Metody pracy

Szkolenie składa się z dedykowanych modułów, których celem jest trening praktycznych umiejętności sprzedażowych i negocjacyjnych pracowników działów sprzedaży, handlowców i zakupowców. Celowi temu służą temu symulacje rzeczywistych rozmów z klientem, publiczna analiza wyników osiąganych przez każdego z uczestników w odgrywanych scenkach oraz inne ćwiczenia praktyczne.

Zajęcia podzielone są na bloki. W ramach każdego bloku uczestnicy zaliczają wprowadzenie teoretyczne, po czym trenują użycie wybranych technik lub praktyczne radzenie sobie z trudnymi sytuacjami, które mogą wystąpić w trakcie rozmów handlowych.

Treningi mają zawsze charakter praktyczny. Uczestnicy zajęć w dwu- lub kilkuosobowych zespołach prowadzą przykładowe rozmowy z klientem, bazując na otrzymanych scenariuszach. Po każdym improwizowanym spotkaniu (z których część zostanie nagrana i następnie przeanalizowana na forum grupy) rozmawiający dowiadują się, co zrobili dobrze, gdzie popełnili błędy, nad czym powinni jeszcze popracować i w jaki sposób to zrobić. Dzięki temu uczestnicy nie tylko automatycznie przyswajają potrzebne im wiadomości, lecz i szybko dochodzą do wprawy w ich wykorzystaniu.

Organizacja

Najbliższe warsztaty „Kompleksowe szkolenie sprzedawców”:

  • 4-5.11.2024 – Warszawa
  • 7-8.11.2024 – Wrocław
  • 28-29.11.2024 – Poznań
  • 2-3.12.2024 – Łódź
  • 9-10.12.2024 – Kraków

Szczegóły organizacyjne

  • Szkolenia odbywają się we własnych salach lub w centrach konferencyjnych i hotelach, zlokalizowanych w głównych miastach. Cena szkolenia stacjonarnego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
  • Maksymalna liczba uczestników: do 8 osób na otwartym szkoleniu stacjonarnym.
  • Istnieje możliwość organizacji szkoleń w formie zamkniętej, zarówno na miejscu u Klienta, jak i w wybranej lokalizacji (również za granicą).

Koszt udziału 1 uczestnika w szkoleniu otwartym (2 dni, 16 godzin):

  • Szkolenie stacjonarne: 1890 zł + 23% VAT
  • Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.

Koszt dwudniowego (16 h) szkolenia zamkniętego na miejscu w firmie
(na terenie całego kraju, termin do uzgodnienia):

  • Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.

Plan szkolenia

PSYCHOLOGIA KLIENTA

Zasady ogólne

  • Psychologia zachowań konsumenckich. Znaczenie wiedzy o zachowaniach klientów w codziennej praktyce sprzedawcy.
  • Sytuacja sprzedaży. Dlaczego ludzie kupują, czego potrzebują, jak przedstawić produkt, by się wpasować w ich oczekiwania? Jak klient podejmuje decyzję o zakupie i jak na nią wpływać?

Problemy szczegółowe

  • Wprowadzenie do psychologii osobowości. Jak zidentyfikować typ osobowości klienta i dostosować argumenty do jego oczekiwań?
  • Źródła ludzkiej motywacji i ich przełożenie na sytuację sprzedaży: Po co ludzie kupują produkty takie jak nasz? Jakimi przesłankami kierują się przy zakupie?
  • Motywacja i emocje w rozmowach z klientem. Jak czytać emocje, wykorzystywać je w sprzedaży i manipulować nimi u klienta?
  • Dysonans pozakupowy u klienta i jego redukcja.

Klient trudny i nietypowy

  • Podstawowe typy komunikacyjne klientów: zadaniowiec, analityk, przyjaciel itp. Jak z nimi rozmawiać?
  • Klienci trudni i nietypowi. Subiektywne i obiektywne wyznaczniki nietypowości i „trudności” klienta.
  • Podstawowe zagrywki i obiekcje trudnych klientów. Czy i jak na nie odpowiadać?
INICJOWANIE KONTAKTU Z KLIENTEM

Przed rozpoczęciem rozmowy…

  • Zebranie informacji o kliencie. Identyfikacja potrzeb klienta. Dopasowanie oferty.
  • Wybór strategii komunikacyjnej i kluczowych argumentów.
  • Przygotowanie zestawu skutecznych pytań handlowych i odpowiedzi na potencjalne wymówki klienta.

