Korzyści ze szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnik:
- dowie się jak wzbudzić zaufanie będąc reprezentantem instytucji/firmy,
- poznana zasady savior-vivre w obsłudze i budowaniu relacji z klientem,
- przećwiczy techniki odpowiadania na trudne pytania.
Informacje organizacyjne
Najbliższe szkolenia otwarte::
- 15-16.02.2021 – Katowice lub online
- 25-26.02.2021 – Warszawa lub online
- 1-2.03.2021 – Gdańsk lub online
Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni – 16 godzin, grupa do 10 uczestników):
- Szkolenie stacjonarne: 1080 zł + 23% VAT
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
Szczegóły organizacyjne:
- Szkolenia stacjonarne organizowane są w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast i obejmują lunche i przerwy kawowe.
- Miasta, w których organizowane są szkolenia otwarte: Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice, Łódź, Poznań, Gdańsk.
- W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymują materiały, a po szkoleniu certyfikaty poświadczające jego odbycie.
Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego online lub na miejscu w firmie:
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Przebieg treningu
Warsztat obejmuje dwa dni szkoleniowe. Zajęcia podzielone są na część wykładową i ćwiczenia. W trakcie wykładów uczestnicy przyswajają podstawową wiedzę na temat stylów i standardów komunikacji z klientem. Towarzyszące wykładom ćwiczenia praktyczne (ok. 60 proc. czasu szkolenia) pozwolą szkolonym przećwiczyć omawiane strategie komunikacyjne oraz zidentyfikować swoje mocne i słabe strony na polu komunikacji. Dodatkowe ćwiczenia pokażą uczestnikom, jak szybko i skutecznie zdobywać zaufanie klientów (także tych, którzy są już na starcie uprzedzeni do instytucji), precyzyjnie identyfikować ich problemy oraz proponować rozwiązania w sposób, by zmniejszy do minimum ryzyko konfliktu z klientem.
Plan szkolenia
Działania pracowników a wizerunek instytucji
- Wizerunek publiczny: czym jest i dlaczego organizacja powinna o niego dbać?
- Budowanie wizerunku w praktyce: etapy i schematy działania.
- Rola wrażenia, jakie klient odnosi w kontakcie z pracownikami instytucji, w tworzeniu jej pozytywnego lub negatywnego wizerunku.
- Dalsze etapy tworzenia i utrzymywania dobrego wizerunku. Długofalowe strategie wizerunkowe i metody ich wdrażania.
Style i standardy komunikacyjne w kontakcie z klientem
- Style w komunikacji z klientem.
- Teoria komunikacji – krótkie wprowadzenie.
- Klasyfikacja stylów komunikacji w warunkach pracy z klientem instytucji.
- Wybór stylu komunikacyjnego. Formy adresatywne i etykieta.
- Sytuacje publiczne a sytuacje prywatne – podobieństwa i różnice. Dlaczego w pracy urzędnika prawie wszystkie sytuacje są publiczne?
- Dyskusja w grupie: jaki styl komunikacyjny dominuje w mojej instytucji; czy są ustalone schematy komunikacji z klientem (a jeśli tak, to czy się je wdraża)?
Ubiór i dress code pracownika instytucji
- Ubiór pracownika – spis cech wymaganych i charakterystycznych.
- Firmowy dress code – praktyczne zasady formalnego wizerunku.
- ABC damskiej i męskiej elegancji. Dobór stroju stosownie do pory dnia i okazji.
- Złodzieje wizerunku: najczęstsze błędy i gafy w zakresie stroju i wyglądu.
- Wychodzenie poza strój: zasady profesjonalnego makijażu i fryzury w pracy w biurze.
- Rola dodatków do stroju w tworzeniu wizerunku.
- Jak powinienem się ubierać – konsultacje indywidualne dla uczestników.
Mówienie i przekaz werbalny pracownika administracji
- Co mówimy do klienta. Informacyjna zawartość wypowiadanego tekstu.
- Język w kontakcie z klientem. Poprawność gramatyczna, frazeologiczna i stylistyczna tego, co mówimy.
- Etykieta językowa. Dobór słów i rejestru wypowiedzi.
- Kultura języka: prowadzenie rozmowy, zadawanie pytań, sugerowanie rozwiązań i egzekwowanie zobowiązań.
Początek rozmowy z klientem i budowanie porozumienia
- Po co klient przychodzi do instytucji – klasyfikacja powodów i łączącego się z nimi nastawienia klienta.
- Postrzeganie instytucji przez klienta: stereotypy, uprzedzenia i ich wpływ na jego początkową relację z pracownikami obsługi.
- Początek rozmowy, czyli jak zjednać i rozbroić uprzedzonego klienta.
- Pozytywne pierwsze wrażenie: dlaczego jest tak ważne.
