Cele treningu
Głównym celem szkolenia jest rozwinięcie kompetencji kierowców samochodów ciężarowych na polu komunikacji z trudnym lub agresywnym klientem. Dodatkowo uczestnicy treningu zapoznają się z technikami uspokajania klienta i asertywnego reagowania na eskalację żądań.
- W efekcie szkolony nauczy się:
- uspokajać zdenerwowanych lub agresywnych klientów,
- asertywnie odpowiadać na roszczenia i szantaże klientów-manipulatorów.
Przebieg treningu i metody pracy
Trening daje możliwość intensywnego treningu praktycznych umiejętności komunikacyjnych oraz doskonalenia opanowanych już technik rozmawiania z klientem. Służą temu przede wszystkim ćwiczenia praktyczne i aktywizujące uczestników dyskusje, które łącznie zajmują ponad 60 proc. czasu szkolenia. Należą do nich m.in. odgrywanie rozmów z klientami, dyskusje nad konkretnymi typami klientów, burze mózgów oraz symulacje szczególnie trudnych sytuacji komunikacyjnych. Wyniki uzyskane w ćwiczeniach przez uczestników są analizowane publicznie, dzięki czemu każdy ze szkolonych ma szansę dowiedzieć się, co robić, by zwiększyć swą skuteczność w roli pracownika obsługi klienta.
Plan szkolenia
Trudny rozmówca jako codzienność w pracy kierowcy
- Trudne rozmowy kierowcy ciężarówki – komunikacja w sytuacji konfliktów i nieporozumień.
- Kategorie klientów i rozmówców: klient wewnętrzny, zewnętrzny, kontrola na drodze.
- Podstawowe zagrywki emocjonalne klientów lub rozmówców. Jak na nie odpowiadamy.
- Pułapki psychologiczne w relacjach z określonymi kategoriami trudnych klientów.
Typologia trudnych klientów
- Najczęstsze typy psychologiczne trudnych klientów i podstawowe zasady w kontaktach z nimi.
- Klient roszczeniowy, niezadowolony, kapryśny, rozczarowany, nieuprzejmy lub agresywny.
- Osoby płaczące, wywołujące współczucie, szantażujące emocjonalnie.
- Klient w amoku, niestabilny umysłowo lub chory psychicznie.
- Manipulant, klient stosujący naciski, perfidny, znęcający się psychicznie.
Rozmowa z osobą zdenerwowaną
- Klient krzyczący: po czym poznać, czy gniew jest szczery i jak uspokoić człowieka w stresie.
- Reakcja na serię krzyków, wymówek, obiekcji lub pretensji klienta, który w ogóle nas nie słucha.
- Osobowość klienta a przyjmowanie naszej argumentacji. Jak dyskutować z kimś, kto nie chce słuchać, gdyż przyszedł się wyładować, a nie dyskutować?
- Jak przejść do uspokajania osób zdenerwowanych. Techniki wyciszania klienta.
- Właściwa rozmowa z klientem, który się uspokoił.
Brudne chwyty i manipulacja w wykonaniu klienta
- Klient manipulujący – jak rozpoznać gniew udawany i co zrobić, gdy padamy ofiarą takich klientów.
- Podstawowe i zaawansowane metody wyprowadzania z równowagi, które mogą stosować klienci.
- Gra na emocje i strategie stresowania rozmówcy: „Dobry policjant, zły policjant”, „Front wschodni” i inne techniki huśtawki emocjonalnej.
Asertywność w kontakcie z trudnym klientem
- Obrona własnych interesów w sytuacji rozmowy z trudnym klientem.
- Asertywna reakcja na roszczeniową, sarkastyczną lub lekceważącą postawę klienta.
- Właściwa odpowiedź na próbę zastraszenia lub wywołania poczucia winy.
- Budowanie asertywnego komunikatu w odpowiedzi na manipulacje.
- Techniki egzekwowania własnych praw w sposób nienapastliwy. Wyrażanie próśb i oczekiwań w jasny i bezpośredni sposób – jak to robić, gdy partner interakcji trudny i agresywny.
- Przekazywanie klientom informacji zwrotnych, gdy nas traktują tak, jak sobie nie życzymy.
Radzenie sobie z długotrwałym stresem w pracy i w kontaktach z trudnymi klientami
- Wrodzone metody reagowania na ataki ze strony innych ludzi i inne czynniki stresujące – dlaczego większość z nas ma z nimi problem.
- Właściwe techniki rozładowywania sytuacji stresowych i uspokajania rozmówców.
- Sposoby na dojście do siebie po wyjściu klienta: jak się szybko wyciszyć, zrelaksować lub zapomnieć o problemie. Techniki relaksacyjne. Obniżanie napięcia emocjonalnego – praca z ciałem.
- Długofalowe działania i styl życia osób borykających się ze stresem w pracy. Rola właściwej diety, wzorców snu i aktywnego odpoczynku.
Mój plan zapanowania nad trudnymi klientami, stresem i napięciem
- Analiza dotychczas używanych strategii rozmawiania z trudnymi klientami. Rekomendacje w kwestii przyszłych rozmów.
- Przegląd używanych do tej pory strategii walki ze stresem. Ewaluacja poszczególnych technik i wskazówki w odniesieniu do przyszłych trudnych sytuacji.
Ćwiczenia praktyczne
- Stworzenie „przepisów” na rozmowy z różnymi typami trudnych klientów. Przygotowanie argumentacji i przećwiczenie rozmów w parach.
- Symulacje rozmów z trudnymi klientami, w których uczestnicy ćwiczą w parach wypracowane scenariusze rozmów, sprawdzając jakość swych argumentów i asertywną postawę. Część symulacji może zostać nagrana i omówiona na forum grupy.
- Analiza nagranych symulacji pod względem skuteczności uspokojenia zdenerwowanego klienta, udzielenia asertywnej odpowiedzi manipulantowi itd. Uczestnicy otrzymują informacje zwrotne od prowadzącego i kolegów na sali na temat własnych kompetencji i rekomendacje w kwestii ich rozwoju.