Korzyści uczestnika
Celem szkolenia jest rozwinięcie kompetencji pracowników w zakresie zarządzania czasem, priorytetyzowania celów i zadań oraz organizacji czasu pracy. Dodatkowym celem szkolenia jest rozszerzenie wiedzy i umiejętności uczestników w zakresie technik motywowania samego siebie i radzenia sobie z przeładowaniem obowiązkami.
Dodatkowo w trakcie szkolenia uczestnik pozna i przećwiczy:
- metody planowania własnej pracy oraz terminowej realizacji zaplanowanych działań,
- sposoby radzenia sobie z niedoborami motywacji i czynnikami rozpraszającymi.
Metody pracy
Szkolenie ma wymiar dwóch dni (16 godzin) i składa się z części teoretycznej oraz treningu praktycznego (min. 60 proc. czasu szkolenia). Część teoretyczną stanowią mini-wykłady z zakresu teorii zarządzania czasem, projektami i zadaniami oraz psychologii emocji i motywacji.
W trakcie warsztatu praktycznego uczestnicy ćwiczą metody planowania własnej pracy oraz terminowej realizacji zaplanowanych działań. Ćwiczeniom towarzyszą burze mózgów i dyskusje nad metodami radzenia sobie z niedoborami motywacji i czynnikami rozpraszającymi.
Po zakończeniu treningu uczestnicy otrzymują certyfikaty, potwierdzające odbycie szkolenia. Na życzenie może również zostać przygotowany raport podsumowujący zaprezentowane na zajęciach kompetencje uczestników i zawierający rekomendacje w zakresie dalszego rozwoju ich umiejętności.
Plan treningu
Zarządzanie czasem i zadaniami – podstawy teoretyczne
- Ekonomiczne podejście do czasu: na czym polega optymalna organizacja czasu?
- Podstawowe strategie i metody w zarządzaniu czasem i zadaniami.
- Rola i znaczenie optymalnego gospodarowania czasem:
- Jakie korzyści biznesowe przynosi efektywne wykorzystanie czasu.
- Społeczne i międzyludzkie implikacje punktualności i systematyczności.
Analiza dotychczasowego sposobu organizowania czasu
- Jak wygląda mój dzień w pracy – na co poświęcam najwięcej czasu, na co go marnotrawię?
- Ocena dotychczasowej produktywności: co mi idzie świetnie, z czym się nie wyrabiam, z jakimi zadaniami i aktywnościami mam problemy?
- Określenie warunków idealnych: co chciałbym zmienić w moim planowaniu zadań i sposobie pracy?
- Motywacja – czego mi brakuje, by motywować się do właściwego zarządzania zadaniami i ich realizacją.
Podstawowe metody organizowania czasu pracy
- Lista zadań do wykonania.
- Lista zadań z priorytetami A, AA i AAA.
- Ocena zasadności działań: matryca Eisenhowera.
- Dzienne listy zadań: metoda kalendarza.
- Metody systemowe.
Wyznaczanie celów
- Cel jako główny warunek skuteczności: dlaczego zawsze musisz myśleć o tym, co chcesz uzyskać.
- Warunki poprawnego sformułowania celu: dlaczego każdy ważny cel powinien być zapisany.
- Kontrola zasadności zaplanowanych celów: analiza S.M.A.R.T.
- Ocena adekwatności celów: reguła Pareto i metoda ABC.
- Podział celów na krótko- i długoterminowe (perspektywiczne).
- Wstępne szacowanie kosztu i czasu realizacji celu.
Tworzenie listy priorytetów
- Jak ustalać priorytety: analiza i hierarchizacja celów.
- Względna ważność i pilność działania na tle innych zadań (matryca Eisenhowera).
- Priorytetyzacja zadań. Techniki ustalania wagi realizowanego działania.
- Co robimy z rzeczami spoza listy priorytetów: rola delegowania i zapominania.
Zarządzanie projektami
- Cel jako projekt: operacjonalizacja celu.
- Wstępne określenie ram czasowych celu i działań, które mają do niego doprowadzić: strategia Vonneguta.
- Cel jako projekt do realizacji. Podział projektu na zadania.
- Struktura podziału pracy (WBS) przy realizacji konkretnych zadań. Zasady tworzenia poprawnego WBS.
- Ćwiczenie: tworzenie przykładowego WBS.
- Planowanie realizacji stworzonego projektu.
- Czasowy i personalny podział zadań: harmonogram Gannta.
- Etapy tworzenia wykresu Gannta.
- Zdefiniowanie ilości czasu, potrzebnego na każde z zadań: metoda ALPEN.
- Praca z kalendarzem: planowanie w perspektywie miesięcy, tygodni, dni i godzin.
- Metoda kalendarza w praktyce.
- Założenia i podstawowe zasady metody.
- Elementy i etapy pracy: zbieranie, analiza, porządkowanie, przegląd i realizacja.
- Jak zarządzać czasem z wykorzystaniem kalendarza: co i jak zapisywać.