- Elementy robienia dobrego wrażenia: mowa ciała, sposób wypowiadania się, etykieta, kontakt z klientem, feedback, empatia.
- Nawiązywanie kontaktu z klientami: jak zapewnić im dobre samopoczucie i jednocześnie sprawić, by nas słuchali?
- Sposób bycia pracownika obsługi a jego wpływ na wrażenie, które robi.
- Zaufanie w kontakcie z klientem.
- Problem zaufania – dlaczego wielu klientów nie ufa urzędom i instytucjom.
- Jak wzbudzić zaufanie będąc reprezentantem instytucji? Rola pierwszych minut rozmowy
- Elementy składowe zaufania: wiarygodność, uczciwość, kompetencja, dobra wola, zrozumienie. W jaki sposób wywołać u rozmówcy wrażenie, że znajdzie to wszystko u pracownika obsługi .
- Ćwiczenie w parach: pierwsza rozmowa z nieznanym wcześniej klientem.
Obsługa klienta w praktyce – generalne zasady
- Docieranie do istoty problemu klienta.
- Rola właściwych pytań i umiejętności słuchania.
- Ćwiczenie w parach: wyciąganie informacji od klienta za pomocą pytań otwartych i parafraz.
- Rozwiązanie problemu klienta i sposób jego zakomunikowania.
- Znalezienie rozwiązania jako odpowiedź na potrzebę klienta.
- Charakterystyki poszczególnych typów rozwiązań.
- Prezentowanie rozwiązania przez pryzmat korzyści dla klienta.
- Dyskusja z klientem, który nie jest zadowolony z rozwiązania. Techniki zbijania obiekcji.
- Rady dla klienta – kiedy i w jaki sposób ich udzielać.
- Zarządzanie czasem. Jak obsłużyć klienta w sposób szybki i rzeczowy.
- Kończenie rozmowy z klientem w sytuacji, gdy nie dało się rozwiązać jego problemu.
- Znaczenie alternatyw w zamykaniu dyskusji.
- Ćwiczenie w parach: zamykanie rozmowy z klientem, który nie bardzo chce ją kończyć.
Savoir vivre w pracy w administracji
- Savoir vivre w kontaktach z klientem – jak być miłym i uprzejmym, i co robić, kiedy klient taki nie jest.
- Witanie i przedstawianie siebie oraz innych – znaczenie etykiety.
- Postawa wobec klientów – jak ją wyrażamy i na co musimy uważać.
- Style komunikacji w kontaktach z innymi ludźmi. Wybór stylu komunikacyjnego w zależności od sytuacji.
- Formy adresatywne i etykieta werbalna w stosunku do rozmówcy.
- Komunikacja przez telefon w pracy urzędnika. Etykieta telefoniczna w kontakcie z klientem.
Standardy w bezpośrednim kontakcie z klientem
- Specyfika kontaktu bezpośredniego (oko w oko) z klientem, jego wady i zalety.
- Język ciała w kontakcie bezpośrednim.
- Sygnały wizualne: wygląd, strój, sposób bycia i ich rola w odbiorze tego, co mówimy.
- Postawa ciała i sposoby jej kontrolowania.
- W jaki sposób mówimy: barwa, tembr i natężenie głosu.
- Interpretowanie sygnałów werbalnych i niewerbalnych klienta.
Standardy komunikacji przez telefon
- Reguły komunikacji telefonicznej z uwzględnieniem specyfiki instytucji.
- Psychologia wpływu społecznego w warunkach rozmowy przez telefon.
- Rola i komunikacja uwagi, poświęcanej klientowi w rozmowie telefonicznej.
- Aktywne słuchanie klienta.
- Znaczenie werbalnych sygnałów zwrotnych.
- Schematy i scenariusze rozmawiania przez telefon, obowiązujące w danej instytucji. Kiedy należy je bezwzględnie stosować, a kiedy niekoniecznie.
- Przygotowanie do rozmowy przez telefon. Różnice sytuacyjne między odbieraniem telefonu od klienta a dzwonieniem do niego.
- Techniki odpowiadania na trudne pytania.
- Ćwiczenie: odpowiadanie na telefon klienta, który dzwoni z pytaniem, na które nie znamy odpowiedzi.
Wpływ standardów komunikacji z klientem na wizerunek organizacji
- Klienci jako źródła wiedzy o organizacji (firmie, instytucji) w swojej grupie społecznej.
- Aktywność klientów w internecie i ich wpływ na reputację instytucji i postrzeganie jej pracowników.
- Asymetria emocjonalna: dlaczego klient niezadowolony dzieli się swymi wrażeniami częściej niż zadowolony.
- Długofalowe działanie dobrych standardów obsługi na kondycję psychofizyczną samych pracowników.