Korzyści uczestnika
W trakcie szkolenia uczestnik:
- pozna najczęstsze techniki perswazji i manipulacji,
- odegra scenki pozwalające opanować i utrwalić wybrane techniki obrony przed psychomanipulacjami,
- nauczy się jak stosować zaawansowane techniki tworzenia informacji zwrotnej.
Metody pracy
Szkolenie składa się ze wstępu teoretycznego (wykład multimedialny ilustrowany scenami z filmów i spotami reklamowymi, pokazującymi najczęstsze techniki perswazji i manipulacji) oraz warsztatu praktycznego. W ramach warsztatu uczestnicy w parach lub małych grupach odgrywają scenki pozwalające opanować i utrwalić wybrane techniki obrony przed psychomanipulacjami. Część scenek może zostać nagrana i następnie przeanalizowana na forum grupy pod katem potencjalnej skuteczności.
Organizacja
Miejsca i terminy szkoleń:
- Terminy treningów ogłaszane są w miarę spływania zapytań.
- W przypadku zgłoszenia się osób zainteresowanych, szkolenie może zostać zorganizowane w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach, Łodzi i Wrocławiu.
- Szkolenia otwarte organizowane są we własnych salach lub w centrach biznesowych i hotelach, zlokalizowanych w ścisłych centrach głównych miast.
- 1890 zł + 23% VAT
- Cena szkolenia otwartego zawiera koszt przerw kawowych i lunchów.
- Przy większej liczbie uczestników cena do negocjacji.
- Wycena indywidualna w zależności od terminu, liczby uczestników i lokalizacji Klienta.
Plan treningu
Część teoretyczna
Wywieranie wpływu – podstawowe pojęcia
- Co to jest wpływ społeczny. Wyznaczniki i cele przekazu perswazyjnego.
- Perswazja jako metoda wywierania wpływu – jak mu przeciwdziałać.
- Manipulacja, psychomanipulacja, socjotechniki i ich konsekwencje dla naszych decyzji zakupowych oraz wyborów politycznych i obyczajowych.
Psychologia wpływu społecznego
- Wprowadzenie do psychologii społecznej. Psychologiczne reguły odbioru, oceny i interpretacji zachowań innych ludzi.
- Automatyzmy w myśleniu i co z nich wynika dla perswazji. Redukcja dysonansu poznawczego i umiejętnie zestawiane alternatywy jako wrota, którymi przekazy perswazyjne wnikają do świadomości.
- Podstawowe reguły wywierania wpływu na ludzi. Systematyka Cialdiniego (wzajemność, zaangażowanie i konsekwencja, społeczny dowód słuszności, lubienie i sympatia, autorytet, niedostępność). Przegląd koncepcji konkurencyjnych.
Wpływ niewerbalny
- Podstawowa strategia perswazji i manipulacji drogą niewerbalną: jak wpływa na nas osobowość i zachowanie rozmówcy.
- Lubienie i sympatia. Rzeczy, za które lubimy innych. Warunki, które trzeba spełnić, by dać się polubić.
- Atrakcyjność interpersonalna. Co – oprócz wyglądu – sprawia, że chetniej spełniamy czyjeś prośby.
- Komunikacja niewerbalna. Kanał wizualny: szczególna rola twarzy i rąk, dodatkowe sygnały niewerbalne. Rola ubioru.
- Kanał dźwiękowy: tembr i barwa głosu jako sygnały pewności i dominacji.
- Długofalowe wywieranie wpływu w relacjach: pozytywne emocje i techniki „bombardowania miłością”.
- Kontrola czynników pozawerbalnych – kłamstwo i wykrywanie kłamstwa. Nadawanie i odbiór sygnałów niewerbalnych.
Wpływ werbalny
- Pytania – kluczowy składnik procesu wywierania wpływu. W jaki sposób pytania pozwalają naszym rozmówcom (sprzedawcom, prawnikom itp.) wydobyć od nas kluczowe informacje i dopasować do nich argumenty.
- Argumentacja, czyli jak nas przekonują. Strategie, uzasadniania i pseudouzasadniania.
- Prezentacja i kotwiczenie ceny w sklepie lub reklamie. Techniki prezentacji kwoty tak, by wydawała się niewielka – nawet jeśli taka nie jest.
- Negocjacje – dlaczego w ich trakcie często akceptujemy rozwiązania, które nie są w naszym interesie.
