagi. Aktywne słuchanie klienta. Rola sygnałów zwrotnych i pułapki wiążące się z ich interpretacją.
- Sygnały niewerbalne. Mowa ciała klienta (ruchy gałek ocznych, postawa ciała, ton głosu i sposób mówienia). Mowa ciała pracownika obsługi i jej znaczenie.
Komunikacja werbalna: jak prowadzić rozmowę z klientem
- Słuchanie jako fundament dobrej komunikacji z klientem.
- Konwersacja z klientem: techniki tworzenia pozytywnej atmosfery dialogu.
- Pytania do klienta jako sposób na jego otwarcie, zaskarbienie sobie sympatii oraz dotarcie do jego problemu.
- Pytania do klienta: typy i sytuacje ich użycia.
- Prawidłowe formułowanie i zadawanie poszczególnych typów pytań.
- Inne narzędzia usprawniające efektywną komunikację z klientem
- Parafraza, parafraza z błędem.
- Pytania precyzujące.
- Wyjaśnianie, doprecyzowywanie.
- Podsumowanie.
- Klaryfikacja.
- Odzwierciedlenie.
- Aktywne słuchanie.
Blok III: Rozwiązanie problemu klienta
Identyfikacja problemu klienta (faza potrzeby)
- Problem klienta z produktem – jak skutecznie zidentyfikować jego sedno. Fachowa diagnoza potrzeb jako oznaka mistrzostwa w obsłudze klienta.
- Deklarowane problemy z produktem a psychologiczne potrzeby i interesy klienta – jak dojść do tych ostatnich.
- Empatia i umiejętność przekonania klienta, że rozumiemy jego problem i chcemy mu pomóc.
Rozwiązanie problemu klienta (faza pomocy)
- Identyfikacja i kwalifikacja oczekiwanej przez klienta pomocy.
- Przedstawianie klientowi opcji rozwiązania problemu: strategie i techniki.
- Wybór opcji rozwiązania problemu przez klienta – jak go kontrolować.
Dyskusja na temat produktu z klientem, który nie ma racji (ani problemu)
- Klient, który nie ma racji, a jego przyjęcie w punkcie obsługi. Jak powiedzieć człowiekowi, ze nie ma racji tak, by go nie obrazić.
- Obiekcje klientów: typowe i nietypowe. Najskuteczniejsze techniki odpierania obiekcji.
- Uzasadnianie naszego (i firmy) punktu widzenia. Typy uzasadnień i pseudouzasadnień oraz ich właściwe stosowanie.
- Sposób argumentacji a cechy osobowe rozmówcy. Argumentowanie pod kątem korzyści. Nagrody (także psychologiczne) dla klienta, który przyjmie naszą argumentację.
- Osobowość klienta a przyjmowanie argumentacji pracownika obsługi.
Blok IV: Stres i rozmowa z trudnym klientem
Trudny klient – kto to jest i jak sobie z nim radzić
- Subiektywne i obiektywne wyznaczniki „trudności” klienta.
- Klasyfikacja trudnych klientów
- Klient o postawie roszczeniowej.
- Klient niezadowolony, rozczarowany.
- Klient nieuprzejmy lub agresywny.
- Klient, który „wie lepiej”.
- Klient, który ma złe doświadczenia z naszymi poprzednikami.
- Manipulant, klient stosujący sztuczki i wykręty.
- Klient, który nie chce zawrzeć umowy.
- Klient, który sam nie wie, czego chce.
- Inne typy trudnych klientów.
- Podstawowe zagrywki i argumenty trudnych klientów. Jak na nie odpowiadać?
- Techniki perswazyjne i manipulacyjne w kontaktach z trudnymi klientami.
- Pułapki w relacjach z określonymi typami trudnych klientów.
Stres w pracy w obsłudze klienta
- Przyczyny stresu w obsłudze klienta: emocje osób uważających się za skrzywdzone, stresująca komunikacja, próby manipulacji, terminy, nadmiar kontaktów z szybko rotującymi rozmówcami.
- Inne stresory w pracy – jak sobie z nimi radzić. Rola zarządzania czasem i zadaniami.
- Stres zbyt niski, zbyt wysoki i optymalny – klasyfikacja w odniesieniu do osobowości człowieka i charakteru wykonywanej pracy. Jaki poziom stresu jest jeszcze dopuszczalny w pracy konsultanta, a jaki już nie.
- Praca pod presją – wpływ zbyt wysokiego poziomu adrenaliny na jakość pracy i życia pozazawodowego.
- Zarządzanie stresem w kontaktach interpersonalnych: strategie, techniki, wzorce działania i scenariusze.
- Metody redukcji stresu po godzinach pracy – przegląd i ewaluacja.
Asertywność w kontakcie z klientem
- Pojęcie asertywności – czym w istocie jest asertywność i z czym nie należy jej mylić.
- Obrona własnego terytorium psychologicznego w kontakcie z kłopotliwym lub stresującym klientem.
- Dystansowanie do problemów prywatnych klienta – jak to robić.
- Sztuka odmawiania klientowi i egzekwowania praw własnych i swojej firmy w sposób nienapastliwy.
- Użyteczne techniki spokojnej asertywności.
Konflikt z klientem – jak go unikać i co robić, gdy zaistnieje
- Klient konfliktowy, sfrustrowany i rozczarowany – jak rozmawiać z ludźmi o takim typie osobowości.
- Klasyfikacja konfliktów. Koło konfliktów – jak klasyfikować na nim konflikty. Konflikty interesów vs konflikty psychologiczne – sposoby radzenia sobie z obydwoma typami.
- Rozwiązywanie konfliktu w ośmiu krokach – uniwersalny sposób na spór z klientem.
Blok V: Ćwiczenia praktyczne
- Symulacje rozmów z klientami, również – w razie potrzeby – przed kamerą.
- Analiza nagranych symulacji pod względem potencjalnej skuteczności.
Adresaci
- Specjaliści ds. obsługi klienta.
- Pracownicy administracji publicznej zajmujący się obsługą klienta.
- Kadra kierownicza.
- Pracownicy działów reklamacji, kontroli jakości i produkcji.