Początek interakcji

  • Pierwsze wrażenie: dlaczego jest tak ważne i z czego wynika jego rola.
  • Nawiązywanie kontaktu z klientem; jak zapewnić im dobre samopoczucie i jeszcze sprawić, by nas słuchali?
  • Techniki wzbudzania zainteresowania i przykuwania uwagi rozmówcy.
  • Wiarygodność: jak wytworzyć w odbiorcy gotowość do akceptowania tego, co usłyszy o naszej ofercie.

Techniki rozpoczynania rozmów handlowych

  • Komunikacja w początkach rozmowy. Prezencja i mowa ciała sprzedawcy.
  • Zdobywanie zaufania klienta. Techniki tworzenia atmosfery dialogu.
  • Odpieranie wymówek klienta i blokowanie unikania rozmowy – jak to skutecznie i nienachalnie robić.
PERSWAZJA I ARGUMENTACJA W ROZMOWIE HANDLOWEJ

Przekonanie klienta do swoich racji

  • Psychologia wywierania wpływu. Reguły wpływu społecznego (Cialdini).
  • Najpopularniejsze i najskuteczniejsze techniki perswazji i manipulacji. Przegląd i omówienie najważniejszych technik i ich zastosowania w sytuacji sprzedaży.
  • Gra na emocje: kiedy się sprawdza, jak się przed nią chronić? Sposoby kontroli własnych emocji i wpływania na emocje drugiej strony.

Techniki argumentacji

  • Uzasadnianie. Typy uzasadnień i pseudouzasadnień oraz ich właściwe stosowanie.
  • Argumentowanie pod kątem korzyści. Język korzyści – co go wyróżnia i jak go zinternalizować.
  • Porównania z innymi ofertami i konkurencją: jakie argumenty najlepiej trafiają do klientów.
  • Obiekcje klientów: typowe i nietypowe. Najskuteczniejsze techniki odpierania obiekcji.

„Brudne” chwyty i inne sztuczki

  • Manipulacja w rozmowie handlowej – czy i kiedy się opłaci? W jakich sytuacjach i w jaki sposób po nią sięgać?
  • Rodzaje, klasyfikacja „brudnych” chwytów. Wprowadzenie i omówienie wybranych gier, chwytów i sztuczek.
  • Blef w rozmowach handlowych i metody jego identyfikacji u drugiej strony.
  • Wypowiedzi z ukrytymi założeniami, presupozycje i implikatury.
  • Sylogizmy, podprogowe techniki perswazyjne, manipulacja werbalna i niewerbalna.
  • Co robić, gdy to kontrahent próbuje grać nie fair? Odpowiadanie na nieczyste zagrania drugiej strony.

Konflikt w rozmowie handlowej

  • Rodzaje i przyczyny konfliktów z klientem. Koło konfliktów – jak klasyfikować na nim konflikty.
  • Konflikty interesów vs konflikty psychologiczne – sposoby radzenia sobie z obydwoma typami.
  • Jak unikać konfliktów i co robić, gdy do nich dojdzie.
  • Wybrane techniki rozwiązywania konfliktów w sytuacji sprzedażowej.
NEGOCJACJE I ZAMYKANIE TRANSAKCJI

Negocjacje ceny w rozmowie handlowej

  • Cena jako wskaźnik jakości. Kiedy cena nie gra roli?
  • Reakcja na cenę: znaczenie perspektywy. Techniki redukujące wrażliwość klienta na wysokość ceny.
  • Metody prowadzenia rozmów o cenach. Jak przekonać, że produkt jest wart tej ceny?
  • Negocjacje cenowe. Systematyka, strategie prowadzenia, skuteczne techniki.
  • Techniki obrony przed wymówkami cenowymi. Rabaty, kiedy je dawać i jak to robić.
  • Jak radzić sobie w sytuacjach patowych.

Zamykanie sprzedaży

  • Finalizacja transakcji – czym jest i jak ją skutecznie przeprowadzić.
  • Zamykanie sprzedaży na drodze negocjacji – podstawowe techniki.
  • Techniki przyspieszania decyzji klienta, który się waha nad zakupem.
  • Sygnały gotowości klienta do podjęcia decyzji o zakupie.
  • Techniki ultimatum: termin i cena.
DŁUGOFALOWE KONTAKTY Z KLIENTEM

Komunikacja z klientem po sfinalizowaniu sprzedaży

  • Metody utrzymywania kontaktu z dotychczasowym klientem.
  • Upusty i obniżki dla „starych” klientów – jak i kiedy je stosować?
  • Jak zdobyć nowego klienta dzięki temu, którego już mamy: polecenia i referencje.