Podstawowe techniki radzenia sobie z perswazją i manipulacją
- Pytania sugerujące (zdania ogólne) i alternatywy.
- Powtarzanie (zdarta płyta).
- Pytanie, co by zrobiła osoba prosząca, i asertywne odraczanie.
- Wyjaśnianie sytuacji i komunikat „przecież”.
- Pytanie o powód czyjegoś zachowania lub decyzji.
- Komunikat „ja”.
Zaawansowana obrona przed technikami wpływu społecznego
- Mechanizmy psychologiczne stanowiące obronę przed manipulacją.
- Rozpoznawanie manipulacji i radzenie sobie z nią w sytuacjach zawodowych.
- Techniki odpowiadania na zabiegi perswazyjne: kontrpytania.
- Obiekcje i metody radzenia sobie z nimi.
- Reakcja na sztuczki i manipulacje typu „stopa w drzwi”, „drzwiami w twarz” i „niska piłka”.
- Informacje zwrotne dla osób, które próbują nami manipulować – jak formułować je, by nie poczuły się obrażone, a mimo to zaprzestały używania sztuczek.
- Zaawansowane techniki tworzenia informacji zwrotnej: Mówienie o faktach, zamiana ocen na opinie, model kanapki.
Zachowania asertywne
- Pojęcie asertywności – czym w istocie jest asertywność i z czym nie należy jej mylić.
- Obrona własnego terytorium psychologicznego w sytuacjach społecznych i osobistych. Obrona własnych opinii i przekonań.
- Odmawianie innym i egzekwowania własnych praw w sposób nienapastliwy.
- Reakcja na krytykę – jak odróżnić atak od informacji zwrotnej, i we właściwy sposób zareagować na jedno i drugie.
- Wyrażanie uczuć negatywnych; konstruktywne radzenie sobie z gniewem.
- Odróżnianie zachowań asertywnych od agresywnych. Analiza konsekwencji zachowań asertywnych, agresywnych i uległych w sytuacji rozmowy z klientem.
Obrona przed manipulacjami w negocjacjach i rozmowie handlowej
- Obrona własnych interesów w negocjacjach: podstawowe zasady trzymania dystansu do partnera w rozmowie o sprawach biznesowych.
- Definiowanie warunków kluczowych w negocjacjach (BATNA, dolna linia etc.) i trzymanie się ich bez względu na działania rozmówcy.
- Wyrażanie próśb i oczekiwań w jasny i bezpośredni sposób – jak to robić, gdy partner interakcji trudny i napastliwy.
- Przekazywanie rzetelnych informacji zwrotnych.
- Właściwa odpowiedź na próbę zastraszenia lub wywołania poczucia lub winy.
- Adekwatna reakcja na roszczeniową, sarkastyczną lub lekceważącą postawę rozmówcy.
Część praktyczna
Przykłady perswazji i manipulacji (prezentacja nagrań).
- Techniki na poziomie świadomym: pochlebstwa, skontrastowanie, techniki kotwiczenia, stopa w drzwi, drzwiami w twarz, niska piłka.
- Techniki na poziomie pozaświadomym: wielkość źrenic, kształt i symetria twarzy, rola zapachu, efekt aureoli.
- Sposoby oceny, czy ktoś wywiera na nas wpływ na podstawie nagrań jego zachowania.
Wpływ społeczny w warunkach rozmowy z pracownikiem (uczestnicy trenują wybrane techniki).
- Uwaga na zaufanie: ćwiczenia z zakresu trzymania dystansu i niedopuszczenia do wykreowania poczucia wspólnoty z kimś, kto może nas wykorzystać.
- Pytania perswazyjne – trening technik właściwego odpowiadania na rozmówcy, który zbiera o nas potrzebne mu informacje.
- Asertywność, czyli zaznaczanie granic w kontaktach z ludźmi roszczeniowymi lub nachalnymi.
- Rozmowa o pieniądzach i negocjacje – uczestnicy uczą się, jak nie dać się wyprowadzić rozmówcy z równowagi i cały czas kontrolować sytuację.
Adresaci
- Osoby pracujące w sprzedaży, w obsłudze klienta, w zakupach itp., które na co dzień muszą negocjować z trudnymi klientami i kontrahentami.
- Osoby pracujące na stanowiskach związanych z bezpośrednim kontaktem z klientem.
- Osoby narażone na manipulacje i perswazje ze strony otoczenia.
- Osoby nastawione na rozwój własnych umiejętności.