Realizacja zaplanowanych zadań
- Jak realizować to, co zaplanowaliśmy: techniki automotywacji.
- Praca pod presją czasu – wpływ adrenaliny na szybkość i jakość wykonania zadania.
- Jak zabrać się do wyzwań bez adrenaliny – sztuczki z motywowaniem samego siebie.
- System kar i nagród – jak wybrać odpowiedni i co zrobić, by się sprawdził.
- Podejście behawioralno-poznawcze (zmiana schematów myślenia i reagowania) w motywowaniu siebie.
- Kontrola nakładów czasowych i postępu prac przy realizowaniu projektu.
Czynniki utrudniające zarządzanie sobą w czasie
- Bariery psychologiczne, czyli które poglądy i przyzwyczajenia powinniśmy zmienić.
- Rozpraszacze uwagi w pracy (internet, współpracownicy itp.).
- Jak zidentyfikować własnych „złodziei czasu”.
- Metody zwiększania sumienności poprzez eliminację czynników rozpraszających.
- Sposoby radzenia sobie z dystraktorami wewnętrznymi. Rola właściwego systemu „nagród”.
- Techniki i metody radzenia sobie z dystraktorami zewnętrznymi (inni ludzie, media, internet).
- Prokrastynacja (odwlekanie działania) i sposoby jej przezwyciężania.
- Podstawowe zasady odwlekania: prawa Parkinsona.
- Osobowościowe uwarunkowania skłonności do odsuwania zadania w czasie: stres, nerwowość, osobowość typu A.
- Psychologia planowania w walce z prokrastynacją: plany szczegółowe i przez rozbicie obowiązków.
- Delegowanie i monitoring. Rozliczanie siebie i innych z wykonanych zadań.
- Automotywacja, czyli jak dobrać sobie nagrodę, która zmusi nas do pracy.
- Kolejność zadań i jej wpływ na motywację: jak ustawiać zadania, by zminimalizować szanse na marnotrawstwo czasu.
Stres i jego wpływ na produktywność.
- Praca pod presją czasu – wpływ adrenaliny na szybkość i jakość wykonania zadania.
- Nadmiar stresu jako czynnik utrudniający skuteczne zarządzanie czasem.
- Przyczyny stresu w życiu zawodowym: terminy, niepewność jutra, emocje.
- Konflikty, ich wpływ na gospodarowanie czasem
- Trudne sytuacje międzyludzkie a zarządzanie czasem – jak godzić jedno z drugim.
- Trudności i konflikty oraz sposoby ich rozładowania.
- Inne pozazadaniowe stresory w pracy – jak sobie z nimi radzić.
- Asertywność – jak nie tracić czasu na nieważne rzeczy, o które proszą nas inni, i nie stresować się odmawianiem.
Zagadnienia specjalne
- Rytmy dobowe i ich wpływ na gospodarowanie czasem.
- Dlaczego pora dnia ma znaczenie: krzywa sprawności umysłowej i jej wpływ na koncentrację i produktywność.
- Organizowanie dnia pracy w zgodzie z własnym zegarem biologicznym.
- Ekonomia planowania – jak sprawić, by nie zajmowało ono więcej czasu, niż wykonanie zadania.
- Zarządzanie czasem w warunkach kryzysowych.
- Organizacja czasu w trakcie spotkania roboczego. Rola agendy.
Plan zmiany osobistej (ćwiczenia i praca własna uczestników)
- Jak podnieść swoją efektywność w zakresie planowania i organizacji pracy – podstawowe reguły.
- Tworzenie własnych list celów. Wyznaczanie priorytetów.
- Planowanie dnia pracy: aktywność indywidualna uczestników. Dodatkowe uwagi i wskazówki dotyczące praktycznego planowania wybranych aktywności.
- Wprowadzanie planu w życie.
- Hierarchia zmian: co i od kiedy wprowadzam w życie i jak to potem kontroluję.
- Wypracowanie długotrwałych zmian w oparciu o metodę kalendarza lub bazujący na niej software.
- Programowanie swoich przyszłych działań w zgodzie z zasadami zarządzania czasem.
Adresaci
Szkolenie skierowane jest do osób, które
- czują, że nie radzą sobie z zadaniami, które wykonują pod presją czasu,
- marzą o tym, by stać się osobą sumienną, punktualną i systematyczną,
- chcą zacząć się na bieżąco wyrabiać z terminami lub choćby złapać wytchnienie w życiu prywatnym i zawodowym,
- pragną opanować zasady i techniki skutecznego planowania i priorytetyzowania prowadzonych projektów,
- chcą nauczyć się, jak wzbudzać w sobie motywację do wykonywania trudnych i nieprzyjemnych zadań.
Organizacja
- Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
- W przypadku zgłoszenia się osób zainteresowanych, szkolenie może zostać zorganizowane w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach, Łodzi i Wrocławiu.
- Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.
- 1890 zł + 23% VAT
- Cena szkolenia otwartego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.