Korzyści uczestnika
W trakcie szkolenia uczestnik pozna narzędzia i techniki:
- prowadzenia rozmów z klientami zgłaszającymi reklamacje, by kontakt z nimi był jak najkrótszy i satysfakcjonujący dla obu stron,
- radzenia sobie z presją emocjonalną i manipulacjami, jakie może stosować klient przy zgłaszaniu reklamacji,
- adekwatnego odpowiadania na zaczepki i nieuzasadnione roszczenia klienta.
Organizacja
Najbliższe szkolenia otwarte:
- 17-18.10.2024 – Poznań
- 29-30.10.2024 – Warszawa
- 21-22.11.2024 – Wrocław
Szczegóły organizacyjne
- Szkolenia organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w największych miastach.
- Maksymalna liczba uczestników: 8 osób na szkoleniu.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały w formie wydruku, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie.
- Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):
- 1890 zł + 23% VAT
- Cena szkolenia otwartego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie u Klienta
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Metody pracy
Trening daje możliwość intensywnego treningu praktycznych umiejętności komunikacyjnych oraz doskonalenia opanowanych już technik rozmawiania z klientem. Służą temu przede wszystkim ćwiczenia praktyczne i aktywizujące uczestników dyskusje, które łącznie zajmują ponad 60 proc. czasu szkolenia. Należą do nich m.in. odgrywanie rozmów z klientami, dyskusje nad konkretnymi problemami, burze mózgów oraz symulacje szczególnie trudnych sytuacji komunikacyjnych (które mogą być nagrywane i następnie analizowane na forum grupy). Wyniki uzyskane w ćwiczeniach przez uczestników są analizowane publicznie, dzięki czemu każdy ze szkolonych ma szansę dowiedzieć się, co robić, by zwiększyć swą skuteczność w roli pracownika obsługi klienta.
Plan treningu
Psychologia w kontakcie z klientem zgłaszającym reklamację
- Oczekiwania klienta reklamującego produkt lub usługę, i ich wpływ na komunikację z pracownikiem obsługi.
- Emocje u klienta, który znalazł wadę produktu (usługi) – jak sprawnie odczytywać rzeczywiste emocje klienta i adekwatnie na nie reagować?
- Emocje dla zaawansowanych: metody radzenia sobie z wybuchami gniewu, płaczu i szantażem emocjonalnym.
- Wpływ typu osobowości klienta na przebieg komunikacji reklamacyjnej. Jak zidentyfikować typ osobowości klienta i dostosować do niego argumenty?
Klient z problemem lub reklamacją
- Przychodzi klient z reklamacją… Wzorce i schematy pierwszej reakcji na skargę klienta.
- Język ciała pracownika obsługi w rozmowie z klientem: sygnały wizualne, wygląd, strój, postawa ciała, sposób bycia i ich rola w odbiorze tego, co mówimy.
- W jaki sposób mówimy: barwa, tembr i natężenie głosu i ich wpływ na klienta.
- Zaufanie w kontakcie z klientem. Jak wzbudzić zaufanie będąc pracownikiem obsługi? Elementy składowe zaufania. Spokój i empatia jako drogi do przekonania klienta, że chcemy mu pomóc.
Reklamacja i rozwiązanie problemu klienta
- Identyfikacja problemu klienta (rzeczywistego powodu niezadowolenia lub reklamacji). Deklarowane problemy i trudne sytuacje a emocjonalne potrzeby i interesy klienta – jak dojść do tych ostatnich.
- Rozwiązanie problemu klienta i sposób jego zakomunikowania. Prezentowanie rozwiązania przez pryzmat korzyści dla klienta.
- Przedstawianie klientowi opcji rozwiązania problemu: strategie i techniki. Charakterystyki poszczególnych typów rozwiązań. Wybór opcji rozwiązania problemu przez klienta – jak go kontrolować.
Radzenie sobie z obiekcjami klienta i zamykanie rozmowy
- Obiekcje klientów: typowe i nietypowe. Najskuteczniejsze techniki odpierania obiekcji.
- Dyskusja z klientem, który nie jest zadowolony z naszej propozycji rozwiązania sytuacji.
- Kończenie rozmowy z klientem w sytuacji, gdy nie dało się rozwiązać jego problemu Znaczenie alternatyw w zamykaniu dyskusji.
Rozmowy z trudnymi klientami
- Klient kłamiący i manipulujący – techniki obsługi. Metody reagowania na mijanie się z prawdą i próby manipulacji ze strony nieuczciwego rozmówcy.
- Jak reagować, gdy klient nie ma racji, ale o tym nie wie?
- Gra na emocje: kiedy się sprawdza, jak się przed nią chronić? Sposoby kontroli własnych emocji i wpływania na emocje drugiej strony.
- Zasady postępowania z klientami niezrównoważonymi umysłowo lub chorymi psychicznie i takimi, którzy stracili kontrolę nad własnym zachowaniem.
Autorytet i asertywność w rozmowie z trudnym klientem
- Metody budowania autorytetu przedstawiciela firmy. Mowa ciała a autorytet.
- Asertywność w komunikacji z klientem. Zasady odmawiania.
- Asertywność w odpowiedzi na zaczepki lub nieuzasadnioną krytykę rozmówcy.
- Techniki proszenia w trakcie realizacji reklamacji.
Negocjacje z trudnym klientem w procesie reklamacji
- Negocjacje reklamacyjne – specyfika w stosunku do innych rodzajów negocjacji.
- BATNA, dolna linia i inne wielkości, ważne dla klienta i obsługującego w negocjacjach reklamacyjnych.
- Rozpoznanie i rozważanie negocjacyjnych potrzeb klienta.
- Przedstawianie argumentów na korzyść produktu/usługi mimo zastrzeżeń klienta.
- Znaczenie tonu i sposobu mówienia w negocjacjach – jak mówić, by przekonać.
- Uzyskanie porozumienia lub kompromisu na drodze negocjacji – przykładowy scenariusz rozmowy.
Zarządzanie stresem i konfliktami w obsłudze reklamacji
- Stres u klienta – kiedy i w jaki sposób go minimalizować.
- Kontakt z klientem, który na siłę szuka konfliktów. Jak szybko i skutecznie wyciszać klienta i rozładowywać sytuacje konfliktowe?
- Uspokajanie: strategie radzenia sobie z agresją klienta.
- Stres u pracownika obsługi przyjmującego reklamacje – jak go unikać i co robić, gdy się pojawia.
- Poznawcze i behawioralne metody panowania odzyskiwania równowagi.
Ćwiczenia praktyczne
- Symulacje rozmów z trudnymi klientami zgłaszającymi reklamacje.
- Analiza sytuacji pod kątem potencjalnej skuteczności. Uczestnicy otrzymują informacje zwrotne od prowadzącego i kolegów na sali.
Adresaci
- Specjaliści ds. obsługi klienta, zwłaszcza obsługujący klientów zgłaszających reklamacje.
- Pracownicy działów reklamacji, również w ramach firmy.
- Przełożeni i trenerzy takich osób.